Kirjallisuusaiheinen tiedonhaku verkkopalveluista: vertailussa Kirjastot.fi-palvelut ja Google
Takala, Anna-Maija (2014)
Takala, Anna-Maija
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431373
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kirjallisuusaiheinen tiedonhaku verkkopalveluista. Tutkimuksen kohteena ovat Kirjastot.fi-sivuston palveluista Kysy kirjastonhoitajalta, Kirjasampo ja Makupalat. Vertailussa on myös mukana yleinen hakukone Google. Tarkoituksena on selvittää vertailun avulla miten palvelut eroavat toisistaan tiedonhaun näkökulmasta. Työn toimeksiantaja on Kirjastot.fi-toimitus. Toimeksiantaja saa opinnäytetyöstä tietoa palveluistaan. Tätä tietoa voidaan hyödyntää palveluiden kehittämisessä ja markkinoinnissa.
Tietoperustassa käsitellään tutkittavien palveluiden lisäksi muita samankaltaisia palveluita ja samankaltaisista aiheista tehtyjä tutkimuksia. Lisäksi käsitellään verkontutkimusta, tiedonhaun teoriaa, relevanssia ja kirjallisuusaiheisen tiedon tiedonhakua. Tiedonhaun teoriaa käytetään hakulausekkeiden muodostamiseen ja relevanssin avulla arvioidaan tiedonhakujen tuloksia. Menetelminä käytetään vertailevaa tutkimusta ja sisällönanalyysia.
Tutkimus tehdään tiedonhakujen ja niiden vertailun avulla. Tiedonhakuja varten luodaan kirjallisuusaiheisia tiedonhakukysymyksiä ja niistä muodostetaan haussa käytettävät hakulausekkeet. Tiedonhaut suoritetaan tutkittavista palveluista mahdollisimman samalla tavalla. Tiedonhakukysymysten aiheet rajattiin kirjallisuusaiheisiksi vertailun helpottamiseksi ja siksi, että tutkittavista palveluista Kirjasampo on keskittynyt kirjallisuusaiheiseen tietoon.
Tuloksissa esitetään taulukot jokaisesta tiedonhakukysymyksestä erikseen. Taulukoissa on esitetty hakuihin saadut tulokset eli saatujen viitteiden määrä ja viitteiden lyhyet kuvailut. Palveluista löytyy tulosten perusteella vaihtelevasti tietoa kirjallisuusaiheesta. Eniten kirjallisuusaiheisia viitteitä tuli Kirjasammosta. Kysy kirjastonhoitajalta -palvelusta ja Makupaloista löytyi vaihtelevasti tietoa sen mukaan, mitä niiden tietokannoissa sattui aiheesta olemaan. Googleen verrattaessa Kirjastot.fi-palveluista löytyi enemmän kirjallisuusaiheista tietoa ja löytyneet viitteet olivat myös erilaisia kuin Googlen avulla löytyneet. The aim of this thesis is to research information retrieval from different online services. The thesis is commissioned by Kirjastot.fi. The services that are compared to each other are part of the Kirjastot.fi site. They are Kysy kirjastonhoitajalta, Kirjasampo and Makupalat. Also Google is included in the comparison. The purpose of this thesis is to find out how these online services differ from each other from the information retrieval point of view. The thesis provides the commissioner with information about their services. They can use this information for improving and marketing these services.
The theoretical framework consists of the theory of information retrieval and relevance. The theory of information retrieval was used for creating the reference questions, whereas the theory of relevance was used for evaluating the results of information retrievals. Comparative study and content analysis are the applied scientific methods.
Reference questions were created first. Their subject is literature because one of the services is focused on literature. Search statements were then created from the reference questions. Information retrievals were made in the same way in all services.
The results of the information retrievals are presented in tables. There is a table for every question. The tables show the amount of found references and include a short description of them. The results indicate that the amount of literary information found by the studied services differed clearly. Kirjasampo turned out to be the service that provided most information about literature. The amount of information found by Kysy kirjastonhoitajalta and Makupalat varied somewhat, depending on the reference question and the contents of their databases. Compared to Google the services included in the Kirjastot.fi portal provided more information on literature and their references were different from those provided by Google.
Tietoperustassa käsitellään tutkittavien palveluiden lisäksi muita samankaltaisia palveluita ja samankaltaisista aiheista tehtyjä tutkimuksia. Lisäksi käsitellään verkontutkimusta, tiedonhaun teoriaa, relevanssia ja kirjallisuusaiheisen tiedon tiedonhakua. Tiedonhaun teoriaa käytetään hakulausekkeiden muodostamiseen ja relevanssin avulla arvioidaan tiedonhakujen tuloksia. Menetelminä käytetään vertailevaa tutkimusta ja sisällönanalyysia.
Tutkimus tehdään tiedonhakujen ja niiden vertailun avulla. Tiedonhakuja varten luodaan kirjallisuusaiheisia tiedonhakukysymyksiä ja niistä muodostetaan haussa käytettävät hakulausekkeet. Tiedonhaut suoritetaan tutkittavista palveluista mahdollisimman samalla tavalla. Tiedonhakukysymysten aiheet rajattiin kirjallisuusaiheisiksi vertailun helpottamiseksi ja siksi, että tutkittavista palveluista Kirjasampo on keskittynyt kirjallisuusaiheiseen tietoon.
Tuloksissa esitetään taulukot jokaisesta tiedonhakukysymyksestä erikseen. Taulukoissa on esitetty hakuihin saadut tulokset eli saatujen viitteiden määrä ja viitteiden lyhyet kuvailut. Palveluista löytyy tulosten perusteella vaihtelevasti tietoa kirjallisuusaiheesta. Eniten kirjallisuusaiheisia viitteitä tuli Kirjasammosta. Kysy kirjastonhoitajalta -palvelusta ja Makupaloista löytyi vaihtelevasti tietoa sen mukaan, mitä niiden tietokannoissa sattui aiheesta olemaan. Googleen verrattaessa Kirjastot.fi-palveluista löytyi enemmän kirjallisuusaiheista tietoa ja löytyneet viitteet olivat myös erilaisia kuin Googlen avulla löytyneet.
The theoretical framework consists of the theory of information retrieval and relevance. The theory of information retrieval was used for creating the reference questions, whereas the theory of relevance was used for evaluating the results of information retrievals. Comparative study and content analysis are the applied scientific methods.
Reference questions were created first. Their subject is literature because one of the services is focused on literature. Search statements were then created from the reference questions. Information retrievals were made in the same way in all services.
The results of the information retrievals are presented in tables. There is a table for every question. The tables show the amount of found references and include a short description of them. The results indicate that the amount of literary information found by the studied services differed clearly. Kirjasampo turned out to be the service that provided most information about literature. The amount of information found by Kysy kirjastonhoitajalta and Makupalat varied somewhat, depending on the reference question and the contents of their databases. Compared to Google the services included in the Kirjastot.fi portal provided more information on literature and their references were different from those provided by Google.