Sairaanhoitajan rooli lumbaali-, sternaali- ja nivelpunktiossa: opiskelumateriaalin tuottaminen TaitoPajaan
Paltto, Outi; Pietilä, Milka (2014)
Paltto, Outi
Pietilä, Milka
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431503
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on itsenäisen opiskelumateriaalin tuottaminen punktioista hoitotyön ja ensihoidon opiskelijoille Oulun ammattikorkeakoulun ylläpitämään TaitoPajaan. Koulussa opiskellaan vain vähän toimenpiteitä, jossa sairaanhoitajalla on lääkäriä avustava rooli. Koululullamme ei ollut opiskelumateriaalia aiheesta. Opiskelumateriaalin tekemisessä meitä on myös auttanut Oulun Kaupunginsairaalan Osasto B2, jossa saimme kuvata punktioissa käytettävät toimenpidevälineet.
Tämä opinnäytetyö on tuotekehitysprojekti, jonka tavoitteena on tuottaa laadukas ja kattava itsenäiseen opiskeluun soveltuva opiskelumateriaali Power Point-muodossa. Valitsimme valmiiseen tuotteeseen käsiteltäväksi lumbaali-, sternaali ja nivelpunktion, sillä kaikkien punktioiden käsitteleminen olisi tehnyt tuotteestamme liian laajan. Toiminnallisena tavoitteena on, että opiskelijat oppivat miten ja miksi punktioita tehdään ja hoitajan roolin punktioissa avustamisessa.
Keräsimme tuotteeseen tarvittavat tiedot käyttämällä erilaisia lähteitä, kuten internetiä, kirjoja sekä tutkimuksia. Tiedon kerääminen oli ajoittain erittäin haastavaa, koska lumbaali-, sternaali- ja nivelpunktioista on tietoa saatavilla niukasti sekä kirjallisuutta oli haasteellista saada luettavaksi. Saimme kuitenkin kerättyä tarvittavan tiedon opiskelumateriaalin laatimiseen. Saavutimme tuotteellemme asetetut laadulliset kriteerit arvioimalla tuotetta jatkuvasti ja keräämällä väliarviointia tuotteesta kyselylomakkeen avulla.
Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tietää, onko tuotteemme opiskelijoiden aktiivisessa käytössä ja kuinka hyödyllisenä opiskelijat kokevat sen. Kehitysehdotuksemme on, että itsenäistä opiskelumateriaalia laadittaisiin jokaisesta punktiosta, poskiontelopunktiosta - pleurapunktioon. Opetusvideonkin laatiminen näistä olisi mahdollista. Subject of this thesis is an independent study material of a punctures, for nursing and emergency care students of Oulu University of Applied Sciences. In school studies, there are only little bit about the operations, where registered nurse assistant the doctor. Our school was needing study material from that subject. Oulu´s City Hospital ward B2 has helped us making the study material, by shooting the instruments which are needed in punctures.
This thesis is a development project, the aim of which is to produce a high-quality and comprehensive independent learning material in PowerPoint format. We chose to write about lumbar, sternum and joint punctures on the study material, because writing about of all the punctures would have made our product too wide. The operational goal is that students learn how and why the punctures are made, and the nurse's role in assisting the puncture.
We collected the information required for a product using a variety of sources, such as the internet, and books, as well as researches. The Data collection was very difficult at times. However, we were able to gather the necessary information on the study material. We achieved the quality criteria by evaluating product continuously and collecting the assessment while making the product.
In the future it would be interesting to see whether the product is actively used by students, and how students think about the usefulness of the product. Development proposition is that there should be study material about every puncture. Making a teaching video of these would be possible as well.
Tämä opinnäytetyö on tuotekehitysprojekti, jonka tavoitteena on tuottaa laadukas ja kattava itsenäiseen opiskeluun soveltuva opiskelumateriaali Power Point-muodossa. Valitsimme valmiiseen tuotteeseen käsiteltäväksi lumbaali-, sternaali ja nivelpunktion, sillä kaikkien punktioiden käsitteleminen olisi tehnyt tuotteestamme liian laajan. Toiminnallisena tavoitteena on, että opiskelijat oppivat miten ja miksi punktioita tehdään ja hoitajan roolin punktioissa avustamisessa.
Keräsimme tuotteeseen tarvittavat tiedot käyttämällä erilaisia lähteitä, kuten internetiä, kirjoja sekä tutkimuksia. Tiedon kerääminen oli ajoittain erittäin haastavaa, koska lumbaali-, sternaali- ja nivelpunktioista on tietoa saatavilla niukasti sekä kirjallisuutta oli haasteellista saada luettavaksi. Saimme kuitenkin kerättyä tarvittavan tiedon opiskelumateriaalin laatimiseen. Saavutimme tuotteellemme asetetut laadulliset kriteerit arvioimalla tuotetta jatkuvasti ja keräämällä väliarviointia tuotteesta kyselylomakkeen avulla.
Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tietää, onko tuotteemme opiskelijoiden aktiivisessa käytössä ja kuinka hyödyllisenä opiskelijat kokevat sen. Kehitysehdotuksemme on, että itsenäistä opiskelumateriaalia laadittaisiin jokaisesta punktiosta, poskiontelopunktiosta - pleurapunktioon. Opetusvideonkin laatiminen näistä olisi mahdollista.
This thesis is a development project, the aim of which is to produce a high-quality and comprehensive independent learning material in PowerPoint format. We chose to write about lumbar, sternum and joint punctures on the study material, because writing about of all the punctures would have made our product too wide. The operational goal is that students learn how and why the punctures are made, and the nurse's role in assisting the puncture.
We collected the information required for a product using a variety of sources, such as the internet, and books, as well as researches. The Data collection was very difficult at times. However, we were able to gather the necessary information on the study material. We achieved the quality criteria by evaluating product continuously and collecting the assessment while making the product.
In the future it would be interesting to see whether the product is actively used by students, and how students think about the usefulness of the product. Development proposition is that there should be study material about every puncture. Making a teaching video of these would be possible as well.