Miten tukea yläkoululaista nuorta vanhempien erosta selviytymisessä: opas nuorten hyvinvoinnin tukemiseen
Reinikainen, Marjaana; Ylikulju, Helena (2014)
Reinikainen, Marjaana
Ylikulju, Helena
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431445
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme oli kehittämishanke, jonka aikana teimme oppaan yhteistyökump-panillemme Oulun Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry:lle. Kehittämistehtävämme olivat sisältömateriaalin tuottaminen oppaaseen dialogisessa yhteistyössä yhteistyökumppanimme kanssa ja heidän tarpeitaan vastaavan selkeän oppaan tekeminen. Oppaan tarkoituksena on antaa yläkoulun opettajille lisätietoa ja -tapoja nuorten tukemiseen vanhempien eron hetkellä, tai silloin, kun nuori sitä tarvitsee.
Oppaan kehittely sujui tuotekehitystyön vaiheiden mukaisesti ja suunnittelemassamme aikataulussa. Oppaan teossa lähteinä käytimme oman vapaaehtoistyöstä saadun tietotaitomme lisäksi yhteistyökumppaneidemme Ulla Sauvolan ja Aila Bärsin asiantuntemusta sekä heidän antamaansa lähdekirjallisuutta. Raportin tietoperustan lähtökohtana ovat kehittämistyön teoria ja dialogisuuden perusteet. Lisäksi tietoperustassa käsitellään eron lapselle ja nuorelle aiheuttamaa suurta elämänkriisiä, koulun lasten ja nuorten hyvinvointia tukevaa roolia sekä kasvatuskumppanuutta.
Valmiin oppaan arvioinnissa olivat mukana yhteistyökumppanimme sekä kolme mah-dollista tulevaa käyttäjää eli yläluokkien opettajaa Oulusta. Saamamme palaute oli hyvää ja opas koettiin käyttökelpoiseksi ja selkeäksi.
Oppaan käyttöoikeudet jäävät Oulun Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry:lle ja yhdistys vastaa oppaan jakamisesta sekä mahdollisesta jatkokehittelystä. Oppaan valmistumishetkellä rahoitusta oppaan painattamiseen ei ole, mutta tarkoituksena on kuitenkin jakaa oppaan sähköistä versiota kouluille. Our thesis was a development project in which the goal was to create a guidebook for our cooperation partner Oulun Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry. The purpose of the guidebook is to give upper comprehensive school teachers more information about how to support an adolescent whose parents are divorced.
Our developing target was to create a guidebook in a dialogical cooperation and make it to answer our partner’s needs.
The guidebook was made based on our knowledge from voluntary work and the themes that we agreed on in dialogical meetings with cooperation partners. In addition we got information from our cooperation partners Ulla Sauvola and Aila Bärs and the source material they gave us. Our cooperation partners and two comprehensive upper school teachers evaluated the guidebook when it was ready. The feedback they gave us was good and the guidebook was usable and easy to read in their opinion.
As the starting point of the thesis report section we had information about developing, organizational activities and dialogical cooperation. In addition there is also information about the crisis that parents’ divorce causes to a child and how they must be supported by adults to cope, the school’s role in supporting children’s well-being and the cooperation of school and home.
Oulun Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry has the licence to use the guidebook as they will. For now the plan is to distribute the guidebook to schools as an electronic version.
Oppaan kehittely sujui tuotekehitystyön vaiheiden mukaisesti ja suunnittelemassamme aikataulussa. Oppaan teossa lähteinä käytimme oman vapaaehtoistyöstä saadun tietotaitomme lisäksi yhteistyökumppaneidemme Ulla Sauvolan ja Aila Bärsin asiantuntemusta sekä heidän antamaansa lähdekirjallisuutta. Raportin tietoperustan lähtökohtana ovat kehittämistyön teoria ja dialogisuuden perusteet. Lisäksi tietoperustassa käsitellään eron lapselle ja nuorelle aiheuttamaa suurta elämänkriisiä, koulun lasten ja nuorten hyvinvointia tukevaa roolia sekä kasvatuskumppanuutta.
Valmiin oppaan arvioinnissa olivat mukana yhteistyökumppanimme sekä kolme mah-dollista tulevaa käyttäjää eli yläluokkien opettajaa Oulusta. Saamamme palaute oli hyvää ja opas koettiin käyttökelpoiseksi ja selkeäksi.
Oppaan käyttöoikeudet jäävät Oulun Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry:lle ja yhdistys vastaa oppaan jakamisesta sekä mahdollisesta jatkokehittelystä. Oppaan valmistumishetkellä rahoitusta oppaan painattamiseen ei ole, mutta tarkoituksena on kuitenkin jakaa oppaan sähköistä versiota kouluille.
Our developing target was to create a guidebook in a dialogical cooperation and make it to answer our partner’s needs.
The guidebook was made based on our knowledge from voluntary work and the themes that we agreed on in dialogical meetings with cooperation partners. In addition we got information from our cooperation partners Ulla Sauvola and Aila Bärs and the source material they gave us. Our cooperation partners and two comprehensive upper school teachers evaluated the guidebook when it was ready. The feedback they gave us was good and the guidebook was usable and easy to read in their opinion.
As the starting point of the thesis report section we had information about developing, organizational activities and dialogical cooperation. In addition there is also information about the crisis that parents’ divorce causes to a child and how they must be supported by adults to cope, the school’s role in supporting children’s well-being and the cooperation of school and home.
Oulun Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry has the licence to use the guidebook as they will. For now the plan is to distribute the guidebook to schools as an electronic version.