Työntekijäkokemuksen kehittäminen vaatealan yrityksessä
Topio, Inka (2023)
Topio, Inka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429420
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vaatealalla toimivan yrityksen tämänhetkinen työntekijäkokemuksen tila. Työntekijäkokemusta tarkasteltiin työntekijän näkökulmasta. Opinnäytteessä pureuduttiin tutkimaan erityisesti henkilöstön tyytyväisyyttä esihenkilö- sekä johtamistyöhön organisaatiossa. Tutkimuksen tulosten avulla pyritään kehittämään työntekijöiden tyytyväisyyttä sekä sitoutumista yritykseen. Samalla yrityksestä saadaan myös houkuttelevampi mahdollisille uusille työntekijöille.
Tässä kehittävässä tutkimuksessa laadittiin ensin laaja teoriapohja aiheeseen, jonka saattelemana luotiin kattava verkkokysely. Kyselyn vastaukset analysoitiin hyödyntäen laadullisen tutkimuksen menetelmiä, joiden pohjalta muodostui muutamia kehitysehdotuksia. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja kysely suoritettiin verkkokyselynä kesän 2023 aikana.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys sisältää teoriaa työntekijäkokemuksesta ja sen useista eri osa-alueista. Tämän jälkeen käsitellään muita tärkeitä aiheita, jotka tavalla tai toisella vaikuttavat työntekijäkokemukseen. Viimeiset teoriaosuudet valikoituivat oman näkemykseni pohjalta kiinnostavista sekä tärkeistä henkilöstöjohtamiseen liittyvistä teorioista, joita ovat strateginen henkilöstöjohtaminen, ihmiskeskeinen strategiaprosessi sekä vastuullisen arvonluonnin paradigma.
Tutkimuksessa käytetty lomake sisälsi 35 kysymystä, jotka olivat suurilta osin monivalintakysymyksiä. Lomakkeessa oli myös kysymyksiä joihin vastaaja otti kantaa erilaisilla asteikoilla sekä avoimia kysymyksiä, joissa vastauksia pystyi antamaan laajemmin sekä omin sanoin.
Tutkimuksen tuloksista saatiin paljon tärkeää tietoa henkilöstön tämänhetkisistä tuntemuksista omaa työtään sekä työpaikkaa kohtaan. Tärkeimpinä asioina nousi esille merkityksellisyyden tunteen lisääminen, etenemismahdollisuuksien kehittäminen sekä palautteen antaminen henkilöstölle. Merkityksellisyyden tunnetta voitaisiin lisätä antamalla työntekijöille enemmän vastuuta sekä mahdollisuuksia vaikuttaa omaan työhönsä. Vastuun lisääminen voisi myös olla osa ratkaisua kehittäessä etenemismahdollisuuksia. Palauteteen antoa tulisi yksinkertaisesti lisätä. Esihenkilöiden tulisi olla enemmän läsnä työntekijöiden kanssa, jotta palautetta voitaisiin antaa kasvotusten sekä oikeista asioista.
Tässä kehittävässä tutkimuksessa laadittiin ensin laaja teoriapohja aiheeseen, jonka saattelemana luotiin kattava verkkokysely. Kyselyn vastaukset analysoitiin hyödyntäen laadullisen tutkimuksen menetelmiä, joiden pohjalta muodostui muutamia kehitysehdotuksia. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja kysely suoritettiin verkkokyselynä kesän 2023 aikana.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys sisältää teoriaa työntekijäkokemuksesta ja sen useista eri osa-alueista. Tämän jälkeen käsitellään muita tärkeitä aiheita, jotka tavalla tai toisella vaikuttavat työntekijäkokemukseen. Viimeiset teoriaosuudet valikoituivat oman näkemykseni pohjalta kiinnostavista sekä tärkeistä henkilöstöjohtamiseen liittyvistä teorioista, joita ovat strateginen henkilöstöjohtaminen, ihmiskeskeinen strategiaprosessi sekä vastuullisen arvonluonnin paradigma.
Tutkimuksessa käytetty lomake sisälsi 35 kysymystä, jotka olivat suurilta osin monivalintakysymyksiä. Lomakkeessa oli myös kysymyksiä joihin vastaaja otti kantaa erilaisilla asteikoilla sekä avoimia kysymyksiä, joissa vastauksia pystyi antamaan laajemmin sekä omin sanoin.
Tutkimuksen tuloksista saatiin paljon tärkeää tietoa henkilöstön tämänhetkisistä tuntemuksista omaa työtään sekä työpaikkaa kohtaan. Tärkeimpinä asioina nousi esille merkityksellisyyden tunteen lisääminen, etenemismahdollisuuksien kehittäminen sekä palautteen antaminen henkilöstölle. Merkityksellisyyden tunnetta voitaisiin lisätä antamalla työntekijöille enemmän vastuuta sekä mahdollisuuksia vaikuttaa omaan työhönsä. Vastuun lisääminen voisi myös olla osa ratkaisua kehittäessä etenemismahdollisuuksia. Palauteteen antoa tulisi yksinkertaisesti lisätä. Esihenkilöiden tulisi olla enemmän läsnä työntekijöiden kanssa, jotta palautetta voitaisiin antaa kasvotusten sekä oikeista asioista.