Kokoonpanolinjan layout ja materiaalivirrat
Hyytinen, Janne (2014)
Hyytinen, Janne
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529487
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Oulun Ruskossa sijaitsevalle Sähkö-Rantek Oy:lle. Sähkö-Rantek Oy tilasi uudentyyppisille sähkömekaanisille tuotteille kokoonpanolinjan. Linjan tahtiajaksi oli määrätty viisi minuuttia. Kokoonpanolinjan suunnittelu jaettiin viiteen osaan, joista jokainen oli oma opinnäytetyöaiheensa: layout ja materiaalivirrat, alkukoontapiste, hartsauskammio, välivarasto ja loppukoontapiste. Tämän opinnäytetyön aiheena oli kokoonpanolinjan layout ja materiaalivirrat. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa joustava layout ja materiaalivirrat lean-periaatteiden mukaisesti. Työhön kuului myös suunnitella linjalle tarvittavat apulaitteet, kuten nostimien tarraimet ja tasot, joilla materiaalilavat saadaan ergonomiselle korkeudelle.
Layoutin suunnitteluun käytettiin Auto CAD -ohjelmaa. Apulaitteiden suunnittelu ja piirustukset tehtiin Inventor-ohjelmalla. Suunnittelun aluksi valittiin siirtotapa, jolla kokoonpantavat tuotteet siirretään vaiheesta toiseen. Seuraavaksi mietittiin linjalle sopivaa paikkaa ja layoutin perusmuotoa. Sijainnin ja muodon jälkeen analysoitiin erilaisia layout-vaihtoehtoja, joista valittiin tärkeimpien ominaisuuksien mukaan paras vaihtoehto. Toteutusvaiheessa layoutia muutettiin vielä hieman, koska yhdelle materiaalilavalle löydettiin parempi paikka. Pikanostimien tarraimet suunniteltiin soveltuviksi jokaiseen tuotemalliin. Testeissä kuitenkin ilmeni, ettei yksi tarrainmalli toimi jokaisessa tuotemallissa vaan tarraimia piti suunnitella ja valmistaa erilaisia.
Layoutiin vaikutti suuresti tapa, miten linjalla kokoonpantavat tuotteet siirtyvät vaiheesta toiseen. Linjasta oli tarkoitus suunnitella automaattinen alku- ja loppukoontaa lukuun ottamatta. Tarkempi analysointi osoitti, että manuaalisilla siirroilla saavutetaan paras joustavuus ja vähiten turhia laitteita ja välineitä. Myös viiden minuutin tahtiaikaan oli mahdollisuus päästä manuaalisilla siirroilla. Siirtoihin hankittiin pikanostimet, joissa käytetään suunniteltuja magneettitarraimia. Koko linjan toimintaa ei päästy todentamaan tämän opinnäytetyön valmistumiseen mennessä tilattujen toimilaitteiden myöhästymisen vuoksi. Linjasta löytynee vielä kehitettävää, kun linjaa päästään käyttämään täydessä toiminnassa.
Layoutin suunnitteluun käytettiin Auto CAD -ohjelmaa. Apulaitteiden suunnittelu ja piirustukset tehtiin Inventor-ohjelmalla. Suunnittelun aluksi valittiin siirtotapa, jolla kokoonpantavat tuotteet siirretään vaiheesta toiseen. Seuraavaksi mietittiin linjalle sopivaa paikkaa ja layoutin perusmuotoa. Sijainnin ja muodon jälkeen analysoitiin erilaisia layout-vaihtoehtoja, joista valittiin tärkeimpien ominaisuuksien mukaan paras vaihtoehto. Toteutusvaiheessa layoutia muutettiin vielä hieman, koska yhdelle materiaalilavalle löydettiin parempi paikka. Pikanostimien tarraimet suunniteltiin soveltuviksi jokaiseen tuotemalliin. Testeissä kuitenkin ilmeni, ettei yksi tarrainmalli toimi jokaisessa tuotemallissa vaan tarraimia piti suunnitella ja valmistaa erilaisia.
Layoutiin vaikutti suuresti tapa, miten linjalla kokoonpantavat tuotteet siirtyvät vaiheesta toiseen. Linjasta oli tarkoitus suunnitella automaattinen alku- ja loppukoontaa lukuun ottamatta. Tarkempi analysointi osoitti, että manuaalisilla siirroilla saavutetaan paras joustavuus ja vähiten turhia laitteita ja välineitä. Myös viiden minuutin tahtiaikaan oli mahdollisuus päästä manuaalisilla siirroilla. Siirtoihin hankittiin pikanostimet, joissa käytetään suunniteltuja magneettitarraimia. Koko linjan toimintaa ei päästy todentamaan tämän opinnäytetyön valmistumiseen mennessä tilattujen toimilaitteiden myöhästymisen vuoksi. Linjasta löytynee vielä kehitettävää, kun linjaa päästään käyttämään täydessä toiminnassa.