Jos saan itse päättää: Kuortaneen toimintakeskuksen kehitysvammaisten päivätoiminnan asiakkaiden toiveita päivätoiminnasta ja sen kehittämisestä
Petäjäniemi, Kaisu; Ylitörmänen, Oili (2014)
Petäjäniemi, Kaisu
Ylitörmänen, Oili
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431449
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvata millaisia toiveita Kuortaneen toimintakeskuksen kehitysvammaisilla päivätoiminnan asiakkailla on päivätoiminnastaan ja sen kehittämisestä. Mielestämme kehitysvammaisten henkilöiden omaa päätösvaltaa jo toimintojen suunnitteluvaiheessa olisi tarpeen lisätä. Koemme tärkeäksi kehitysvammaisten kuulluksi tulemisen oman elämänsä asiantuntijoina.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys koostuu kehitysvammaisuuden ja asiakaslähtöisyyden määrittelystä. Tietoperustassa kuvataan myös taustalla olevaa lainsäädäntöä sekä yksilökeskeisen suunnittelun käsitettä ja kommunikaation tärkeyttä. Käsittelemme työssämme yleisesti päivätoimintaa ja Kuortaneen toimintakeskuksen toiminnan historiaa sekä nykypäivää.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelminä käytettiin sadutusta sekä avointa ryhmähaastattelua. Sadutukseen ja haastatteluun osallistui viisi Kuortaneen toimintakeskuksen päivätoiminnan asiakasta kesäkuussa 2014. Aineiston analyysimenetelmänä käytimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksessamme keskeisinä tuloksina nousivat asiakkaiden toiveina esille yksilöllinen ja yhteisöllinen luova toiminta, oman hyvinvoinnin edistäminen, tiedon saanti ja itsetuntemuksen lisääminen sekä arjesta poikkeavien elämysten saaminen. The aim of the study was to describe the intellectually disabled customers` wishes and development proposals of their day activity in the Kuortane Day Activity Center. We chose this subject because we are interested in promoting equality and participation for people with intellectual disabilities. We think that people with intellectual disabilities should be able to participate more in the planning of their activities. In this study we describe concepts like intellectual disability, customer orientation, person centred planning, communication and day activity in Kuortane Day Activity Center.
This thesis was a qualitative study where information was gathered using a storycrafting method and an open group interview. We interviewed five persons and analyzed the data using theory-based method of analysis.
The results of the study show that customers wish individual and communal creative activity. They want to promote their own well-being and self-awareness. It is also important to the customers that they can get information and different experiences.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys koostuu kehitysvammaisuuden ja asiakaslähtöisyyden määrittelystä. Tietoperustassa kuvataan myös taustalla olevaa lainsäädäntöä sekä yksilökeskeisen suunnittelun käsitettä ja kommunikaation tärkeyttä. Käsittelemme työssämme yleisesti päivätoimintaa ja Kuortaneen toimintakeskuksen toiminnan historiaa sekä nykypäivää.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelminä käytettiin sadutusta sekä avointa ryhmähaastattelua. Sadutukseen ja haastatteluun osallistui viisi Kuortaneen toimintakeskuksen päivätoiminnan asiakasta kesäkuussa 2014. Aineiston analyysimenetelmänä käytimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksessamme keskeisinä tuloksina nousivat asiakkaiden toiveina esille yksilöllinen ja yhteisöllinen luova toiminta, oman hyvinvoinnin edistäminen, tiedon saanti ja itsetuntemuksen lisääminen sekä arjesta poikkeavien elämysten saaminen.
This thesis was a qualitative study where information was gathered using a storycrafting method and an open group interview. We interviewed five persons and analyzed the data using theory-based method of analysis.
The results of the study show that customers wish individual and communal creative activity. They want to promote their own well-being and self-awareness. It is also important to the customers that they can get information and different experiences.