Uuden työntekijän perehdytysopas myyntireskontran työtehtäviin Attendo Oy:ssä
Södervik, Ida; Teppola, Petri (2023)
Södervik, Ida
Teppola, Petri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331240
Tiivistelmä
Työn aihe valikoitui tutkijoiden pohtiessa, mistä aiheesta tehdystä opinnäytetyöstä työnantajayritys tulisi hyötymään. Tutkijat kokivat omaan työkokemukseensa peilaten, että yritys hyötyisi oppaasta, joka tarjoaisi yhtenevän perehdytyksen kaikille uusille työntekijöille. Tutkijoiden työnantajayritys ryhtyi siis toimeksiantajayrityksesi opinnäytetyöhön. Työn tavoitteena oli siis tutkia hyvän perehdytyksen keinoja ja luoda yhtenevä, loogisesti etenevä perehdytysopas toimeksiantajayritykselle.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui konstruktiivinen tutkimus, ja tietoperustana on käytetty eri kirja- sekä verkkolähteitä. Lähteisiin kuuluu myös toimeksiantajayrityksen sisäisessä verkossa olevia ohjeistuksia ja yrityksen käyttämien sovelluksien virallisia ohjeita. Työn olennaisina tuloksina ilmeni keinoja, miten perehdytystä voidaan parantaa, miten perehdytys saadaan yhteneväksi, ja mitkä tietyt työtehtävät erityisesti tarvitsivat ohjeistusta.
Työssä esitellään alkuun toimeksiantajayritys, jonka jälkeen tutkimusmenetelmää ja sen käytäntöjä avataan. Näitä sisällysluettelossa seuraa perehdytyksen tutkiminen ja myyntireskontran ja sen prosessien analysointi lähteisiin viitaten. Työn lopussa on analysoitu tutkijoiden suorittaman haastattelututkimuksen tuloksia ja niiden vaikutusta tutkimukseen.
Työn päättää pohdinta suoritetusta tutkimuksesta. Lähdeluettelo koostuu lähteistä ja materiaalista, joiden avulla teoriapohjaa on analysoitu. Liitetiedostosta löytyy myyntireskontran sen aikaisille työntekijöille suoritettu haastattelupohja.
Valmiin työn johtopäätöksinä voidaan pitää ohjeita ja neuvoja, joiden avulla työnantajayritys pystyy kehittämään perehdytystään. Työn tulokset itsessään ovat kehitysehdotuksia, jotka sisältyvät opinnäytetyön pääprojektiin, eli itse perehdytysoppaaseen. Perehdytysopas etenee kappaleesta toiseen tavoitellen selkeämpää ja laadukkaampaa perehdytystä. Perehdytysopas sisältää tietoa toimeksiantajayrityksen työtehtävistä, joten sitä ei voida asettaa tarkasteltavaksi julkisesti
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui konstruktiivinen tutkimus, ja tietoperustana on käytetty eri kirja- sekä verkkolähteitä. Lähteisiin kuuluu myös toimeksiantajayrityksen sisäisessä verkossa olevia ohjeistuksia ja yrityksen käyttämien sovelluksien virallisia ohjeita. Työn olennaisina tuloksina ilmeni keinoja, miten perehdytystä voidaan parantaa, miten perehdytys saadaan yhteneväksi, ja mitkä tietyt työtehtävät erityisesti tarvitsivat ohjeistusta.
Työssä esitellään alkuun toimeksiantajayritys, jonka jälkeen tutkimusmenetelmää ja sen käytäntöjä avataan. Näitä sisällysluettelossa seuraa perehdytyksen tutkiminen ja myyntireskontran ja sen prosessien analysointi lähteisiin viitaten. Työn lopussa on analysoitu tutkijoiden suorittaman haastattelututkimuksen tuloksia ja niiden vaikutusta tutkimukseen.
Työn päättää pohdinta suoritetusta tutkimuksesta. Lähdeluettelo koostuu lähteistä ja materiaalista, joiden avulla teoriapohjaa on analysoitu. Liitetiedostosta löytyy myyntireskontran sen aikaisille työntekijöille suoritettu haastattelupohja.
Valmiin työn johtopäätöksinä voidaan pitää ohjeita ja neuvoja, joiden avulla työnantajayritys pystyy kehittämään perehdytystään. Työn tulokset itsessään ovat kehitysehdotuksia, jotka sisältyvät opinnäytetyön pääprojektiin, eli itse perehdytysoppaaseen. Perehdytysopas etenee kappaleesta toiseen tavoitellen selkeämpää ja laadukkaampaa perehdytystä. Perehdytysopas sisältää tietoa toimeksiantajayrityksen työtehtävistä, joten sitä ei voida asettaa tarkasteltavaksi julkisesti