Kohdeyrityksen brändin rakentaminen digitaalisen sosiaalisen median markkinointisuunnitelman avulla
Syrjälahti, Essi (2023)
Syrjälahti, Essi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130820
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kohdeyritykselle digitaalinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jonka avulla kohdeyritys voi alkaa rakentamaan brändiään ja lisäämään tunnettavuuttaan. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi pieni itäsuomalainen yritys, joka on aloittanut toimintansa vuonna 2021. Yrityksellä ei ole ollut aiemmin markkinointisuunnitelmaa, joten työlle oli selkeä tarve. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä, helposti toteutettavissa oleva digitaalinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja markkinoinnin vuosikello. Opinnäytetyön tuotoksena syntyvän digitaalisen markkinoinnin vuosikellon tarkoituksena on tarjota kohdeyritykselle konkreettista apua markkinoinnin aloittamiseen, markkinoinnin toteuttamiseen ja brändin vahvistamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kolmesta pääteemasta, joita ovat markkinointiviestintä, yrityksen brändi ja digitaalinen markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyössä käsitellään myös digitaalisen markkinoinnin kanavia Facebookia ja Instagramia, jotka valikoituivat kohdeyrityksen toiveen perusteella. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä, jossa tietoperusta koostuu yrittäjän haastatteluista, omista havainnoista, aihealueeseen liittyvästä kirjallisuudesta, luotettavista verkkolähteistä sekä julkaisuista. Haastatteluissa sain lisätietoa lähtökohta-analyysien tekemiseen, tietoa kohdeyrityksen markkinoinnin nykytilanteesta sekä yrityksen toiveista opinnäytetyötä kohtaan.
Opinnäytetyö valmistui loppuvuodesta 2023, joten kohdeyritys pääsee toteuttamaan markkinointisuunnitelmaa sosiaalisen median kanavissa heti vuoden alusta alkaen markkinoinnin vuosikellon avulla. Markkinointisuunnitelma on laadittu kalenterivuodeksi, mutta suunnitelman pohjaa voi hyödyntää myös jatkossa yrityksen markkinoinnin suunnittelussa. Opinnäytetyössä pohdittiin myös jatkotutkimusmahdollisuuksia. Tulevaisuudessa olisi hyvä tutkia markkinointisuunnitelman onnistumista sekä minkälaisia vaikutuksia sillä on ollut yrityksen tunnettavuuteen ja liikevaihdon kasvuun.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kolmesta pääteemasta, joita ovat markkinointiviestintä, yrityksen brändi ja digitaalinen markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyössä käsitellään myös digitaalisen markkinoinnin kanavia Facebookia ja Instagramia, jotka valikoituivat kohdeyrityksen toiveen perusteella. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä, jossa tietoperusta koostuu yrittäjän haastatteluista, omista havainnoista, aihealueeseen liittyvästä kirjallisuudesta, luotettavista verkkolähteistä sekä julkaisuista. Haastatteluissa sain lisätietoa lähtökohta-analyysien tekemiseen, tietoa kohdeyrityksen markkinoinnin nykytilanteesta sekä yrityksen toiveista opinnäytetyötä kohtaan.
Opinnäytetyö valmistui loppuvuodesta 2023, joten kohdeyritys pääsee toteuttamaan markkinointisuunnitelmaa sosiaalisen median kanavissa heti vuoden alusta alkaen markkinoinnin vuosikellon avulla. Markkinointisuunnitelma on laadittu kalenterivuodeksi, mutta suunnitelman pohjaa voi hyödyntää myös jatkossa yrityksen markkinoinnin suunnittelussa. Opinnäytetyössä pohdittiin myös jatkotutkimusmahdollisuuksia. Tulevaisuudessa olisi hyvä tutkia markkinointisuunnitelman onnistumista sekä minkälaisia vaikutuksia sillä on ollut yrityksen tunnettavuuteen ja liikevaihdon kasvuun.