Ammatillisen koulutuksen kustannustiedonkeruun kehittäminen Osekkille
Huuskonen, Hannu (2014)
Huuskonen, Hannu
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130774
Tiivistelmä
Opinnäytetyö lähti liikkeelle toimeksiantajan eli Oulun seudun koulutuskuntayhtymän halusta kehittää
omaa ammatillisen koulutuksen kustannustiedonkeruutaan. Koulutuskuntayhtymän tarkoituksena on järjestää ammatillista koulutusta jäsenkuntiensa puolesta. Ammatillista koulutusta järjestävien tahojen on ilmoitettava vuosittain tiedot toteutuneista kustannuksista opetushallitukselle. Kustannustiedot tulee ilmoittaa eriteltyinä eri koulutusmuodoille ja koulutusaloille.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ammatillisen koulutuksen yhteisille kustannuksille
mahdollisimman hyvin aiheuttamisperiaatetta vastaavat jakoperusteet eri koulutusmuodoille. Työn lopputuotoksena oli tavoitteena tehdä Excel-taulukkolaskentaohjelmalla laskentataulukot, joista saadaan yhteisten kustannusten jakoprosentit eri koulutusmuodoille.
Työn tulokset pohjautuvat pitkälti Oulun seudun koulutuskuntayhtymän taloushallinnosta vastaavien
henkilöiden haastatteluihin. Laskelmissa on myös sovellettu kustannuslaskennan teoriaa
erityisesti ekvivalenssi- ja toimintolaskennasta.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin rakennettua laskentataulukot, joiden avulla yhteiset kustannukset
voidaan perustellusti jakaa eri koulutusmuodoille. Työn tuotoksia käytettiin apuna jo huhtikuussa 2014 tehdyssä vuoden 2013 kustannustiedonkeruussa ja on hyvin todennäköistä, että niitä voidaan hyödyntää myös tulevina vuosina. The idea for this Bachelor’s thesis came from the client organization The Oulu Region Joint Authority for Education which organizes vocational training in the Oulu region. They wanted to develop their own data collection of vocational training’s annual costs. Vocational training providers have to report annually the realized costs of different educational structures and sectors to the
National Board of Education.
The aim of this functional study was to find out how to divide the common costs of vocational training for different educational structures. As a result of this study it was to create spreadsheets which will tell the percentage values of common costs for different educational structures.
The results of this study are based on the interviews of the persons who are responsible for the financial management in The Oulu Region Joint Authority for Education. The theory of cost accounting, especially activity-based costing and equivalence accounting was also used.
As a result of this study the spreadsheets were created by using Microsoft Excel spreadsheet program. Filling in the required information to the spreadsheet gives out the percentage values for different educational structures. The results of this study were already used in the 2013 data collection of annual costs in April 2014 and it is probable that they can also be used in the future.
omaa ammatillisen koulutuksen kustannustiedonkeruutaan. Koulutuskuntayhtymän tarkoituksena on järjestää ammatillista koulutusta jäsenkuntiensa puolesta. Ammatillista koulutusta järjestävien tahojen on ilmoitettava vuosittain tiedot toteutuneista kustannuksista opetushallitukselle. Kustannustiedot tulee ilmoittaa eriteltyinä eri koulutusmuodoille ja koulutusaloille.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ammatillisen koulutuksen yhteisille kustannuksille
mahdollisimman hyvin aiheuttamisperiaatetta vastaavat jakoperusteet eri koulutusmuodoille. Työn lopputuotoksena oli tavoitteena tehdä Excel-taulukkolaskentaohjelmalla laskentataulukot, joista saadaan yhteisten kustannusten jakoprosentit eri koulutusmuodoille.
Työn tulokset pohjautuvat pitkälti Oulun seudun koulutuskuntayhtymän taloushallinnosta vastaavien
henkilöiden haastatteluihin. Laskelmissa on myös sovellettu kustannuslaskennan teoriaa
erityisesti ekvivalenssi- ja toimintolaskennasta.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin rakennettua laskentataulukot, joiden avulla yhteiset kustannukset
voidaan perustellusti jakaa eri koulutusmuodoille. Työn tuotoksia käytettiin apuna jo huhtikuussa 2014 tehdyssä vuoden 2013 kustannustiedonkeruussa ja on hyvin todennäköistä, että niitä voidaan hyödyntää myös tulevina vuosina.
National Board of Education.
The aim of this functional study was to find out how to divide the common costs of vocational training for different educational structures. As a result of this study it was to create spreadsheets which will tell the percentage values of common costs for different educational structures.
The results of this study are based on the interviews of the persons who are responsible for the financial management in The Oulu Region Joint Authority for Education. The theory of cost accounting, especially activity-based costing and equivalence accounting was also used.
As a result of this study the spreadsheets were created by using Microsoft Excel spreadsheet program. Filling in the required information to the spreadsheet gives out the percentage values for different educational structures. The results of this study were already used in the 2013 data collection of annual costs in April 2014 and it is probable that they can also be used in the future.