Virtuaalinen asukastupa: ikääntyneiden hyvinvoinnin tukemisessa ja kehittämisessä
Haapanen, Monika; Leinonen, Reetta; Vimpari, Bertta (2014)
Haapanen, Monika
Leinonen, Reetta
Vimpari, Bertta
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431469
Tiivistelmä
Tulevaisuudessa ikääntyvien määrä kasvaa, jonka vuoksi ikääntyviä koskevat tutkimukset ovat tarpeellisia ja ajankohtaisia. Aikaisempia tutkimustuloksia virtuaalisesta asukastuvasta ei ole, sillä virtuaalinen asukastupa ei ole vielä toiminnassa Suomessa. Ikääntyneiden Internetin käyttöä aiemmin on tutkittu jossain määrin.
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa ikääntyneiden palvelutarpeita tulevalle sähköiselle palvelutarjottimelle, joita Avaus-hanke voi käyttää määrittäessään sähköistä palvelua. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa kattavaa tietoa ikääntyneiden virtuaalisten palveluiden tarpeista, sähköisen sovelluksen visuaalisuudesta sekä internetin käyttökokemuksista, jotta virtuaalisesta asukastuvasta saataisiin mahdollisimman käyttäjälähtöinen sovellus.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluna. Teemahaastattelun apuna käytimme CoCo Tool Kit-taulua, mihin haastateltavat pystyivät piirtämään ja kirjoittamaan ajatuksiaan asetettujen tutkimustehtävien pohjalta. Lisäksi keräsimme tutkimukseen osallistuneiden taustatietoja kyselylomakkeen avulla. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysi menetelmää.
Tutkimustuloksista löysimme kolme pääluokka; virtuaalisen asukastuvan visuaalisuus, toiminnot ja profiilit. Virtuaalisen asukastuvan visuaalisuudesta nousi esille kaksi erilaista näkemystä, mitkä olemme esittäneet havainnoiden kuvioilla sekä tekstillä. Toinen mallikuva on yksinkertainen käytettävyydeltään sekä visuaalisuudeltaan, kun taas toinen mallikuva esittää visuaalisuudellaan enemmän todellista asukastupaa. Toiveita toiminnoita kertyi kattavasti ja olemme esittäneet ne ryhmittäin. Profiilien osuus aineistossa jäivät hieman vähäiseksi, mutta kuitenkin tärkeäksi osaksi aineistoa.
Tutkimustulokset ovat Avaus-hankkeen hyödynnettävissä, heidän määrittäessään ikääntyville suunnattua hyvinvoinnintarjotinta. Lisäksi tutkimus antaa tietoutta ikääntyneiden Internetin käytöstä sekä tarpeista ja kiinnostuksesta Virtuaalista asukastupaa kohtaan. Jatkotutkimushaasteena on tutkia, kuinka ikääntyvät ovat kokeneet virtuaalisen asukastuvan ja, kuinka sitä voidaan tehdä enemmän käyttäjälähtöiseksi. The number of older people will increase in the future, which is why studies concerning them are necessary and topical. There are no earlier studies concerning the virtual living room, for it has not been used yet in Finland. There have been only few studies concerning the internet use of older people.
The aim of this study is to map out the service needs of older people to the forthcoming electronic service tray, which the Avaus-project is able to use in developing the service. The aim of the study is to produce as comprehensive as possible information concerning older people’s experiences of internet use and their needs for virtual services, so that the virtual living room could be developed into as customer oriented application as possible.
This study is a qualitative study. The study material was gathered from thematic interviews. In addition to thematic interviews we used Coco Tool Kit board, on which the interviewees could draw and write their thoughts on the basis of defined study tasks. In addition, we gathered background information of the participants with the help of a questionnaire. The method of the study was to analyse the contents of the material which we gathered.
From the study results we found three main classes: visuality, functions and profiles of the virtual living room. Two different questions arose concerning the visuality of the virtual living room, which we have presented with figures and text. The other model image is simple in its functionality and visuality whereas the other represents more a real virtual living room in its visuality. We gathered plenty of hopes towards the functions of the virtual living room and we have presented them as groups. The amount of profiles in the material remained was minimal, but in any case as an important part of the material.
The study results can be applied by the Avaus-project when a service tray for older people is being defined. In addition, the study gives information concerning the internet use of older people and their needs and interests towards the virtual living room. The next challenge is to study how older people have experienced the virtual living room and how it can be made more user-oriented.
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa ikääntyneiden palvelutarpeita tulevalle sähköiselle palvelutarjottimelle, joita Avaus-hanke voi käyttää määrittäessään sähköistä palvelua. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa kattavaa tietoa ikääntyneiden virtuaalisten palveluiden tarpeista, sähköisen sovelluksen visuaalisuudesta sekä internetin käyttökokemuksista, jotta virtuaalisesta asukastuvasta saataisiin mahdollisimman käyttäjälähtöinen sovellus.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluna. Teemahaastattelun apuna käytimme CoCo Tool Kit-taulua, mihin haastateltavat pystyivät piirtämään ja kirjoittamaan ajatuksiaan asetettujen tutkimustehtävien pohjalta. Lisäksi keräsimme tutkimukseen osallistuneiden taustatietoja kyselylomakkeen avulla. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysi menetelmää.
Tutkimustuloksista löysimme kolme pääluokka; virtuaalisen asukastuvan visuaalisuus, toiminnot ja profiilit. Virtuaalisen asukastuvan visuaalisuudesta nousi esille kaksi erilaista näkemystä, mitkä olemme esittäneet havainnoiden kuvioilla sekä tekstillä. Toinen mallikuva on yksinkertainen käytettävyydeltään sekä visuaalisuudeltaan, kun taas toinen mallikuva esittää visuaalisuudellaan enemmän todellista asukastupaa. Toiveita toiminnoita kertyi kattavasti ja olemme esittäneet ne ryhmittäin. Profiilien osuus aineistossa jäivät hieman vähäiseksi, mutta kuitenkin tärkeäksi osaksi aineistoa.
Tutkimustulokset ovat Avaus-hankkeen hyödynnettävissä, heidän määrittäessään ikääntyville suunnattua hyvinvoinnintarjotinta. Lisäksi tutkimus antaa tietoutta ikääntyneiden Internetin käytöstä sekä tarpeista ja kiinnostuksesta Virtuaalista asukastupaa kohtaan. Jatkotutkimushaasteena on tutkia, kuinka ikääntyvät ovat kokeneet virtuaalisen asukastuvan ja, kuinka sitä voidaan tehdä enemmän käyttäjälähtöiseksi.
The aim of this study is to map out the service needs of older people to the forthcoming electronic service tray, which the Avaus-project is able to use in developing the service. The aim of the study is to produce as comprehensive as possible information concerning older people’s experiences of internet use and their needs for virtual services, so that the virtual living room could be developed into as customer oriented application as possible.
This study is a qualitative study. The study material was gathered from thematic interviews. In addition to thematic interviews we used Coco Tool Kit board, on which the interviewees could draw and write their thoughts on the basis of defined study tasks. In addition, we gathered background information of the participants with the help of a questionnaire. The method of the study was to analyse the contents of the material which we gathered.
From the study results we found three main classes: visuality, functions and profiles of the virtual living room. Two different questions arose concerning the visuality of the virtual living room, which we have presented with figures and text. The other model image is simple in its functionality and visuality whereas the other represents more a real virtual living room in its visuality. We gathered plenty of hopes towards the functions of the virtual living room and we have presented them as groups. The amount of profiles in the material remained was minimal, but in any case as an important part of the material.
The study results can be applied by the Avaus-project when a service tray for older people is being defined. In addition, the study gives information concerning the internet use of older people and their needs and interests towards the virtual living room. The next challenge is to study how older people have experienced the virtual living room and how it can be made more user-oriented.