Organisaation työnantajamielikuvakonseptin kehittäminen tukemaan rekrytointia
Keränen, Marjo (2023)
Keränen, Marjo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111830001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111830001
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kehitysprojekti yrityksen työantajanmielikuvan kehittämisestä tukemaan rekrytointia ja rekrytointimarkkinointia. Opinnäytetyön toimeksiantajan nimeä ei mainita työssä. Toimiala on kuluttajakauppa ja suurin osa työntekijöistä työskentelee myynnin parissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toimintatutkimuksen avulla selvittää yrityksen nykytila työntekijäkokemuksesta, eli siitä millaisena henkilöstö kokee yrityksen työpaikkana. Ensimmäisenä opinnäytetyössä selvitetään keskeiset käsitteet, jotka ovat työantajamielikuva, arvot, työntekijäymmärrys ja yrityskulttuuri.
Laadullisen tutkimuksen keinoin selvitettiin yrityksen nykytila mm. puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja analysoimalla toteutettuja henkilöstötutkimuksia. Lopputuotoksena yritykselle luotiin konsepti, joka sisältää muun muassa hakijaprofiilien kuvaukset, ydinviestit hakijoille, kulttuurista viestimisen suunnitelman, työantajatarinan ja mediasuunnitelman.
Johtopäätöksenä projektin jälkeen todettiin, että osallistamalla henkilöstöä projektiin konseptin jalkauttaminen organisaatiossa helpottuu ja ihmiset sitoutuvat valittuihin ydinviesteihin helpommin. Yrityksen kannattaa myös varata aikaa sisältöjen tuottamiseen ja käyttää näissä markkinoinnin osaamista HR osaston apuna.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toimintatutkimuksen avulla selvittää yrityksen nykytila työntekijäkokemuksesta, eli siitä millaisena henkilöstö kokee yrityksen työpaikkana. Ensimmäisenä opinnäytetyössä selvitetään keskeiset käsitteet, jotka ovat työantajamielikuva, arvot, työntekijäymmärrys ja yrityskulttuuri.
Laadullisen tutkimuksen keinoin selvitettiin yrityksen nykytila mm. puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja analysoimalla toteutettuja henkilöstötutkimuksia. Lopputuotoksena yritykselle luotiin konsepti, joka sisältää muun muassa hakijaprofiilien kuvaukset, ydinviestit hakijoille, kulttuurista viestimisen suunnitelman, työantajatarinan ja mediasuunnitelman.
Johtopäätöksenä projektin jälkeen todettiin, että osallistamalla henkilöstöä projektiin konseptin jalkauttaminen organisaatiossa helpottuu ja ihmiset sitoutuvat valittuihin ydinviesteihin helpommin. Yrityksen kannattaa myös varata aikaa sisältöjen tuottamiseen ja käyttää näissä markkinoinnin osaamista HR osaston apuna.