Tilitoimiston neuvontapalveluiden tuotteistaminen palvelumuotoilun keinoin
Merikukka, Kimi; Leino, Arttu (2023)
Merikukka, Kimi
Leino, Arttu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112531627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112531627
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on kehittää tilitoimiston neuvontapalveluita hyödyntäen palvelumuotoilun periaatteita. Palvelumuotoilu on lähestymistapa, joka keskittyy asiakaskokemuksen parantamiseen ja palveluiden kehittämiseen käyttäjälähtöisesti.
Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää tilitoimiston nykyisten neuvontapalveluiden vahvuudet ja heikkoudet sekä antaa keinot tunnistaa asiakkaiden tarpeet ja odotukset. Tämän pohjalta pyritään kehittämään uusia tai parantamaan olemassa olevia neuvontapalveluita niin, että ne vastaavat paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja tuovat lisäarvoa heidän liiketoiminnalleen.
Tämän opinnäytetyön hyödyn saajina ovat sekä tilitoimiston asiakkaat että itse tilitoimisto. Asiakkaat hyötyvät parantuneista neuvontapalveluista, jotka vastaavat paremmin heidän tarpeisiinsa ja auttavat heitä liiketoimintansa kehittämisessä. Tilitoimisto puolestaan hyötyy paremmasta asiakastyytyväisyydestä, asiakassuhteiden vahvistumisesta ja kilpailuedun saavuttamisesta tarjoamalla asiakaslähtöisempiä palveluita.
Tutkielma oli käytännönläheinen ja sen ydin muodostui kohdeorganisaatiossa toteutetun kehittämistyön ympärille. Kehittämistyön pohjana hyödynnettiin toimintatutkimuksen prosessia. Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin asiakastyytyväisyyskyselyä, sisäistä haastattelua sekä havainnointia.
Kehitystyön aikana tehtiin neuvontapalveluita ja yleistä toimintaa tilitoimistossa koskeva haastattelu yrityksen johdon kanssa. Tämän tarkoituksen oli täsmentää ongelmakohtia ja laatua neuvontapalveluissa.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kehitysehdotus neuvontapalveluiden laadun parantamiseksi eli tuotepaketit, jotka ottavat huomioon palvelumuotoilun tärkeitä piirteitä.
Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää tilitoimiston nykyisten neuvontapalveluiden vahvuudet ja heikkoudet sekä antaa keinot tunnistaa asiakkaiden tarpeet ja odotukset. Tämän pohjalta pyritään kehittämään uusia tai parantamaan olemassa olevia neuvontapalveluita niin, että ne vastaavat paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja tuovat lisäarvoa heidän liiketoiminnalleen.
Tämän opinnäytetyön hyödyn saajina ovat sekä tilitoimiston asiakkaat että itse tilitoimisto. Asiakkaat hyötyvät parantuneista neuvontapalveluista, jotka vastaavat paremmin heidän tarpeisiinsa ja auttavat heitä liiketoimintansa kehittämisessä. Tilitoimisto puolestaan hyötyy paremmasta asiakastyytyväisyydestä, asiakassuhteiden vahvistumisesta ja kilpailuedun saavuttamisesta tarjoamalla asiakaslähtöisempiä palveluita.
Tutkielma oli käytännönläheinen ja sen ydin muodostui kohdeorganisaatiossa toteutetun kehittämistyön ympärille. Kehittämistyön pohjana hyödynnettiin toimintatutkimuksen prosessia. Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin asiakastyytyväisyyskyselyä, sisäistä haastattelua sekä havainnointia.
Kehitystyön aikana tehtiin neuvontapalveluita ja yleistä toimintaa tilitoimistossa koskeva haastattelu yrityksen johdon kanssa. Tämän tarkoituksen oli täsmentää ongelmakohtia ja laatua neuvontapalveluissa.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kehitysehdotus neuvontapalveluiden laadun parantamiseksi eli tuotepaketit, jotka ottavat huomioon palvelumuotoilun tärkeitä piirteitä.