Lifestylebloggaajien ja yritysten välinen yhteistyö
Hämäläinen, Anna (2014)
Hämäläinen, Anna
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529528
Tiivistelmä
Opinnäytetyö koski lifestylebloggaajien ja yritysten yhteistyötä. Bloggaajien ja yritysten välinen yhteistyö yleistyy ja kehittyy jatkuvasti. Aihe on ajankohtainen, eikä näiden kahden välistä yhteistyötä ole tutkittu vielä juurikaan. Yhteistyömuodot kehittyvät koko ajan ja kehitystä on nähtävissä myös yritysten joukossa. Oma mielenkiintoni, sekä haastateltavat vaikuttivat myös aiheen valinnassa. Toimeksiantajaa työllä ei ollut, mutta haastateltavat olivat työstä erittäin kiinnostuneita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia blogien ja yritysten välistä yhteistyötä sekä sen näkyvyyttä mediataloissa. Viitekehyksessä perehdyttiin sosiaaliseen mediaan, blogeihin, niiden käyttämiseen markkinoinnissa, blogien ja yritysten yhteistyömuotoihin, sekä yhteistyöhön mediataloissa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja teemahaastatteluiden avulla haettiin myös vastauksia, kuinka blogeja käytetään markkinoinnissa, mihin suuntaan yhteistyö on kehittymässä sekä mitä mahdollisia haittoja ja hyötyjä yhteistyöllä on.
Tulokset osoittivat, että blogien ja yritysten yhteistyö monipuolistuu jatkuvasti ja on siirtymässä tuotteiden tarjoajista, myös palvelujen tarjoajiin Bloggaajia verrattiin lehtien toimittajiin ja tuotesuositukset, joita on tehty jo vuosien ajan lehdissä, tulee nykyään esille blogeissa. Tuloksissa esiin nousi myös useaan otteeseen bloggaajien ja lukijoiden tiivis suhde sekä blogeissa tapahtuva hienovarainen suosittelumarkkinointi. The topic of this thesis is the cooperation between bloggers and companies. The cooperation between these two is becoming more common every year. Blogs have become very popular and companies are finally realizing the potential and the effects blogs have to their business. The topic was chosen because little is known about the benefits of social media and lifestyle blog to companies. My own interest in the subject was also one of the reasons.
The aim of the thesis is to examine how and why lifestyle blogs are used as a part of marketing and what kind of cooperation there is between companies and bloggers. The theory of the thesis discusses social media, blogs, marketing in blogs and how bloggers are part of different kind of media. The research method in this thesis was qualitative and the empirical data was collected by using interviews.
The results show that the cooperation between bloggers and companies is becoming increasingly diverse and is moving from products providers towards providers of services. Blog marketing is a fast way to get in touch with companies target audience and a great way to get the product out here and to get recognition. Bloggers were compared with journalists and the product recommendations that have been made in magazines for years are now taking place on blogs. The results also show that the main reason to use blogs as a part of marketing is their ability for subtle marketing.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia blogien ja yritysten välistä yhteistyötä sekä sen näkyvyyttä mediataloissa. Viitekehyksessä perehdyttiin sosiaaliseen mediaan, blogeihin, niiden käyttämiseen markkinoinnissa, blogien ja yritysten yhteistyömuotoihin, sekä yhteistyöhön mediataloissa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja teemahaastatteluiden avulla haettiin myös vastauksia, kuinka blogeja käytetään markkinoinnissa, mihin suuntaan yhteistyö on kehittymässä sekä mitä mahdollisia haittoja ja hyötyjä yhteistyöllä on.
Tulokset osoittivat, että blogien ja yritysten yhteistyö monipuolistuu jatkuvasti ja on siirtymässä tuotteiden tarjoajista, myös palvelujen tarjoajiin Bloggaajia verrattiin lehtien toimittajiin ja tuotesuositukset, joita on tehty jo vuosien ajan lehdissä, tulee nykyään esille blogeissa. Tuloksissa esiin nousi myös useaan otteeseen bloggaajien ja lukijoiden tiivis suhde sekä blogeissa tapahtuva hienovarainen suosittelumarkkinointi.
The aim of the thesis is to examine how and why lifestyle blogs are used as a part of marketing and what kind of cooperation there is between companies and bloggers. The theory of the thesis discusses social media, blogs, marketing in blogs and how bloggers are part of different kind of media. The research method in this thesis was qualitative and the empirical data was collected by using interviews.
The results show that the cooperation between bloggers and companies is becoming increasingly diverse and is moving from products providers towards providers of services. Blog marketing is a fast way to get in touch with companies target audience and a great way to get the product out here and to get recognition. Bloggers were compared with journalists and the product recommendations that have been made in magazines for years are now taking place on blogs. The results also show that the main reason to use blogs as a part of marketing is their ability for subtle marketing.