Grafiikanpaja Aavan markkinointitutkimus
Hiltunen, Heikki (2014)
Hiltunen, Heikki
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529508
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli raahelaisen Grafiikanpaja Aavan myynninedistäminen ja tunnettuuden lisääminen Raahen ja Oulun alueella toimiviin yrityksiin. Tavoitteena oli luoda Aavalle uusia yritysasiakkuuksia ja löytää sopivimmat markkinointitavat kohdeyrityksiin.
Työssä hyödynnettiin myynninedistämiseen, brandin rakentamiseen ja markkinointitutkimuksen toteuttamiseen liittyvää kirjallisuutta. Tutkimusaineiston kerääminen toteutettiin verkkokyselynä, jolla haluttiin selvittää, mitkä kohdeyrityksistä olisivat kiinnostuneita Aavan tuotteista ja palveluista. Kysely lähetettiin 439 satunnaisesti valitulle, Raahen ja Oulun alueella toimivalle yritykselle, joista 55 vastasi kyselyyn.
Kohdeyritykset mielsivät esitteen, Aavan taiteilijoiden osallistumisen erilaisiin tapahtumiin ja sähköpostin tehokkaimmiksi markkinointikeinoiksi. Tulosten perusteella Aava ryhtyi toteuttamaan markkinointikirjekampanjan niihin kohdeyrityksiin, jotka osoittautuivat kiinnostuneiksi Aavan tarjonnasta. The purpose of this thesis was to promote sales and increase awareness of the Raahe-based graphic arts company Aava in companies operating in Raahe and Oulu regions. The aim was to create new business customers and to find the most suitable marketing tools to target companies.
As source material, literature on sales promotion, brand building and marketing research was used in this thesis. The results of this research were collected by a web survey, which tried to arouse interest of target companies in Aava´s supply. The survey was sent to 439 randomly selected companies in Raahe and Oulu. The survey returned 55 replies from those companies.
Target companies perceived brochure, Aava´s participating in events and e-mail the most suitable marketing tools. As a result, Aava started to implement the marketing campaign in the companies that were interested in its products and services.
Työssä hyödynnettiin myynninedistämiseen, brandin rakentamiseen ja markkinointitutkimuksen toteuttamiseen liittyvää kirjallisuutta. Tutkimusaineiston kerääminen toteutettiin verkkokyselynä, jolla haluttiin selvittää, mitkä kohdeyrityksistä olisivat kiinnostuneita Aavan tuotteista ja palveluista. Kysely lähetettiin 439 satunnaisesti valitulle, Raahen ja Oulun alueella toimivalle yritykselle, joista 55 vastasi kyselyyn.
Kohdeyritykset mielsivät esitteen, Aavan taiteilijoiden osallistumisen erilaisiin tapahtumiin ja sähköpostin tehokkaimmiksi markkinointikeinoiksi. Tulosten perusteella Aava ryhtyi toteuttamaan markkinointikirjekampanjan niihin kohdeyrityksiin, jotka osoittautuivat kiinnostuneiksi Aavan tarjonnasta.
As source material, literature on sales promotion, brand building and marketing research was used in this thesis. The results of this research were collected by a web survey, which tried to arouse interest of target companies in Aava´s supply. The survey was sent to 439 randomly selected companies in Raahe and Oulu. The survey returned 55 replies from those companies.
Target companies perceived brochure, Aava´s participating in events and e-mail the most suitable marketing tools. As a result, Aava started to implement the marketing campaign in the companies that were interested in its products and services.