Kyselyiden tehokas käyttäminen ja hyödyntäminen terveyspalvelussa
Väätäinen, Ville (2014)
Väätäinen, Ville
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529502
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tarkastella kyselyiden käyttämistä ja niiden parempaa hyödyntämistä terveyspalvelussa palvelumuotoilun ominaisuuksia hyväksi käyttäen. Opinnäytetyössä paneudutaan palvelumuotoiluun, sen ominaisuuksiin, tutkimusten ja kyselyiden tekemiseen, kyselylomakkeisiin sekä kysymyksiin liittyviin tekijöihin ja ominaisuuksiin, sekä otoksen valintaan että vastauskatoon. Opinnäytetyössä pyritään tuomaan esille tutkimusten ja kyselyiden laadintaan liittyviä tärkeitä osa-alueita, saada pohtimaan kyselylomakkeen sekä koko kyselyn, että kysymysten oikeanlaista käyttämistä ja tarpeellisuutta. Opinnäytetyön tuotoksena laaditaan testikysely, jossa käytetään teoriaosuudessa esiin nousseita ominaisuuksia.
Idea opinnäytetyön tekemiseen syntyi työelämässä, Terve Media Oy:ssa, havaittujen kyselyiden laadintaan, tarpeellisuuteen ja tulosten tehokkaaseen käyttöön liittyvissä ongelmissa. Kysely liittyy toimeksiantajan Terve.fi–terveyssivustoon, joka on tarkemmin esitelty opinnäytetyössä.
Testikyselyn vastaajat saivat kutsun sosiaalisen median kautta. Valittu vastaajaryhmä koostui koulutustaustaltaan, iältään ja sukupuoleltaan erilaisista ihmisistä, myös internet käyttäytymiseltään. Testikyselystä saatuja tuloksia ei voida pitää tilastollisesti merkittävinä, mutta itse kyselyyn tekemiseen ja osin joihinkin saatuihin vastausten perustuen tuli ilmi uusia ideoita tulevia kyselyitä ajatellen. The topic of this thesis is to examine the use of surveys and the better use of the health web service, by using the service design features. The purpose of the thesis is to establish a test survey, using the features available from the theory.
This thesis focuses on service design and its characteristics. It also explains how to do researches, surveys, questionnaires and questions. It gives guidance on how to choose obtain a representative sample and gives guidance for the reason of the non-response, for why the respondents not fill in the questionnaires. This thesis aims to point out the most important areas of researches and surveys as well as to give ideas of the necessity and the use of questions. As a part of the thesis a questionnaire was made using the features from theoretical section of this thesis.
Idea for this thesis came from a workplace where a lot of surveys are used. The commissioner for this thesis was Terve Media Ltd. which owns the health related website Terve.fi. The site will be described in detail later in the thesis. Most of the test survey questions deal with the Terve.fi website.
The invitation to the test survey was sent through social media. The selected respondent group consisted of people of different educational backgrounds, age, gender and internet behavior. The results of the test survey did not reveal anything significant because the survey response rate was low. Making a test survey and some of the responses to the questionnaire gave new thoughts and ideas for future queries.
Idea opinnäytetyön tekemiseen syntyi työelämässä, Terve Media Oy:ssa, havaittujen kyselyiden laadintaan, tarpeellisuuteen ja tulosten tehokkaaseen käyttöön liittyvissä ongelmissa. Kysely liittyy toimeksiantajan Terve.fi–terveyssivustoon, joka on tarkemmin esitelty opinnäytetyössä.
Testikyselyn vastaajat saivat kutsun sosiaalisen median kautta. Valittu vastaajaryhmä koostui koulutustaustaltaan, iältään ja sukupuoleltaan erilaisista ihmisistä, myös internet käyttäytymiseltään. Testikyselystä saatuja tuloksia ei voida pitää tilastollisesti merkittävinä, mutta itse kyselyyn tekemiseen ja osin joihinkin saatuihin vastausten perustuen tuli ilmi uusia ideoita tulevia kyselyitä ajatellen.
This thesis focuses on service design and its characteristics. It also explains how to do researches, surveys, questionnaires and questions. It gives guidance on how to choose obtain a representative sample and gives guidance for the reason of the non-response, for why the respondents not fill in the questionnaires. This thesis aims to point out the most important areas of researches and surveys as well as to give ideas of the necessity and the use of questions. As a part of the thesis a questionnaire was made using the features from theoretical section of this thesis.
Idea for this thesis came from a workplace where a lot of surveys are used. The commissioner for this thesis was Terve Media Ltd. which owns the health related website Terve.fi. The site will be described in detail later in the thesis. Most of the test survey questions deal with the Terve.fi website.
The invitation to the test survey was sent through social media. The selected respondent group consisted of people of different educational backgrounds, age, gender and internet behavior. The results of the test survey did not reveal anything significant because the survey response rate was low. Making a test survey and some of the responses to the questionnaire gave new thoughts and ideas for future queries.