Rippikoulun vinkkipankki: käytännön ohjeita kanttoreille rippikouluun
Kunnari, Laura (2014)
Kunnari, Laura
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431463
Tiivistelmä
Rippikoulutyö on osana kanttorin työtä. Etukäteistietojen mukaan moni kuitenkin kokee sen haastavana ja raskaana. Halusin tutkimuksellani auttaa kanttoreita ja kokosin kanttoreille suunnatun rippikouluoppaan. Oppaassa käsitellään kanttorien yleisempiä rippikoulutunteja. Oppaan tutkimuspohjana käytän teettämääni kyselyä kanttoreille.
Opinnäytetyön alussa kerrotaan lyhyesti taustoja eli rippikoulun historiaa. Tämän jälkeen käsitellään musiikin opetusta rippikoulussa ja kuinka sille on määritetty puitekehykset Rippikoulusuunnitelma 2001 -puitesuunnitelmassa. Oppaassa käsitellään myös oppimista rippikoulussa, ja mitä asioita siinä tulee huomioida. Tämän jälkeen kerrotaan sitä, millainen nuori on rippikoulun aikana sekä miten musiikki vaikuttaa nuoriin. Tämän jälkeen oppaassa käsitellään nuorten käyttäytymistä ryhmässä, ja miten yleensäkin ryhmä toimii rippikoulun näkökulmasta. Toisen luvun lopuksi käsitellään, millaista on olla aikuinen ryhmän ohjaajana.
Oppaan tutkituspohjana toimii sähköpostikysely kanttoreille. Lähetin sähköpostikyselyn yli 100 kanttorille, joista 25 vastasi kyselyyn. Vaikka sähköpostikyselyyn vastasi vain neljäsosa kanttoreista uskon tutkimuksen tuloksen olevan melko luotettava. Kaikki kysymykset olivat avoimia, joihin kanttorit saivat kertoa omia kokemuksiaan rippileirin onnistumisista, haasteista ja omasta asemastaan rippileirillä. Kyselin myös kanttorien vinkkejä rippileireille. Vastauksista nousi yhtenä asiana se, kuinka kaikki kanttorit eivät koe omia pedagogisia lähtökohtiaan riittäviksi rippikoulutuntien pitämiseen. Yritän oppaani kautta antaa tähän vastauksen, sekä antaa vinkkejä rippileirien pitämiseen.
Opinnäytetyössä käsitellään Rippikoulun vinkkipankki -oppaan toteutusta, tavoitteita sekä sisältöä. Käytin oppaassani lähteinä rippikouluoppaita, omia kokemuksiani sekä kanttorien ja eri asiantuntijoiden neuvoja. Opas sisältää taustatiedot ja käytännön ohjeita yleisimpiin kanttorin tunteihin. Oppaasta löytyy myös tietoa yhteistuntien pitämiseen, rytmien ja tanssien käyttöön rippileirillä sekä ideoita konfirmaatioon.
Opinnäytetyö on pohjustus oppaalle, ja sen lukemalla on mahdollista saada pohjustusta rippikoulutunneille. Sekä oppaasta ja opinnäytetyöstä tulee olemaan hyötyä sekä minulle että muille kanttoreille. Erityisesti uskon, että molemmat auttavat sekä kanttoriopiskelijoita että vasta valmistuneita kanttoreita. Teaching at confirmation classes is part of cantors work. According to the information I had many cantors experience it challenging and exhausting. I wanted to help cantors with my research and I collected guide to cantors about confirmation classes. The guide includes most common classes of cantor. As a research base I’m using enquiry for cantors.
In the beginning of thesis I’m telling about backgrounds of confirmation classes as known as history of confirmation class. After this I’m telling about teaching music at confirmation class and current confirmation class plan from 2001. I’m also telling about learning in confirmation class and things one’s should acknowledge. After this I’m telling about what kind the young is during confirmation class and what the influence of music in the young is. After this I’m telling about how the young acts in the group and how the group works generally. At the end I’m telling about what is like to be adult as a group’s leader.
The guide’s research is based on e-mail survey to cantors. I sent the e-mail survey to over one hundred of which twenty-five replied. Even though the e-mail survey was only replied by one-fourth of cantors I believe that the result of my survey is reliable. All the questions were open in which cantors got to share their own experiences of success and challenges in confirmation classes. I also asked practical advices to confirmation camps. The main thing that came up from the survey was that cantors don’t think they have pedagogy skills enough to handle confirmation classes. In the guide I will try to give some advices for that and also give some practical advices.
As the source for my guide I used finished literature, my own experiences and advices of cantors and other experts. The guide contains facts and practical advices about classes of cantors in confirmation class. From the guide one can also find information for example from rhythms and dance.
I believe that the guide will be useful both me and other cantors. Especially I believe that the guide is going to help cantor students and recently graduated cantors.
Opinnäytetyön alussa kerrotaan lyhyesti taustoja eli rippikoulun historiaa. Tämän jälkeen käsitellään musiikin opetusta rippikoulussa ja kuinka sille on määritetty puitekehykset Rippikoulusuunnitelma 2001 -puitesuunnitelmassa. Oppaassa käsitellään myös oppimista rippikoulussa, ja mitä asioita siinä tulee huomioida. Tämän jälkeen kerrotaan sitä, millainen nuori on rippikoulun aikana sekä miten musiikki vaikuttaa nuoriin. Tämän jälkeen oppaassa käsitellään nuorten käyttäytymistä ryhmässä, ja miten yleensäkin ryhmä toimii rippikoulun näkökulmasta. Toisen luvun lopuksi käsitellään, millaista on olla aikuinen ryhmän ohjaajana.
Oppaan tutkituspohjana toimii sähköpostikysely kanttoreille. Lähetin sähköpostikyselyn yli 100 kanttorille, joista 25 vastasi kyselyyn. Vaikka sähköpostikyselyyn vastasi vain neljäsosa kanttoreista uskon tutkimuksen tuloksen olevan melko luotettava. Kaikki kysymykset olivat avoimia, joihin kanttorit saivat kertoa omia kokemuksiaan rippileirin onnistumisista, haasteista ja omasta asemastaan rippileirillä. Kyselin myös kanttorien vinkkejä rippileireille. Vastauksista nousi yhtenä asiana se, kuinka kaikki kanttorit eivät koe omia pedagogisia lähtökohtiaan riittäviksi rippikoulutuntien pitämiseen. Yritän oppaani kautta antaa tähän vastauksen, sekä antaa vinkkejä rippileirien pitämiseen.
Opinnäytetyössä käsitellään Rippikoulun vinkkipankki -oppaan toteutusta, tavoitteita sekä sisältöä. Käytin oppaassani lähteinä rippikouluoppaita, omia kokemuksiani sekä kanttorien ja eri asiantuntijoiden neuvoja. Opas sisältää taustatiedot ja käytännön ohjeita yleisimpiin kanttorin tunteihin. Oppaasta löytyy myös tietoa yhteistuntien pitämiseen, rytmien ja tanssien käyttöön rippileirillä sekä ideoita konfirmaatioon.
Opinnäytetyö on pohjustus oppaalle, ja sen lukemalla on mahdollista saada pohjustusta rippikoulutunneille. Sekä oppaasta ja opinnäytetyöstä tulee olemaan hyötyä sekä minulle että muille kanttoreille. Erityisesti uskon, että molemmat auttavat sekä kanttoriopiskelijoita että vasta valmistuneita kanttoreita.
In the beginning of thesis I’m telling about backgrounds of confirmation classes as known as history of confirmation class. After this I’m telling about teaching music at confirmation class and current confirmation class plan from 2001. I’m also telling about learning in confirmation class and things one’s should acknowledge. After this I’m telling about what kind the young is during confirmation class and what the influence of music in the young is. After this I’m telling about how the young acts in the group and how the group works generally. At the end I’m telling about what is like to be adult as a group’s leader.
The guide’s research is based on e-mail survey to cantors. I sent the e-mail survey to over one hundred of which twenty-five replied. Even though the e-mail survey was only replied by one-fourth of cantors I believe that the result of my survey is reliable. All the questions were open in which cantors got to share their own experiences of success and challenges in confirmation classes. I also asked practical advices to confirmation camps. The main thing that came up from the survey was that cantors don’t think they have pedagogy skills enough to handle confirmation classes. In the guide I will try to give some advices for that and also give some practical advices.
As the source for my guide I used finished literature, my own experiences and advices of cantors and other experts. The guide contains facts and practical advices about classes of cantors in confirmation class. From the guide one can also find information for example from rhythms and dance.
I believe that the guide will be useful both me and other cantors. Especially I believe that the guide is going to help cantor students and recently graduated cantors.