Työhyvinvointi kohdeyrityksessä
Määttä, Eerika (2014)
Määttä, Eerika
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431441
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työtyytyväisyyden tilaa kohdeyrityksessä ja antaa suuntaa toimeksiantajalle työhyvinvoinnin kehittämiseen. Työhyvinvointi on tärkeää niin työntekijöiden kuin työnantajien näkökulmasta. Työhyvinvointiin panostaminen vaikuttaa positiivisesti työntekijöiden jaksamiseen sekä tyytyväisyyteen ja siten myös myönteisesti yrityksen kilpailukykyyn ja taloudelliseen tulokseen.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Pohjois-Suomessa toimiva päivittäistavarakauppa. Kysely oli ajankohtainen, sillä työhyvinvointia kartoittavaa kyselyä ei ole tehty kohdeyrityksessä tänä vuonna. Aineiston keruu tapahtui kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake laadittiin vastaamaan opinnäytetyön tavoitteita sekä toimeksiantajan toiveita.
Työn teoriaosuudessa perehdytään työhyvinvointiin. Se koostuu työyhteisöstä, osaamisesta sekä fyysisestä ja psyykkisestä hyvinvoinnista. Tietoperustassa lähteinä on käytetty monipuolisesti ajankohtaisia kirjallisia ja Internet –lähteitä.
Kyselyn mukaan kohdeyrityksessä työympäristö, työ, työilmapiiri sekä ihmissuhteet ovat kunnossa. Tiedonkulkuun tulisi kuitenkin kiinnittää huomiota, sillä sekä työntekijät, että työnantajat kaipasivat enemmän avointa keskustelua. Säännöllisillä palavereilla olisi toivottu vaikutus työhyvinvoinnin kehittämisen kannalta. The primary aim of the thesis was to determine the current state of well-being at work in the case company. The secondary aim was to provide suggestions of how to improve well-being at work in the case company. Well-being at work is important for both employees and employers. Investing in the employee well-being has an effect on employees’ job satisfaction and, consequently, on the company's competitiveness and financial performance.
This study was commissioned by a grocery shop which is located in northern Finland. The enquiry was topical because no well-being enquiries have been conducted in the case company this year. The material was collected using a questionnaire. The questionnaire was planned to meet the aims of this thesis.
The theoretical background deals with well-being at work. It consists of the working community, competence as well as physical and psychological well-being. The sources for the theoretical background included professional litera-ture and Internet sources.
Employees were pleased with the environment, tasks, atmosphere and social relationships at work regarding to the results of the study. The flow of information should be developed in the case company. Both, workers and employers wish to have more open discussion. Regular meetings could have the desired effect on the development of well-being.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Pohjois-Suomessa toimiva päivittäistavarakauppa. Kysely oli ajankohtainen, sillä työhyvinvointia kartoittavaa kyselyä ei ole tehty kohdeyrityksessä tänä vuonna. Aineiston keruu tapahtui kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake laadittiin vastaamaan opinnäytetyön tavoitteita sekä toimeksiantajan toiveita.
Työn teoriaosuudessa perehdytään työhyvinvointiin. Se koostuu työyhteisöstä, osaamisesta sekä fyysisestä ja psyykkisestä hyvinvoinnista. Tietoperustassa lähteinä on käytetty monipuolisesti ajankohtaisia kirjallisia ja Internet –lähteitä.
Kyselyn mukaan kohdeyrityksessä työympäristö, työ, työilmapiiri sekä ihmissuhteet ovat kunnossa. Tiedonkulkuun tulisi kuitenkin kiinnittää huomiota, sillä sekä työntekijät, että työnantajat kaipasivat enemmän avointa keskustelua. Säännöllisillä palavereilla olisi toivottu vaikutus työhyvinvoinnin kehittämisen kannalta.
This study was commissioned by a grocery shop which is located in northern Finland. The enquiry was topical because no well-being enquiries have been conducted in the case company this year. The material was collected using a questionnaire. The questionnaire was planned to meet the aims of this thesis.
The theoretical background deals with well-being at work. It consists of the working community, competence as well as physical and psychological well-being. The sources for the theoretical background included professional litera-ture and Internet sources.
Employees were pleased with the environment, tasks, atmosphere and social relationships at work regarding to the results of the study. The flow of information should be developed in the case company. Both, workers and employers wish to have more open discussion. Regular meetings could have the desired effect on the development of well-being.