Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Lauri Rauhalan holistinen ihmiskäsitys laulunopetuksessa

Moilanen, Annemari (2014)

 
Avaa tiedosto
moilanen_annemari.pdf (770.0Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Moilanen, Annemari
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629636
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on teoreettinen kirjallisuuskatsaus Lauri Rauhalan ihmiskäsityksen soveltamisesta laulunopetukseen. Tarkastelen aihetta opettajalähtöisestä näkökulmasta. Tarkoituksenani on selvittää, kuinka holistisen ihmiskäsityksen osa-alueet (Rauhala 2005) situationaalisuus, kehollisuus ja tajunnallisuus esiintyvät laulunopetuksessa. Työni on laadullinen tutkimus, jonka metodologiaksi muodostui fenomenologia. Keskeisintä aineistoa on luonnollisesti Lauri Rauhalan kirjallisuus.

Jaoin laulunopetuksen omakohtaisten kokemusten perusteella neljään osa-alueeseen. Nämä ovat oppilaan havainnointi, teknillisten harjoitteiden valitseminen ja toteuttaminen sisältäen hengitys- ja ääniharjoitukset, laulettava ohjelmisto sekä tulkinta. Sovelsin jokaista osa-aluetta Rauhalan holistiseen ihmiskäsitykseen konkreettisin esimerkein.

Laulutunnin toteutus opettajalähtöisestä näkökulmasta on mahdollista soveltaa osaksi holistista ihmiskäsitystä. Jokaisessa laulutunnin osassa esiintyy holistisen ihmiskäsityksen osa-alueita. Laulunopetus voidaan nähdä kokonaisvaltaisena ilmiönä. Laulunopettaja voi ammattitaitoisilla havainnoillaan rakentaa oppilaalleen hyvinkin yksilöllisen ja oppilasta yksilöllisesti palvelevan laulutunnin.
 
This Bachelor’s thesis studies how to use Lauri Rauhala’s holistic idea of man in teaching singing. This subject was observed from teacher point of view. The aim of this study was to figure out how the sections of Rauhala’s holistic idea of man could be applied to teaching singing.

There are three sections in Rauhala’s holistic idea of man. Which are consciousness, body and situation. Concrete examples what are given these sections mean in singing teaching. This thesis is qualitative and its method is phenomenology. The most important material is naturally Rauhala’s book (2005).

Singing lessons were separated in four parts: student observation, chosen technical exercises, songs and rendering. Every holistic idea of man was applied to the parts of the singing lesson. Those examples were made through my own experience as a teacher.

Rauhala’s holistic idea of man is possible to connect to the teaching of singing. In every part of the singing lesson there are parts of the holistic idea of man, too. A singing lesson is easy to be seen as a part of the idea of the complete human. A voice teacher can build a really individual singing lesson with her individual skills.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste