SuiteCRM-asiakkuudenhallintajärjestelmän räätälöinti ja käyttöönotto: case Innomari Oy
Rasmus, Raisa (2014)
Rasmus, Raisa
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230916
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tavoitteena oli asentaa, räätälöidä ja käyttöönottaa SuiteCRM-asiakkuudenhallintajärjestelmä Innomari Oy:lle. Innomari Oy on oululainen ammatillisen kuntoutuksen palvelun tuottaja. Toimeksiantaja tarvitsee asiakkuudenhallintajärjestelmää asiakasprojektienhallintaan ja sisäiseen viestintään. Innomari Oy oli valinnut avoimen lähdekoodin SuiteCRM-ohjelmiston käyttöönottoa varten itse.
Kehittämistehtävässä käsiteltiin lisäksi henkilötietolainsäädäntöä, koska käyttöönotettu asiakkuudenhallintajärjestelmä on eräänlainen henkilörekisteri. Henkilörekisteriä suunniteltaessa on huomioitava tietoturva ja kehittämistehtävässä asiaa on käsitelty niin teknisestä kuin hallinnollisestakin näkökulmasta. Tietoperustana on lisäksi käytetty asiakkuudenhallintaa, asiakkuudenhallintajärjestelmiä ja tietojärjestelmien käyttöönottoa koskevaa informaatiota.
Kehittämistehtävä oli luonteeltaan konstruktiivinen tutkimus, koska sen keskeisenä tavoitteena oli räätälöidä ja käyttöönottaa tietojärjestelmä. Ratkaisun, tässä tapauksessa räätälöidyn SuiteCRM-asiakkuudenhallintajärjestelmän, testaus on tärkeä osa konstruktiivista tutkimusta. Opinnäytetyöntekijän lisäksi järjestelmän testasi Innomari Oy:n edustaja. Tutkimusmenetelminä olivat avoimet haastattelut, ryhmähaastattelu ja prosessianalyysi, joita käytettiin tarvekartoituksessa.
Ammatillisen kuntoutusprosessin analysoinnin myötä ja tarvekartoitusten perusteella asiakkuudenhallintajärjestelmästä pystyttiin räätälöimään Innomari Oy:n tarpeisiin sopiva. Testausvaiheessa Innomari Oy totesi SuiteCRM-asiakkuudenhallintajärjestelmässä hitautta, mutta muita suurempia ongelmia ei esiintynyt. Opinnäytetyönprosessin aikana toimeksiantaja otti SuiteCRM-asiakkuudenhallintajärjestelmän alustavasti käyttöönsä.
Kaikkia esitettyjä toiminnallisuuksia ei voitu räätälöimällä toteuttaa asiakkuudenhallintajärjestelmään. Lisäksi Outlook 365 sähköposti- ja kalenteri-integraatio ei ollut vielä saatavilla SuiteCRM-asiakkuudenhallintajärjestelmään. Kun SuiteCRM Outlook 365 -tuki on julkaistu, Innomari Oy:tä suositellaan tekemään SuiteCRM-versiopäivitys. The objective of the study was to install, customize and implement SuiteCRM customer relationship management program for Innomari Inc. Innomari Inc. is a professional rehabilitation service provider in Oulu area. Client needs customer relationship management program for customer project management and internal communication. Innomari Inc. had chosen open source SuiteCRM program to be implemented itself.
Finnish law on customer information was addressed in this study as implemented customer relationship management program is a sort of customer register. Information security should be taken into consideration when designing a customer register. Both technical and administrative aspects of information security were dealt in this study. The theoretical framework included additionally customer relationship management, customer relationship management programs and implementation of information systems.
This final thesis is a constructive study as its main objective was to customize and implement an information system. Solution testing is an important part of constructive study. Testing of SuiteCRM customer relationship management program was performed by researcher and client. Main research methods used were open interviews, a group interview and process analysis, which were required in the needs assessment.
On the basis of professional rehabilitation process analysis and needs assessment it was possible to customize customer relationship management program that fits the needs of Innomari Inc. In the testing phase Innomari Inc. noticed slowness of SuiteCRM program but other major problems did not occur. During the final thesis process client implemented SuiteCRM customer relationship management program initially.
All proposed functionalities could not be customized to the customer relationship management program. In addition Outlook 365 email and calendar integration were not yet available for SuiteCRM. When Outlook 365 support for SuiteCRM has been published, it is recommended that Innomari Inc. does SuiteCRM version update.
Kehittämistehtävässä käsiteltiin lisäksi henkilötietolainsäädäntöä, koska käyttöönotettu asiakkuudenhallintajärjestelmä on eräänlainen henkilörekisteri. Henkilörekisteriä suunniteltaessa on huomioitava tietoturva ja kehittämistehtävässä asiaa on käsitelty niin teknisestä kuin hallinnollisestakin näkökulmasta. Tietoperustana on lisäksi käytetty asiakkuudenhallintaa, asiakkuudenhallintajärjestelmiä ja tietojärjestelmien käyttöönottoa koskevaa informaatiota.
Kehittämistehtävä oli luonteeltaan konstruktiivinen tutkimus, koska sen keskeisenä tavoitteena oli räätälöidä ja käyttöönottaa tietojärjestelmä. Ratkaisun, tässä tapauksessa räätälöidyn SuiteCRM-asiakkuudenhallintajärjestelmän, testaus on tärkeä osa konstruktiivista tutkimusta. Opinnäytetyöntekijän lisäksi järjestelmän testasi Innomari Oy:n edustaja. Tutkimusmenetelminä olivat avoimet haastattelut, ryhmähaastattelu ja prosessianalyysi, joita käytettiin tarvekartoituksessa.
Ammatillisen kuntoutusprosessin analysoinnin myötä ja tarvekartoitusten perusteella asiakkuudenhallintajärjestelmästä pystyttiin räätälöimään Innomari Oy:n tarpeisiin sopiva. Testausvaiheessa Innomari Oy totesi SuiteCRM-asiakkuudenhallintajärjestelmässä hitautta, mutta muita suurempia ongelmia ei esiintynyt. Opinnäytetyönprosessin aikana toimeksiantaja otti SuiteCRM-asiakkuudenhallintajärjestelmän alustavasti käyttöönsä.
Kaikkia esitettyjä toiminnallisuuksia ei voitu räätälöimällä toteuttaa asiakkuudenhallintajärjestelmään. Lisäksi Outlook 365 sähköposti- ja kalenteri-integraatio ei ollut vielä saatavilla SuiteCRM-asiakkuudenhallintajärjestelmään. Kun SuiteCRM Outlook 365 -tuki on julkaistu, Innomari Oy:tä suositellaan tekemään SuiteCRM-versiopäivitys.
Finnish law on customer information was addressed in this study as implemented customer relationship management program is a sort of customer register. Information security should be taken into consideration when designing a customer register. Both technical and administrative aspects of information security were dealt in this study. The theoretical framework included additionally customer relationship management, customer relationship management programs and implementation of information systems.
This final thesis is a constructive study as its main objective was to customize and implement an information system. Solution testing is an important part of constructive study. Testing of SuiteCRM customer relationship management program was performed by researcher and client. Main research methods used were open interviews, a group interview and process analysis, which were required in the needs assessment.
On the basis of professional rehabilitation process analysis and needs assessment it was possible to customize customer relationship management program that fits the needs of Innomari Inc. In the testing phase Innomari Inc. noticed slowness of SuiteCRM program but other major problems did not occur. During the final thesis process client implemented SuiteCRM customer relationship management program initially.
All proposed functionalities could not be customized to the customer relationship management program. In addition Outlook 365 email and calendar integration were not yet available for SuiteCRM. When Outlook 365 support for SuiteCRM has been published, it is recommended that Innomari Inc. does SuiteCRM version update.