Omistaminen vaihtoehtona huoltoleasingille Oulun teknisessä liikelaitoksessa
Määttä, Henri (2014)
Määttä, Henri
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529506
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Oulun teknisen liikelaitoksen Koneyksikön huoltoleasing -ajoneuvokaluston kannattavuus. Kannattavuutta selvitettiin tutkimalla Koneyksikön leasingprosessia sekä laskemalla huoltoleasingajoneuvojen ja vastaavien omistusajoneuvon välinen kustannusero. Kustannuserot selvitettiin opinnäytetyön tekijän laatimalla kannattavuusyhtälöllä ja realisoitiin uuden toimintamallin avulla.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu investointi-, kustannus- ja leasingteoriasta. Investointiteoria avattiin investointiprosessin muodossa. Kustannusteoria sisällytettiin investointiteoriaan ja käsiteltiin ajoneuvon kustannusrakenteen näkökulmasta. Leasingteoria pohjusti tutkimuksen huoltoleasingiin liittyviä tekijöitä. Tutkimus suoritettiin sekä laadullisin että määrällisin tutkimusmenetelmin. Keskeisin tutkimusaineisto kertyi keskusteluista, Koneyksikön tietojärjestelmistä sekä vertailulaskelmista.
Tutkimustulos kertoi, että Koneyksikön nykyisistä leasingkäytänteistä löytyy kustannusaukkoja. Sopimusten alimitoittamisella ja sopimustilanteen seurannan avulla huoltoleasingkaluston käytöstä saadaan kustannustehokkaampaa. Ajoneuvon omistaminen leasingsopimuksen ehdoilla osoittautui keskimäärin 26 prosenttia halvemmaksi kuin huoltoleasingin käyttö. Huoltoleasingin käyttö oli edullisinta suuria kilometrimääriä ajavilla ajoneuvoilla. Uusi toimintamalli tuo kustannussäästöjä Koneyksikköön, mutta toisaalta sen ylläpitäminen vaatii uutta pääomaa, lisää riskejä sekä hallinnollista työtä.
Huoltoleasingin tuomat edut helpottavat Koneyksikön toimintaa, mutta sen aiheuttamia kustannuksia voidaan pitää myös suurina. Johtopäätösten tekeminen huoltoleasing- ja omistusajoneuvojen välisestä kannattavuudesta vaatiikin niin laadullisten kuin määrällisten tekijöiden tarkastelua. Työn laskelmien ja analyysien on tarkoitus antaa lisätietoa huoltoleasingajoneuvokaluston kannattavuudesta ja auttaa Koneyksikköä tekemään oikeita johtopäätöksiä omistamisen ja huoltoleasingin välillä.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu investointi-, kustannus- ja leasingteoriasta. Investointiteoria avattiin investointiprosessin muodossa. Kustannusteoria sisällytettiin investointiteoriaan ja käsiteltiin ajoneuvon kustannusrakenteen näkökulmasta. Leasingteoria pohjusti tutkimuksen huoltoleasingiin liittyviä tekijöitä. Tutkimus suoritettiin sekä laadullisin että määrällisin tutkimusmenetelmin. Keskeisin tutkimusaineisto kertyi keskusteluista, Koneyksikön tietojärjestelmistä sekä vertailulaskelmista.
Tutkimustulos kertoi, että Koneyksikön nykyisistä leasingkäytänteistä löytyy kustannusaukkoja. Sopimusten alimitoittamisella ja sopimustilanteen seurannan avulla huoltoleasingkaluston käytöstä saadaan kustannustehokkaampaa. Ajoneuvon omistaminen leasingsopimuksen ehdoilla osoittautui keskimäärin 26 prosenttia halvemmaksi kuin huoltoleasingin käyttö. Huoltoleasingin käyttö oli edullisinta suuria kilometrimääriä ajavilla ajoneuvoilla. Uusi toimintamalli tuo kustannussäästöjä Koneyksikköön, mutta toisaalta sen ylläpitäminen vaatii uutta pääomaa, lisää riskejä sekä hallinnollista työtä.
Huoltoleasingin tuomat edut helpottavat Koneyksikön toimintaa, mutta sen aiheuttamia kustannuksia voidaan pitää myös suurina. Johtopäätösten tekeminen huoltoleasing- ja omistusajoneuvojen välisestä kannattavuudesta vaatiikin niin laadullisten kuin määrällisten tekijöiden tarkastelua. Työn laskelmien ja analyysien on tarkoitus antaa lisätietoa huoltoleasingajoneuvokaluston kannattavuudesta ja auttaa Koneyksikköä tekemään oikeita johtopäätöksiä omistamisen ja huoltoleasingin välillä.