Kiinan liiketalouskulttuuri: haastattelututkimus
Kurula, Antti (2014)
Kurula, Antti
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731772
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheeksi olen valinnut Kiinan liiketalouskulttuurin johtuen omasta kiinnostuksestani aiheeseen sekä Shanghaissa viettämääni opiskelija vaihtoon kouluni kautta. Toimeksiantajana työlleni toimii oma toiminimiyritykseni, sillä tällä tavoin koin pystyväni varmistamaan minulle mielenkiintoisen tavan lähestyä kyseistä aihetta ja minulle mielenkiintoisesta näkökulmasta. Myöhemmässä vaiheessa valitsemallani tavalla saattaa olla merkittävää arvoa, mikäli päätän ryhtyä toimimaan tämän hetkisen yritykseni (694 Consulting) tai uudella kyseistä tarkoitusta varten perustetulla yrityksellä kyseisillä markkinoilla.
Työn tavoitteena on tuoda käytännön näkökulmaa kaupallisiin suhteisiin ja niiden luomiseen Kiinan markkinoilla. Näkökulmaa on haetttu hieman uuden alkavan yrityksen perspektiivistä.
Tietoperustana opinnäytetyössä on sovellettu kirjoista ja internetistä poimittuja artikkeleja Kiinan elinkeinoelämän historiasta ja sen kehittyksestä tämän päiväiselle tasolle. Varsinainen tutkimus tähtää haastatteluista saatuun tietoon ja sen pienimuotoiseen tarkastelemiseen. Tutkimusmenetelmänä on käytetty suomalaisten ja kiinalaisten haastatteluja. Toivomuksena näihin valmistauduttaessa on ollut saavuttaa uutta tietoa millä voi olla merkitystä henkilöille jotka työskentelevät kiinalaisessa liiketoiminta ympäristössä. Mitään suoranaista vastausta tai ratkaisua tutkimuskysymyksiin ei ole tässä työssä luvassa, sillä koen, että tämän kaltaisiin tutkimuksiin ei ole olemassa eksaktia vastausta vaan menestyminen neuvotteluissa kulminoituu hyvin suurelta osin vallitseviin kulttuureihin, operoitavaan toimialaan ja neuvottelijoina toimivien tahojen henkilökemioihin. I chose the Chinese business culture as the topic of this study as a result of personal interest, as well as the time is spent in Shanghai as an exchange student via my school. In order to obtain a great deal of autonomy over the topic and the content of the study, there is no client for this study. This might turn out to be of great value later on, should I decide take my company (649 Consult- ing) to the aforementioned market.
The objective of this study is to introduce a practical perspective into commercial relationships and the creation of them in the Chinese market from the viewpoint of an emergent business.
The background informing this study consists of articles from textbooks and the internet discuss- ing the history of the Chinese economy and its evolution to its present state. The study itself aims to evaluate the information provided by the interviews. The method of this study is an interview of both Finnish and Chinese persons. The interviews aim to provide some insight, which may be of relevance to persons working in contexts like the Chinese business culture. No straightforward resolution or answer to the research questions will be provided, as it is my belief that in studies such as this one, there is no exact answer and being successful in negotiations comes down to the prevailing culture, industries, time and personal chemistries between negotiating parties.
Työn tavoitteena on tuoda käytännön näkökulmaa kaupallisiin suhteisiin ja niiden luomiseen Kiinan markkinoilla. Näkökulmaa on haetttu hieman uuden alkavan yrityksen perspektiivistä.
Tietoperustana opinnäytetyössä on sovellettu kirjoista ja internetistä poimittuja artikkeleja Kiinan elinkeinoelämän historiasta ja sen kehittyksestä tämän päiväiselle tasolle. Varsinainen tutkimus tähtää haastatteluista saatuun tietoon ja sen pienimuotoiseen tarkastelemiseen. Tutkimusmenetelmänä on käytetty suomalaisten ja kiinalaisten haastatteluja. Toivomuksena näihin valmistauduttaessa on ollut saavuttaa uutta tietoa millä voi olla merkitystä henkilöille jotka työskentelevät kiinalaisessa liiketoiminta ympäristössä. Mitään suoranaista vastausta tai ratkaisua tutkimuskysymyksiin ei ole tässä työssä luvassa, sillä koen, että tämän kaltaisiin tutkimuksiin ei ole olemassa eksaktia vastausta vaan menestyminen neuvotteluissa kulminoituu hyvin suurelta osin vallitseviin kulttuureihin, operoitavaan toimialaan ja neuvottelijoina toimivien tahojen henkilökemioihin.
The objective of this study is to introduce a practical perspective into commercial relationships and the creation of them in the Chinese market from the viewpoint of an emergent business.
The background informing this study consists of articles from textbooks and the internet discuss- ing the history of the Chinese economy and its evolution to its present state. The study itself aims to evaluate the information provided by the interviews. The method of this study is an interview of both Finnish and Chinese persons. The interviews aim to provide some insight, which may be of relevance to persons working in contexts like the Chinese business culture. No straightforward resolution or answer to the research questions will be provided, as it is my belief that in studies such as this one, there is no exact answer and being successful in negotiations comes down to the prevailing culture, industries, time and personal chemistries between negotiating parties.