Affiliate-markkinointi kosmetologien yritystoiminnan tukena: markkinointiopas myynnin edistämiseen
Halenius, Siiri (2023)
Halenius, Siiri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729910
Tiivistelmä
Affiliate-markkinoinnissa julkaisija voi saada komissiota eli palkkiota suositellessaan jonkin brändin tuotteita tai verkkokauppaa seuraajilleen tai asiakkailleen. Opinnäytetyön tarkoitus oli rakentaa markkinointiopas, joka viestisi kauneudenhoidon ammattilaisille tukkuliikkeen affiliate-ohjelman toimintaa ja motivoisi lähtemään mukaan ohjelmaan. Toimeksiantajana toimi ammattikosmetiikan tukkuliike, jonka toiveena oli kehittää keskeneräistä affiliate-ohjelmaa antaakseen lisäarvoa yrittäjäasiakkailleen. Tavoitteena oli selvittää teoriaperustan avulla, mitä asioita oppaaseen olisi oleellista laittaa niin, että oppaan kohderyhmänä olevat tukkuyrityksen kosmetologiasiakkaat saisivat helppolukuista tietoa ja motivoituisivat liittymään ohjelmaan.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui kolmen aihealueen ympärille: affiliate-markkinointi, eri julkaisualustat ja markkinointikanavat ja markkinointisuunnittelu. Tietoperustan perusteella oppaassa pystyttiin viestimään affiliate-ohjelman tuomasta lisäarvosta ja havainnoimaan käytännön avulla, miten ohjelmaa voisi hyödyntää yritystoiminnassa. Opas toteutettiin Canva-nettisivuilla yrityksen graafisen ohjeiden mukaisesti A4-kokoon. Opinnäytetyön tuloksena syntynyttä opasta voidaan käyttää tulevaisuudessa sekä uusien julkaisijoiden, että tukkuliikkeen työntekijöiden perehdyttämisessä ohjelmaan.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui kolmen aihealueen ympärille: affiliate-markkinointi, eri julkaisualustat ja markkinointikanavat ja markkinointisuunnittelu. Tietoperustan perusteella oppaassa pystyttiin viestimään affiliate-ohjelman tuomasta lisäarvosta ja havainnoimaan käytännön avulla, miten ohjelmaa voisi hyödyntää yritystoiminnassa. Opas toteutettiin Canva-nettisivuilla yrityksen graafisen ohjeiden mukaisesti A4-kokoon. Opinnäytetyön tuloksena syntynyttä opasta voidaan käyttää tulevaisuudessa sekä uusien julkaisijoiden, että tukkuliikkeen työntekijöiden perehdyttämisessä ohjelmaan.