Satamaoperaattori Herman Andersson Oy:n tulevan ja lähtevän maaliikenteen kartoitus ja kehittäminen Oritkarin satamassa
Heikkinen, Jussi (2014)
Heikkinen, Jussi
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529488
Tiivistelmä
Tässä työssä kartoitettiin Oritkarin satamassa satamatoimintoja hallinnoiman
satamaoperaattori Herman Andersson Oy:n tulevaa ja lähtevää maaliikennettä sekä sen kehittämistä. Tavoitteena oli kartoittaa sataman tulevan ja lähtevän maaliikenteen nykytilaa sekä maaliikenteen mahdollisia kehittämisen kohteita.
Teoriaosuudessa käsitellään satamien, merikuljetuksien ja maaliikenteen nykytilaa ja tulevaisuutta. Lisäksi teoriaosuudessa selvitetään Oulun satamien ja erityisesti Oritkarin sataman maaliikenteen nykytilaa ja tulevaisuutta.
Teoriaosa pohjautuu aihetta käsitteleviin kirjallisiin teoksiin sekä suullisiin ja sähköisiin lähteisiin, jotka tukevat työlle asetettuja tavoitteita ja kehitysehdotuksia. Työn kirjoittajalla oli aikaisempaa kokemusta ja havainnointia maaliikenteestä autonkuljettajan ja palveluntuottajan näkökulmasta. Näitä kokemukseen ja havainnointiin liittyviä näkökulmia käytetään työn empiirisessä osassa hyväksi kehitysehdotusten laatimisessa.
Nykyisillä liikennemäärillä liikenteen kulku ja kuljetuksiin liittyvä asiointi satamassa ovat kunnossa. Tulevaisuudessa sataman laajentamissuunnitelmien myötä liikennemäärä satamassa kasvaa ja vaikuttaa liikenteen kulkuun koko satama-alueella. Maaliikennettä voitaisiin kehittää lisäämällä asiointiin sähköisiä palveluja. Näitä voisivat olla kuljettajan omatoimisesti tekemä sähköinen terminaali-ilmoitus tai rahtikirja. Lisäksi tavarantoimittajien tekemät sähköiset ilmoitukset suoraan satamaoperaattorille nopeuttaisivat asiointia ja lisäisivät suunnitelmallisuutta tavaran toimitusprosessiin.
satamaoperaattori Herman Andersson Oy:n tulevaa ja lähtevää maaliikennettä sekä sen kehittämistä. Tavoitteena oli kartoittaa sataman tulevan ja lähtevän maaliikenteen nykytilaa sekä maaliikenteen mahdollisia kehittämisen kohteita.
Teoriaosuudessa käsitellään satamien, merikuljetuksien ja maaliikenteen nykytilaa ja tulevaisuutta. Lisäksi teoriaosuudessa selvitetään Oulun satamien ja erityisesti Oritkarin sataman maaliikenteen nykytilaa ja tulevaisuutta.
Teoriaosa pohjautuu aihetta käsitteleviin kirjallisiin teoksiin sekä suullisiin ja sähköisiin lähteisiin, jotka tukevat työlle asetettuja tavoitteita ja kehitysehdotuksia. Työn kirjoittajalla oli aikaisempaa kokemusta ja havainnointia maaliikenteestä autonkuljettajan ja palveluntuottajan näkökulmasta. Näitä kokemukseen ja havainnointiin liittyviä näkökulmia käytetään työn empiirisessä osassa hyväksi kehitysehdotusten laatimisessa.
Nykyisillä liikennemäärillä liikenteen kulku ja kuljetuksiin liittyvä asiointi satamassa ovat kunnossa. Tulevaisuudessa sataman laajentamissuunnitelmien myötä liikennemäärä satamassa kasvaa ja vaikuttaa liikenteen kulkuun koko satama-alueella. Maaliikennettä voitaisiin kehittää lisäämällä asiointiin sähköisiä palveluja. Näitä voisivat olla kuljettajan omatoimisesti tekemä sähköinen terminaali-ilmoitus tai rahtikirja. Lisäksi tavarantoimittajien tekemät sähköiset ilmoitukset suoraan satamaoperaattorille nopeuttaisivat asiointia ja lisäisivät suunnitelmallisuutta tavaran toimitusprosessiin.