Potilasturvallisuuden raportointimalli johtamisen tukena
Lämsä, Sanna (2023)
Lämsä, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431438
Tiivistelmä
Potilasturvallisuuden parantamiseksi johdolla tulee olla käytettävissään kaikki tarpeellinen tieto toimintaa uhkaavista merkittävistä riskeistä ja suunnitelmat niiden hallitsemiseksi. Usein puuttuu kuitenkin yhteinen kokonaisnäkemys siitä, mitä kaikkea potilasturvallisuuden johtaminen tarkoittaa sekä miten ja kenen toimesta potilasturvallisuuden johtamista tulisi tehdä. Turvallisuusjohtaminen onkin nostettu yhdeksi asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian strategian pääteemaksi, joten oli hyvä selvittää potilasturvallisuuden johtamisen tila Terveystalossa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoitus oli kuvata potilasturvallisuuden johtamista sekä kehittää potilasturvallisuuden johtamisen raportointimalli Terveystalon toimipaikkoihin. Raportointimallin avulla voidaan varmistua, että potilasturvallisuutta johdetaan ja raportoidaan sovitusti vastuuhenkilöittäin toimipaikassa sekä toimipaikan laatujohtoryhmässä. Tutkimusvaiheen tarkoituksena oli kuvailla, miten toimipaikkojen laatujohtoryhmän jäsenet johtavat ja raportoivat potilasturvallisuutta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa potilasturvallisuuden johtamisen kehittämistarpeista sekä raportoinnista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä toukokuussa 2023. Kehittämisvaiheen tarkoituksena oli laatia raportointimalli potilasturvallisuuden johtamisen varmistamisesta ja raportoinnista työpajatyöskentelynä potilasturvallisuusvastaavien sekä vastaavien lääkäreiden kanssa.
Tuloksista ilmeni, että potilasturvallisuudesta raportoivat pääsääntöisesti potilasturvallisuusvastaava ja vastaava lääkäri. Raportointi kohdistui säännöllisesti vaaratapahtumamäärän läpikäyntiin, mutta muita potilasturvallisuutta parantavia asioita nostettiin harvoin tai raportointia ei oltu vastuutettu kenellekään. Potilasturvallisuuden raportoinnin vastuuta ja työnjakoa toivottiin jaettavan.
Raportointimallin avulla saadaan raportointia yhtenäistettyä ja vastuutettua sekä varmistettua, että tieto ja kehittäminen implementoituu johdolta työntekijätasolle sekä toisin päin. Näin potilasturvallisuutta saadaan parannettua systemaattisesti ja se on yksi tärkeä ja säännöllinen osa johtamista. Jatkossa on hyvä tutkia ja selvittää kuinka potilasturvallisuutta parannetaan ja edistetään Terveystalon konsernin eri toiminnoissa ja miten potilasturvallisuuskulttuurin kehittyy raportointimallin osalta.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoitus oli kuvata potilasturvallisuuden johtamista sekä kehittää potilasturvallisuuden johtamisen raportointimalli Terveystalon toimipaikkoihin. Raportointimallin avulla voidaan varmistua, että potilasturvallisuutta johdetaan ja raportoidaan sovitusti vastuuhenkilöittäin toimipaikassa sekä toimipaikan laatujohtoryhmässä. Tutkimusvaiheen tarkoituksena oli kuvailla, miten toimipaikkojen laatujohtoryhmän jäsenet johtavat ja raportoivat potilasturvallisuutta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa potilasturvallisuuden johtamisen kehittämistarpeista sekä raportoinnista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä toukokuussa 2023. Kehittämisvaiheen tarkoituksena oli laatia raportointimalli potilasturvallisuuden johtamisen varmistamisesta ja raportoinnista työpajatyöskentelynä potilasturvallisuusvastaavien sekä vastaavien lääkäreiden kanssa.
Tuloksista ilmeni, että potilasturvallisuudesta raportoivat pääsääntöisesti potilasturvallisuusvastaava ja vastaava lääkäri. Raportointi kohdistui säännöllisesti vaaratapahtumamäärän läpikäyntiin, mutta muita potilasturvallisuutta parantavia asioita nostettiin harvoin tai raportointia ei oltu vastuutettu kenellekään. Potilasturvallisuuden raportoinnin vastuuta ja työnjakoa toivottiin jaettavan.
Raportointimallin avulla saadaan raportointia yhtenäistettyä ja vastuutettua sekä varmistettua, että tieto ja kehittäminen implementoituu johdolta työntekijätasolle sekä toisin päin. Näin potilasturvallisuutta saadaan parannettua systemaattisesti ja se on yksi tärkeä ja säännöllinen osa johtamista. Jatkossa on hyvä tutkia ja selvittää kuinka potilasturvallisuutta parannetaan ja edistetään Terveystalon konsernin eri toiminnoissa ja miten potilasturvallisuuskulttuurin kehittyy raportointimallin osalta.