Oikeus osallisuuteen: Työelämävalmiudet -opintokokonaisuuden kuvittaminen ja selkoistaminen Ammattiopisto Luovin työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan ja kuntouttavan koulutuksen opiskelijoille
Juvani, Katja; Ojakoski, Jonna (2014)
Juvani, Katja
Ojakoski, Jonna
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230914
Tiivistelmä
Tänä päivänä monet kansainväliset sopimukset ja kansalliset ohjelmat pyrkivät ehkäisemään syrjäytymistä ja edistämään osallisuutta monin eri toimenpitein. Kasvatuksellisen kuntoutuksen keinot - opetus, kasvatus, kuntoutus ja oppilashuolto - toteutuvat ammatillisessa erityisopetuksessa, jossa opiskelijoiden elämänhallintaa pyritään lisäämään laaja-alaisesti monilla eri elämänalueilla ja eri toimintaympäristöissä. Opinnäytetyömme yhteistyökumppanina toimi Ammattiopisto Luovi, joka tarjoaa ammatillista erityisopetusta maassamme usealla paikkakunnalla. Valmentava ja kuntouttava koulutus kuuluu erityisopetuksen kenttään.
Tulostavoitteenamme oli kuvittaa ja selkoistaa työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan ja kuntouttavan koulutuksen opetussuunitelmasta työelämävalmiudet–opintokokonaisuus. Toiminnallisena tavoitteenamme oli opintokokonaisuuden selkoistamisen myötä antaa opiskelijoille mahdollisuus ymmärtää sen sisältöjä ja kokea osallisuutta työelämävalmiuksiin liittyvässä opetuksessa ja ohjauksessa. Lisäksi tavoitteenamme oli tuottaa Ammattiopisto Luovin opettajille, ohjaajille sekä muulle henkilöstölle opiskelijalähtöinen työväline, jonka avulla he voivat ohjata ja tukea opiskelijoita työelämävalmiuksiin liittyvissä opinnoissa. Oppimistavoitteemme nousivat kuntoutuksen ohjaajan kompetensseista, joista tässä työssä korostuvat mm. kuntoutuksen asiakastyön osaaminen, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmäosaaminen.
Opinnäytetyömme tietoperustassa perehdyimme osallisuuteen ja kasvatukselliseen kuntoutukseen ammatillisen erityisopetuksen taustalla. Tuotekehitysprosessin toteuttaminen vaati meitä syventämään tietouttamme puhetta tukevista ja korvaavista kommunikointimenetelmistä.
Tuotekehitysprosessin tuloksena syntyi kuvitettu ja selkoistettu sähköinen tuote opetusmateriaaliksi Ammattiopisto Luoville. Sen avulla voidaan parantaa työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan ja kuntouttavan koulutuksen opiskelijoiden mahdollisuutta ymmärtää työelämävalmiudet-opintokokonaisuuden sisältöjä ja kokea osallisuutta opetuksessa ja ohjauksessa. Nowadays many international agreements and national programmes aim to prevent exclusion and promote participation by many measures. The means of educational rehabilitation, i.e. teaching, education, rehabilitation and student welfare – are realized in vocational special education, where the aim is to increase the life management skills of the students extensively in many surroundings and walks of life. The partner in our thesis was Luovi Vocational College which provides vocational special education in many localities in our country. Preparatory and rehabilitative training and guidance belongs to the field of special education.
Our objective was to illustrate and translate the study module ‘Preparedness for Working Life’ into plain language and images. The study module is part of curriculum for preparatory training for work and independent life. Our functional objective was to give students a possibility to understand contents of the studies and experience participation in teaching and guidance connected with preparedness for working life. In addition, our aim was to provide the teachers, counselors and other personnel at Luovi a student oriented tool that can be used in guiding and supporting students in their studies related with preparedness for working life. Our learning objectives were derived from the various competences of a rehabilitation counselor. Competences in client work of rehabilitation, counselling and teaching skills as well as knowledge about the service system of rehabilitation are emphasized in this thesis.
In the theoretical framework of our thesis we familiarized ourselves with the participation and educational rehabilitation as perspectives on the background of vocational special education. Carrying out the product development process required us to deepen our knowledge about the communication techniques used in supporting and replacing speech.
The product development process led to the birth of electric material in plain language and images as teaching material for Luovi Vocational College. It allows students studying in preparatory training for work and independent life to understand better the contents of the Preparedness for Working Life -study module and to experience participation in teaching and guidance.
Tulostavoitteenamme oli kuvittaa ja selkoistaa työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan ja kuntouttavan koulutuksen opetussuunitelmasta työelämävalmiudet–opintokokonaisuus. Toiminnallisena tavoitteenamme oli opintokokonaisuuden selkoistamisen myötä antaa opiskelijoille mahdollisuus ymmärtää sen sisältöjä ja kokea osallisuutta työelämävalmiuksiin liittyvässä opetuksessa ja ohjauksessa. Lisäksi tavoitteenamme oli tuottaa Ammattiopisto Luovin opettajille, ohjaajille sekä muulle henkilöstölle opiskelijalähtöinen työväline, jonka avulla he voivat ohjata ja tukea opiskelijoita työelämävalmiuksiin liittyvissä opinnoissa. Oppimistavoitteemme nousivat kuntoutuksen ohjaajan kompetensseista, joista tässä työssä korostuvat mm. kuntoutuksen asiakastyön osaaminen, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmäosaaminen.
Opinnäytetyömme tietoperustassa perehdyimme osallisuuteen ja kasvatukselliseen kuntoutukseen ammatillisen erityisopetuksen taustalla. Tuotekehitysprosessin toteuttaminen vaati meitä syventämään tietouttamme puhetta tukevista ja korvaavista kommunikointimenetelmistä.
Tuotekehitysprosessin tuloksena syntyi kuvitettu ja selkoistettu sähköinen tuote opetusmateriaaliksi Ammattiopisto Luoville. Sen avulla voidaan parantaa työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan ja kuntouttavan koulutuksen opiskelijoiden mahdollisuutta ymmärtää työelämävalmiudet-opintokokonaisuuden sisältöjä ja kokea osallisuutta opetuksessa ja ohjauksessa.
Our objective was to illustrate and translate the study module ‘Preparedness for Working Life’ into plain language and images. The study module is part of curriculum for preparatory training for work and independent life. Our functional objective was to give students a possibility to understand contents of the studies and experience participation in teaching and guidance connected with preparedness for working life. In addition, our aim was to provide the teachers, counselors and other personnel at Luovi a student oriented tool that can be used in guiding and supporting students in their studies related with preparedness for working life. Our learning objectives were derived from the various competences of a rehabilitation counselor. Competences in client work of rehabilitation, counselling and teaching skills as well as knowledge about the service system of rehabilitation are emphasized in this thesis.
In the theoretical framework of our thesis we familiarized ourselves with the participation and educational rehabilitation as perspectives on the background of vocational special education. Carrying out the product development process required us to deepen our knowledge about the communication techniques used in supporting and replacing speech.
The product development process led to the birth of electric material in plain language and images as teaching material for Luovi Vocational College. It allows students studying in preparatory training for work and independent life to understand better the contents of the Preparedness for Working Life -study module and to experience participation in teaching and guidance.