Solfa-Tsombi: oppimispeli musikaalisen leikkimielen herättäjänä
Salminen, Antti (2014)
Salminen, Antti
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529493
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee musiikin perusteiden opetukseen ja oppimiseen suunnittelemaani Solfa-Tsombi-lautapeliä, jonka pedagoginen pääpaino on säveltapailussa. Pelin oppisisällöt perustuvat musiikin perusteiden 1/3-, 2/3- ja 3/3-tasojen yleiseen opetussuunnitelmaan, joten se soveltuu paitsi musiikin opiskelijan ja harrastajan itsenäiseen käyttöön myös musiikin perusteiden perustason oppituntimateriaaliksi. Työni taustalla on pyrkimys kehittää musiikin perusteiden oppimiskulttuuria oppijalähtöiseen ja motivoivaan suuntaan. Tähän tavoitteeseen pyrin sekä käytännössä Solfa-Tsombin kautta että teoriassa esittelemällä työssäni kokoavan yleiskatsauksen pelillisen oppimisen kenttään ja toimivan oppimispelin taustalla vallitseviin periaatteisiin.
Työni teoreettinen tausta pohjautuu ensisijaisesti pelialan teoksiin sekä peda-gogiseen kirjallisuuteen yleisesti ja musiikin alueelta. Tärkeitä lähteitä sijoittuu myös psykologian ja kulttuuritutkimuksen piiriin. Teoreettisen viitekehykseni keskiössä ovat leikillisen oppimisen käsitteistö sekä flow-teoria, joita hyödynnän empiirisen aineistoni analyysissa.
Empiirisessä tutkimusosiossa tarkastelen Solfa-Tsombin toimivuutta reaalikon-tekstissa eli musiikin perusteiden perustason oppitunneilla järjestetyissä koepelauksissa. Noista Oulun konservatorion ja Oulunsalon musiikkiopiston tiloissa toteutetuista koepelauksista olen kerännyt keskeisen tutkimusaineistoni. Aineistoa olen hankkinut lisäksi haastattelemalla Oulun ammattikorkeakoulun musiikin koulutusohjelman opiskelijoita.
Koepelausten tulokset toivat lupaavaa näyttöä Solfa-Tsombista motivoivana ja pedagogisesti monipuolisena oppimisen työkaluna. Pelin avulla on mahdollista luoda innostavaa ja oppijaa aktivoivaa musiikin perusteiden oppimiskulttuuria, joka hyödyntää leikillisen oppimisen periaatteita ja luo edellytyksiä oppimista edistävän flow-tilan synnylle. Tulokset osoittivat pelissä myös korjaustarpeita, joihin vastaamalla aion kehittää sen toimivuutta tulevaa opetuskäyttöä ja mahdollista kaupallistamista varten. This thesis concerns a self-made educational board game named Solfa-Tsombi, designed for teaching and learning the basics of music theory, and which main pedagogical focus is on solfege. The learning content of the game is based on levels 1/3, 2/3 and 3/3 of basic music theory curriculum at the conservatoires, and therefore it does not only apply to independent studies of music theory but also for educational use in a school environment. At the background of the thesis there is an attempt to develop the learning culture of music theory to a more learner-oriented and motivating direction. This objective is striven towards by practical means through Solfa-Tsombi and also through theoretical approach by giving the reader a general overview on the principles of game-based learning, by providing highly motivational tools for teacher’s lesson planning.
The theoretical basis of the thesis was founded mainly on publications in the field of game studies as well as in general and music pedagogics. Some important sources also derive from the fields of psychology and cultural studies. At the core of the thesis’ theoretical framework are the abstractions of playful learning and flow theory also utilized in the analysis of the thesis’ empirical material. In the empirical study section Solfa-Tsombi’s practical functionality is evaluated in a real-life context of music theory lessons arranged in the conservatoires of Oulu and Oulunsalo. The test playing sessions in Oulu and Oulunsalo were the main sources of the empirical material which was also collected from the interviews of music students at Oulu University of Applied Sciences.
The results of the test playing sessions provided promising evidence of Solfa-Tsombi as a motivational and diverse tool for learning. The game aids in the creation of an invigorating and learner-activating culture of music theory study which utilizes the abstractions of playful learning and creates conditions for the emerging of flow experience known for its improving qualities to learning. The results also revealed some needs of improvement to be met for the future educational use of the game and for the possibility of commercializing it.
Työni teoreettinen tausta pohjautuu ensisijaisesti pelialan teoksiin sekä peda-gogiseen kirjallisuuteen yleisesti ja musiikin alueelta. Tärkeitä lähteitä sijoittuu myös psykologian ja kulttuuritutkimuksen piiriin. Teoreettisen viitekehykseni keskiössä ovat leikillisen oppimisen käsitteistö sekä flow-teoria, joita hyödynnän empiirisen aineistoni analyysissa.
Empiirisessä tutkimusosiossa tarkastelen Solfa-Tsombin toimivuutta reaalikon-tekstissa eli musiikin perusteiden perustason oppitunneilla järjestetyissä koepelauksissa. Noista Oulun konservatorion ja Oulunsalon musiikkiopiston tiloissa toteutetuista koepelauksista olen kerännyt keskeisen tutkimusaineistoni. Aineistoa olen hankkinut lisäksi haastattelemalla Oulun ammattikorkeakoulun musiikin koulutusohjelman opiskelijoita.
Koepelausten tulokset toivat lupaavaa näyttöä Solfa-Tsombista motivoivana ja pedagogisesti monipuolisena oppimisen työkaluna. Pelin avulla on mahdollista luoda innostavaa ja oppijaa aktivoivaa musiikin perusteiden oppimiskulttuuria, joka hyödyntää leikillisen oppimisen periaatteita ja luo edellytyksiä oppimista edistävän flow-tilan synnylle. Tulokset osoittivat pelissä myös korjaustarpeita, joihin vastaamalla aion kehittää sen toimivuutta tulevaa opetuskäyttöä ja mahdollista kaupallistamista varten.
The theoretical basis of the thesis was founded mainly on publications in the field of game studies as well as in general and music pedagogics. Some important sources also derive from the fields of psychology and cultural studies. At the core of the thesis’ theoretical framework are the abstractions of playful learning and flow theory also utilized in the analysis of the thesis’ empirical material. In the empirical study section Solfa-Tsombi’s practical functionality is evaluated in a real-life context of music theory lessons arranged in the conservatoires of Oulu and Oulunsalo. The test playing sessions in Oulu and Oulunsalo were the main sources of the empirical material which was also collected from the interviews of music students at Oulu University of Applied Sciences.
The results of the test playing sessions provided promising evidence of Solfa-Tsombi as a motivational and diverse tool for learning. The game aids in the creation of an invigorating and learner-activating culture of music theory study which utilizes the abstractions of playful learning and creates conditions for the emerging of flow experience known for its improving qualities to learning. The results also revealed some needs of improvement to be met for the future educational use of the game and for the possibility of commercializing it.