Markkinatutkimus yrityksen uudelle tuotteelle
Kurtti, Tuomas (2014)
Kurtti, Tuomas
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729806
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja Eleproducts Oy osti keväällä 2011 valmistusoikeudet New-test-urheilijatestauslaitteistoihin. Newtestin asiakastiedot olivat kadonneet tai jääneet tekemättä aikanaan, joten olemassa olevista asiakkaista haluttiin luoda asiakasrekisteri. Asiakasrekisterin luonti edellytti yhteydenottoa asiakkaisiin,
jolloin pyrittiin käyttämään tilaisuus myös uuden korvaavan tuotteen markkinointiin. Työn tavoitteena oli dokumentoida markkinatutkimuksessa selvinneitä huomionarvoisia seikkoja ja tehdä johtopäätöksiä siitä, mitä konkreettista tietoa asiakkailta saatiin. Tavoitteena oli myös tutkia Newtest Force -laitteen soveltuvuutta työkyvyn arvioinnissa. Tietoperustana käytettiin asiakkailta puhelinhaastattelujen perusteella saatuja tietoja. Tutkimusmenetelmänä toimi kvalitatiivinen tutkimus, jolloin saatuja tietoja ei pisteytetä, vaan tiedoista pyritään löytämään asiat, jotka esiintyvät useimmin.
Tutkimuksella saavutettiin kattava asiakasrekisteri, josta selviävät nykyiset ja aikaisemmat asiakkaat, laitekanta ja yhteydenpitohistoria. Lisäksi selvisi, ettei nykyisellä powertimer-tuotteella ole kehittyneisyyden puolesta paineita tuotekehitykselle. Markkinat tuotteelle ovat suuret Suomessa, mutta nykyinen taloustilanne on ajanut suuren osan potentiaalisista asiakkaista huonoon taloudelliseen tilaan, mikä vaikuttaa niiden kykyyn hankkia laite. Mikäli laitetta pyritään kehittämään eteenpäin, olisi suunta kustannuksien pienentäminen ja sitä kautta loppukäyttäjän hinnan halventuminen.
Tutkimuksessa selvitettiin myös Force-laitteen soveltuvuus työkyvyn arviointiin terveyden- ja hyvinvointilaitoksen avustamana. Selvityksessä ilmeni, että laitetta voidaan käyttää tehokkaasti apuvälineenä työkyvyn arvioinnissa, mutta laite ei ole riittävä mittari työkyvyn arviointiin eikä se ole korvaamaton apuväline
jolloin pyrittiin käyttämään tilaisuus myös uuden korvaavan tuotteen markkinointiin. Työn tavoitteena oli dokumentoida markkinatutkimuksessa selvinneitä huomionarvoisia seikkoja ja tehdä johtopäätöksiä siitä, mitä konkreettista tietoa asiakkailta saatiin. Tavoitteena oli myös tutkia Newtest Force -laitteen soveltuvuutta työkyvyn arvioinnissa. Tietoperustana käytettiin asiakkailta puhelinhaastattelujen perusteella saatuja tietoja. Tutkimusmenetelmänä toimi kvalitatiivinen tutkimus, jolloin saatuja tietoja ei pisteytetä, vaan tiedoista pyritään löytämään asiat, jotka esiintyvät useimmin.
Tutkimuksella saavutettiin kattava asiakasrekisteri, josta selviävät nykyiset ja aikaisemmat asiakkaat, laitekanta ja yhteydenpitohistoria. Lisäksi selvisi, ettei nykyisellä powertimer-tuotteella ole kehittyneisyyden puolesta paineita tuotekehitykselle. Markkinat tuotteelle ovat suuret Suomessa, mutta nykyinen taloustilanne on ajanut suuren osan potentiaalisista asiakkaista huonoon taloudelliseen tilaan, mikä vaikuttaa niiden kykyyn hankkia laite. Mikäli laitetta pyritään kehittämään eteenpäin, olisi suunta kustannuksien pienentäminen ja sitä kautta loppukäyttäjän hinnan halventuminen.
Tutkimuksessa selvitettiin myös Force-laitteen soveltuvuus työkyvyn arviointiin terveyden- ja hyvinvointilaitoksen avustamana. Selvityksessä ilmeni, että laitetta voidaan käyttää tehokkaasti apuvälineenä työkyvyn arvioinnissa, mutta laite ei ole riittävä mittari työkyvyn arviointiin eikä se ole korvaamaton apuväline