Työntekijän perehdyttämisopas Toholammin kunnan tekniselle osastolla
Ahola-Heinonen, Ritva (2014)
Ahola-Heinonen, Ritva
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329231
Tiivistelmä
Hankkeen tavoitteena oli luoda perehdyttämisopas uuden työntekijän työhön perehdyttämisen tueksi.Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Toholammin kunnan tekninen osasto. Työn toiminnallisena osuutena laadittiin perehdyttämisopas Toholammin kunnan tekniselle osastolle. Opinnäytetyö sisältää myös perehdyttämiskyselyn, jonka tarkoitus oli kartoittaa Toholammin kunnan teknisen osaston nykytilannetta perehdytyksen osalta. Perehdyttämisen tavoitteena on antaa työntekijälle riittävät perustiedot työpaikasta sekä helpottaa esimiestyötä, kun saadaan perehdytyksen tueksi kirjallista materiaalia. Perehdyttämisopas toimii tukena sekä perehdyttäjälle että perehdytettävälle.
Huolellisesti tehty perehdyttäminen antaa kunnasta hyvän kuvan tulokkaalle ja hyödyttää molempia osapuolia. Ennen kaikkea sillä voidaan ennalta ehkäistä virheitä ja työtapaturmia sekä parantaa työn laatua ja asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimusosuus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka sisälsi sekä numeerisia että avoimia kysymyksiä. Kysely toteutettiin webropol-ohjelmalla, ja se lähetettiin sähköpostin välityksellä. Kysely lähetettiin 37 työntekijälle, joista 26 vastasi. Kyselyn perustella saatiin selville, että työntekijöiden perehdyttäminen on ollut hyvin vaihtelevaa.
Opinnäytetyönä valmistui perehdyttämisopas, jossa on tietoa kunnan organisaatiosta ja työntekijöitä koskevista perusasioista, kuten tietoa työsuhdeasioista, käytöstavoista ja toimintatavoista. Perehdyttämisopasta tullaan käyttämään uusien työntekijöiden perehdytykseen ja helpottamaan esimiestyötä. Perehdyttämisopas tulee hyödyttämään myös jo teknisellä osastolla työskenteleviä.
Perehdyttämisopas voidaan ottaa käyttöön Toholammin kunnan teknisellä osastolla heti. Jatkotoimenpiteenä Toholammin kunnan tekniselle osastolle kehitellään perehdyttäjän muistilista. This development project was to create an orientation guide for new employees to familiarize themselves with the new organization. The thesis was commissioned by the technical department of Toholampi municipality. The functional part of the thesis was to produce an orientation guide for the technical department. The thesis also includes an orientation enquiry; the purpose of which was to survey the current work orientation situation in the technical department. The objective was to give the employees basic information about the job, to help management and to support the orientation with the written material. The orientation guide supports the newcomer as well as the mentor.
Carefully implemented orientation gives a positive conception of Toholampi municipality and is useful for both the new employee and the employer. Moreover, it can prevent mistakes and occupational accidents and, furthermore, improve the quality of work and customer satisfaction.
The research was carried out by a survey method (scale and open questions). The questionnaire was sent by e-mail and the survey was implemented using Webropol program. The questionnaire was sent to 37 employees of whom 26 replied. The survey indicated that the employees’ experiences of orientation’s success varied.
As a result of this project, an orientation guide was drawn up including information on the company and the employees of the organization, as well as basic information, such as information on employment issues, manners and practices. The guide will be used in orientating new employees and to helping the supervisors in their work. The orientation guide will also benefit current employees.
The orientation guide was immediately ready to be implemented in the technical department of Toholampi municipality. The next stage in this project is to develop an orientation check list for the mentor.
Huolellisesti tehty perehdyttäminen antaa kunnasta hyvän kuvan tulokkaalle ja hyödyttää molempia osapuolia. Ennen kaikkea sillä voidaan ennalta ehkäistä virheitä ja työtapaturmia sekä parantaa työn laatua ja asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimusosuus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka sisälsi sekä numeerisia että avoimia kysymyksiä. Kysely toteutettiin webropol-ohjelmalla, ja se lähetettiin sähköpostin välityksellä. Kysely lähetettiin 37 työntekijälle, joista 26 vastasi. Kyselyn perustella saatiin selville, että työntekijöiden perehdyttäminen on ollut hyvin vaihtelevaa.
Opinnäytetyönä valmistui perehdyttämisopas, jossa on tietoa kunnan organisaatiosta ja työntekijöitä koskevista perusasioista, kuten tietoa työsuhdeasioista, käytöstavoista ja toimintatavoista. Perehdyttämisopasta tullaan käyttämään uusien työntekijöiden perehdytykseen ja helpottamaan esimiestyötä. Perehdyttämisopas tulee hyödyttämään myös jo teknisellä osastolla työskenteleviä.
Perehdyttämisopas voidaan ottaa käyttöön Toholammin kunnan teknisellä osastolla heti. Jatkotoimenpiteenä Toholammin kunnan tekniselle osastolle kehitellään perehdyttäjän muistilista.
Carefully implemented orientation gives a positive conception of Toholampi municipality and is useful for both the new employee and the employer. Moreover, it can prevent mistakes and occupational accidents and, furthermore, improve the quality of work and customer satisfaction.
The research was carried out by a survey method (scale and open questions). The questionnaire was sent by e-mail and the survey was implemented using Webropol program. The questionnaire was sent to 37 employees of whom 26 replied. The survey indicated that the employees’ experiences of orientation’s success varied.
As a result of this project, an orientation guide was drawn up including information on the company and the employees of the organization, as well as basic information, such as information on employment issues, manners and practices. The guide will be used in orientating new employees and to helping the supervisors in their work. The orientation guide will also benefit current employees.
The orientation guide was immediately ready to be implemented in the technical department of Toholampi municipality. The next stage in this project is to develop an orientation check list for the mentor.