Muun myynnin kasvu kausituotteiden aikana : kannattavuus
Kolonikina, Kristina (2023)
Kolonikina, Kristina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130800
Tiivistelmä
Kausituotteiden myynti on tehokas tapa saada nopeasti lisää tuottoa ravintoloille ja muun muassa Kotipizzat ympäri Suomea hyödyntävät tätä jatkuvalla syötöllä. Kausituotteita ja erilaisia kampanjoita voivat hyödyntää erilaiset yritykset. Tämä tutkimus tehtiin Kotipizzalle ja siinä saatiin selville, että kausituotteiden myyminen vaikuttaa positiivisesti myös ravintolan vakituisten tuotteiden kysyntään. Kaksi kolmesta ravintolasta saa kausituotteiden myynnin ohella kasvatettua myös vakituisten tuotteiden kysyntää.
Työn tavoitteena oli antaa Kotipizza yrittäjille tietoa tutustumalla eri ravintoloiden myynteihin ja vertaamalla ravintoloiden tekemää tuottoa kausituotteen aikana ja sen jälkeen. Tutkimuksessa verrattiin kolmea saman yrittäjän omistamaa ravintolaa keskenään. Opinnäytetyössä käsiteltiin markkinointia, sen tehokkaita muotoja ja sitä, millainen markkinointi muun muassa sosiaalisessa mediassa on hyödyllistä ja kannattavaa myynnin lisäämisen näkökulmasta. Käsitellään muun muassa visuaalisuutta ja vaikuttavaa markkinointia.
Työn toteutus aloitettiin tutustumalla kolmen eri Kotipizza-ravintolan tuotemyynteihin. Aineistoa analysoitiin vertaamalla kuukautta, jossa myytiin suosittua kausituotetta, vastaavanlaiseen kuukauteen, jossa kausituotetta ei ollut myynnissä. Vertaamalla kuukausia keskenään ja vähentämällä vain kausituotteen tuoma myynti, saatiin selville se, paljonko vakituisten tuotteiden myynti on kasvanut vastaavanlaiseen kuukauteen verrattuna. Saatuja Tuloksia ja lukuja analysoitiin taulukon avulla. Tutkimusmenetelmänä on käytetty lisäksi teemahaastattelua. Haastateltavien tunnistettavuuden suojelemiseksi haastateltavien tietoja ei mainita työssä ollenkaan.
Eri Kotipizzojen tuotemyynneistä yksinkertaisella laskusuorituksella saatiin selville, että kahden ravintolan normaaleiden tuotteiden kysyntä kasvaa huomattavasti verrattuna vastaavanlaiseen kuukautena ilman kausituotetta. Kuitenkin näistä kolmesta ravintolasta yhden ravintolan normaaleiden tuotteiden myynti laskee hieman vastaavanlaiseen kuukauteen verrattuna.
Se, että kausituotteet vaikuttavat positiivisesti ravintolan myynteihin, ei yllätä ketään. Sitten taas normaaleiden tuotteiden kysynnän kasvusta/laskusta kausituotteiden ohella ei ole Kotipizzalle tehty minkäänlaista tutkimusta. Kotipizzan yrittäjät saavat tutkimuksesta uutta näkökulmaa kausituotteiden ja kampanjoiden tärkeydestä yritystoiminnassa myös normaaleiden tuotteiden osalta.
Työn tavoitteena oli antaa Kotipizza yrittäjille tietoa tutustumalla eri ravintoloiden myynteihin ja vertaamalla ravintoloiden tekemää tuottoa kausituotteen aikana ja sen jälkeen. Tutkimuksessa verrattiin kolmea saman yrittäjän omistamaa ravintolaa keskenään. Opinnäytetyössä käsiteltiin markkinointia, sen tehokkaita muotoja ja sitä, millainen markkinointi muun muassa sosiaalisessa mediassa on hyödyllistä ja kannattavaa myynnin lisäämisen näkökulmasta. Käsitellään muun muassa visuaalisuutta ja vaikuttavaa markkinointia.
Työn toteutus aloitettiin tutustumalla kolmen eri Kotipizza-ravintolan tuotemyynteihin. Aineistoa analysoitiin vertaamalla kuukautta, jossa myytiin suosittua kausituotetta, vastaavanlaiseen kuukauteen, jossa kausituotetta ei ollut myynnissä. Vertaamalla kuukausia keskenään ja vähentämällä vain kausituotteen tuoma myynti, saatiin selville se, paljonko vakituisten tuotteiden myynti on kasvanut vastaavanlaiseen kuukauteen verrattuna. Saatuja Tuloksia ja lukuja analysoitiin taulukon avulla. Tutkimusmenetelmänä on käytetty lisäksi teemahaastattelua. Haastateltavien tunnistettavuuden suojelemiseksi haastateltavien tietoja ei mainita työssä ollenkaan.
Eri Kotipizzojen tuotemyynneistä yksinkertaisella laskusuorituksella saatiin selville, että kahden ravintolan normaaleiden tuotteiden kysyntä kasvaa huomattavasti verrattuna vastaavanlaiseen kuukautena ilman kausituotetta. Kuitenkin näistä kolmesta ravintolasta yhden ravintolan normaaleiden tuotteiden myynti laskee hieman vastaavanlaiseen kuukauteen verrattuna.
Se, että kausituotteet vaikuttavat positiivisesti ravintolan myynteihin, ei yllätä ketään. Sitten taas normaaleiden tuotteiden kysynnän kasvusta/laskusta kausituotteiden ohella ei ole Kotipizzalle tehty minkäänlaista tutkimusta. Kotipizzan yrittäjät saavat tutkimuksesta uutta näkökulmaa kausituotteiden ja kampanjoiden tärkeydestä yritystoiminnassa myös normaaleiden tuotteiden osalta.