Lähiesihenkilön työn kehittäminen: vastaanottopäällikön päiväkirja
Knaapinen, Lotta (2023)
Knaapinen, Lotta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329284
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää hotellin vastaanoton lähesihenkilön toimintaa ja kerätä tietoa tehtävässä onnistumisessa vaadittavista ominaisuuksista ja kehittää työyhteisön sisäistä viestintää. Työ toteutettiin kevään 2023 aikana. Kymmenen viikon päiväkirjaseuranta ajoittui viikoille 1–11.
Opinnäytetyön teoriaosuus rakentui johtamista ja viestintää käsittelevien kirjojen ja sähköisten julkaisujen ympärille. Kirjoittajat olivat arvostettuja alansa ammattilaisia. Lisäksi kehittämisessä käytettiin teemojen hahmottamiseksi havainnointia työpaikalla hotellilla. Pääasiallisena analysoinnin keinona oli teoriaohjaava analyysi.
Opinnäytetyö auttoi kirjoittajaa kehittämään omaa osaamistaan lähiesihenkilönä. Opinnäytetyö antoi myös toimeksiantajalle kuvan lähiesihenkilön tehtävän eri ulottuvuuksista ja vaatimuksista, mitä on mahdollista hyödyntää esihenkilökoulutuksia ja uusia rekrytointeja suunniteltaessa. Havaintojen perusteella lähiesihenkilötyössä korostui johtajan vuorovaikutusosaaminen eri toimijoiden kanssa. Vuorovaikutusosaaminen vaikutti lähes jokaisena seurantaviikkona esiin nousseisiin teemoihin, liittyivät ne sitten viestintään tai johtamisen eri ulottuvuuksiin. Toisena tärkeänä havaintona voitiin pitää sekä itsensä, että työntekijöiden tunteminen. Se auttoi ymmärtämään syitä toiminnan takana ja on yksi avaintekijöistä modernissa esihenkilötyössä.
Opinnäytetyön teoriaosuus rakentui johtamista ja viestintää käsittelevien kirjojen ja sähköisten julkaisujen ympärille. Kirjoittajat olivat arvostettuja alansa ammattilaisia. Lisäksi kehittämisessä käytettiin teemojen hahmottamiseksi havainnointia työpaikalla hotellilla. Pääasiallisena analysoinnin keinona oli teoriaohjaava analyysi.
Opinnäytetyö auttoi kirjoittajaa kehittämään omaa osaamistaan lähiesihenkilönä. Opinnäytetyö antoi myös toimeksiantajalle kuvan lähiesihenkilön tehtävän eri ulottuvuuksista ja vaatimuksista, mitä on mahdollista hyödyntää esihenkilökoulutuksia ja uusia rekrytointeja suunniteltaessa. Havaintojen perusteella lähiesihenkilötyössä korostui johtajan vuorovaikutusosaaminen eri toimijoiden kanssa. Vuorovaikutusosaaminen vaikutti lähes jokaisena seurantaviikkona esiin nousseisiin teemoihin, liittyivät ne sitten viestintään tai johtamisen eri ulottuvuuksiin. Toisena tärkeänä havaintona voitiin pitää sekä itsensä, että työntekijöiden tunteminen. Se auttoi ymmärtämään syitä toiminnan takana ja on yksi avaintekijöistä modernissa esihenkilötyössä.