Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Merirahtikustannuksen muodostuminen lastinantajan näkökulmasta: Case: Ruukki Metals Oy / Kierrätys ja mineraalituotteet

Leskinen, Jani (2014)

 
Avaa tiedosto
leskinen_jani.pdf (514.4Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Leskinen, Jani
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431366
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Ruukki Metals Oy Kierrätys ja mineraalituoteyksikölle. Työn tavoitteena oli selvittää merirahtikustannuksiin vaikuttavat tekijät ja keinot vaikuttaa merirahtihinnan muodostukseen. Työ tehtiin selvitystyönä, jossa peilattiin kansainvälisesti tunnustettua kirjallisuutta, sekä sähköisiä tietolähteitä toimeksiantajan tilanteeseen.

Teoriaosuudessa käydään läpi merirahtihintaan vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosuus pitää sisällään kirjallisuuslähteiden lisäksi arvion vuoden 2015 alusta voimaantulevan rikkidirektiivin vaikutuksesta rahtihintaan. Teoriaosuuden perusteella selvisi, että löytyi useita merirahtihintaan vaikuttavia taustatekijöitä, jotka vaikuttavat hintaan. Käytettävällä kuljetussopimustavalla on suuri vaikutus, kun jaetaan riskiä laivaajan ja varustamon kesken. Kuljetuksen hintaan vaikuttaa merkittävästi, mihin vuodenaikaan kuljetus tapahtuu. Kuljetuksen aikataulujen joustavuudella saadaan mahdollisuus tasata mahdollisia markkinoilla tapahtuvia poikkeuksellisia tilanteita. Laivattavan erän kokoluokalla on merkitystä merirahtia alentavana tekijänä.

Selvityksessä selvisi tekijöitä, joihin toimeksiantaja voi vaikuttaa rahtihintaa alentavasti. Toisaalta asioita joihin ei voida vaikuttaa, tuotiin esille työssä. Tulosten perusteella on toimeksiantajalla mahdollisuus tehdä vertailuja eri vaihtoehtojen kesken ja näin ollen kehittää toimintaansa merikuljetusten osalta. Tulosten osalta toimeksiantaja voi harkita ratkaisuja esimerkiksi toimitusehdon tai kuljetusten ajoituksen osalta merirahtihinnan markkinariskiä välttääkseen.
 
This thesis was commissioned by Ruukki Metals Oy Recycling and Mineral Products. The objective of this thesis was to find out factors affecting the formation of the sea freight costs. Another objective was find out the methods how to effect on these costs. The study was conducted as report type of assignment where internationally recognized literature and electronic sources were reflected to commissioner´s situation.

The theoretical background includes those factors affecting on the sea freight cost. In addition to the literature sources there was an estimate of the effects of the new sulphur directive which come in the force 2015. Based on the theory part it was discovered out that there were several factors which affected the sea freight cost. Depending on which method of the contract was used had an influence on the divided risk between the shippers and the owners. One significant factor in the sea freight cost had to do with the season of the shipping. It was discovered that the differences between summer and winter season were exceptionally remarkable. Flexibility of scheduling helps balancing effects of exceptional market fluctuations. The size of the shipped quantity can lower sea freight costs.

It was found out that there were factors which the commissioner is able to impact in terms of lowering the sea freight costs. On the other hand, there were also factors which commissioner could not contribute. Based on the results of this study the commissioner was able to compare the possibilities between different options and thus develop the operations regarding sea transportation. In order to avoid market risk in the sea freight costs the commissioner could consider various solutions for delivery terms and shipping schedules.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste