Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Utajärven Urheilijat Ry:lle
Niskakangas, Samuli (2023)
Niskakangas, Samuli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932535
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Utajärven Urheilijat -jääkiekkoseuralle, joka pelaa ottelunsa II-divisioonan lohkossa 5. Utajärven Urheilijoille luotiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jonka tavoitteena on kehittää sosiaaliseen mediaan luotua sisältöä. Kehittämällä sosiaalista mediaa saadaan mukaan uusia yhteistyökumppaneita, jotka mahdollistavat toiminnan kehittämistä. Suunnitelmalla haluttiin luoda sosiaalisen median tekijöille työkaluja, joista on hyötyä viikoittaisessa sisällön tuottamisessa. Markkinointisuunnitelmaa luotaessa tuli muistaa resurssien rajallisuus, sillä Utajärven Urheilijat toimivat vapaaehtoisvoimalla, eikä sosiaalisen median tekemiseen ole rajattomia resursseja. Opinnäytetyössä oli huomioitava suunnitelman toteutettavuus, jotta toimeksiantaja voi hyötyä siitä konkreettisesti.
Opinnäytetyön tietoperustan tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta, jonka avulla koostettiin tietoa brändistä ja sen markkinoinnista sosiaalisessa mediassa keskittymällä erityisesti brändin tone of voiceen. Tietoperustassa avataan myös markkinointisuunnitelman luomista. Lähteinä tietoperustassa käytettiin kansainvälisiä ja kotimaisia ajankohtaisia lähteitä. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman luominen oli opinnäytetyön toiminnallinen osuus. Suunnitelman luomisen tueksi toteutettiin kaksi kyselyä, joista saatiin hyödyllistä tietoa markkinointisuunnitelmaa varten.
Opinnäytetyön tuloksena Utajärven Urheilijat saivat käyttöönsä markkinointisuunnitelman, joka ohjaa urheiluseuraa ja sen sosiaalisesta mediasta vastaavia tuottamaan yhtenäistä ja visuaalisesti näyttävää sisältöä. Markkinointisuunnitelmaa rakentaessa tavoitteena oli vahvistaa Utajärven Urheilijoiden brändi-identiteettiä ja sen toimivuutta kohderyhmälle.
Opinnäytetyön tietoperustan tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta, jonka avulla koostettiin tietoa brändistä ja sen markkinoinnista sosiaalisessa mediassa keskittymällä erityisesti brändin tone of voiceen. Tietoperustassa avataan myös markkinointisuunnitelman luomista. Lähteinä tietoperustassa käytettiin kansainvälisiä ja kotimaisia ajankohtaisia lähteitä. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman luominen oli opinnäytetyön toiminnallinen osuus. Suunnitelman luomisen tueksi toteutettiin kaksi kyselyä, joista saatiin hyödyllistä tietoa markkinointisuunnitelmaa varten.
Opinnäytetyön tuloksena Utajärven Urheilijat saivat käyttöönsä markkinointisuunnitelman, joka ohjaa urheiluseuraa ja sen sosiaalisesta mediasta vastaavia tuottamaan yhtenäistä ja visuaalisesti näyttävää sisältöä. Markkinointisuunnitelmaa rakentaessa tavoitteena oli vahvistaa Utajärven Urheilijoiden brändi-identiteettiä ja sen toimivuutta kohderyhmälle.