Nuorten hyvinvoinnin kohentaminen korona-ajan jälkeisessä yläkoulussa : tapaustutkimus Helsingin Suomalaisesta Yhteiskoulusta
Heikkinen, Marja (2023)
Heikkinen, Marja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230915
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä tekemäni kehittämistyön toimeksiantajana toimi Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu (SYK). Työn tavoitteena oli tukea oppilaiden hyvinvointia ja lisätä tätä kautta kouluviihtyvyyttä korona-ajan jälkeisessä peruskoulussa. Kehittämistyön tarkoitus oli suunnitella yhdessä SYK:n moniammatillisen oppilashuoltoryhmän kanssa yläkoulun arkeen uusia nuorten hyvinvointia tukevia kokonaisuuksia, kuten oppitunteja tai muita hyvinvointia lisääviä ratkaisuja ja rakenteita. Päämääränä oli saada nämä kokonaisuudet pysyviksi toiminnoiksi lukujärjestykseen. Oppilashuoltoryhmän suunnitelma pohjautui jo olemassa olevaan tutkimustietoon ja hyvinvointimateriaaliin sekä ryhmän jäsenten ammatilliseen osaamiseen. Opinnäytetyön tietoperusta rakentui tutkimuksista ja kirjallisuudesta, jotka käsittelevät Suomessa asuvien nuorten mielenterveyttä, hyvinvointia ja kouluviihtyvyyttä korona-aikana sekä sen jälkeen.
Kehittämistyön menetelmällinen lähestymistapa nojasi toimintatutkimukselliseen prosessiin. Toimintatutkimuksen avulla pyritään ratkaisemaan käytännön ongelmia ja muokkaamaan olemassa olevia rakenteita toimivammiksi, sekä kehittämään uutta. Menetelmä oli onnistunut valinta, koska prosessikaavion avulla kehittämistä voidaan jatkaa myös tulevaisuudessa; koulumaailma kun muuttuu ja kehittyy jatkuvasti. Tavoitteissa onnistuttiin hyvin. Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun lukujärjestykseen lisättiin pysyväksi rakenteeksi sekä hyvinvointiin keskittyvät luokanvalvojan pitämät oppitunnit että oppilashuoltoryhmän pitämä Siesta-tapahtuma. Oppilailta ja henkilökunnalta saatu palaute oppitunneista ja tapahtumasta oli pääosin positiivista.
Kehittämistyön menetelmällinen lähestymistapa nojasi toimintatutkimukselliseen prosessiin. Toimintatutkimuksen avulla pyritään ratkaisemaan käytännön ongelmia ja muokkaamaan olemassa olevia rakenteita toimivammiksi, sekä kehittämään uutta. Menetelmä oli onnistunut valinta, koska prosessikaavion avulla kehittämistä voidaan jatkaa myös tulevaisuudessa; koulumaailma kun muuttuu ja kehittyy jatkuvasti. Tavoitteissa onnistuttiin hyvin. Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun lukujärjestykseen lisättiin pysyväksi rakenteeksi sekä hyvinvointiin keskittyvät luokanvalvojan pitämät oppitunnit että oppilashuoltoryhmän pitämä Siesta-tapahtuma. Oppilailta ja henkilökunnalta saatu palaute oppitunneista ja tapahtumasta oli pääosin positiivista.