Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma urheilukaupalle
Ylitalo, Jenni (2014)
Ylitalo, Jenni
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932609
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on laatia digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma urheilukaupalle, joka toimii sekä kivijalkamyymälän että verkkokaupan kautta. Opinnäytetyössä ei yrityksen nimeä toimeksiantajan toivomuksesta mainita.
Opinnäytetyöprosessi lähti liikkeelle yrityksen tarpeesta kehittää digitaalista markkinointiviestintäänsä, erityisesti verkkosivuja ja Facebook-markkinointia. Lopulta päädyttiin kuitenkin laatimaan kokonaisvaltainen digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma, jonka tarkoituksena on auttaa yritystä yhtenäistämään ulkoista markkinointiviestintäänsä. Suunnitelman toivotaan myös olevan apuna toimeksiantajalle tulevien vuosien markkinointiviestintää suunniteltaessa.
Opinnäytetyö on toteutettu kirjoituspöytätutkimuksena. Teoreettinen viitekehys muodostuu markkinoinnin ja digitaalisen markkinointiviestinnän teoriasta, digitaalisen markkinointiviestinnän kanavien läpikäynnistä sekä sisältösuunnittelusta verkossa. Lähtökohta- ja tilanneanalyysit sisältävät yritys-, tuote- sekä arvo-, asiakas- ja kilpailuanalyysit. Näiden analyysien tulokset tiivistetään lopuksi SWOT-analyysiin. Lähtökohta-analyysien muodostamisessa on käytetty apuna toimeksiantajan antamia tietoa yrityksestä, sen toiminnasta sekä tuotteista ja internetistä saatuja tietoja erityisesti kilpailuun ja markkinatilanteeseen liittyen. Lähtökohta-analyysien jälkeen käydään läpi markkinointiviestinnän suunnittelun teoriaa ja sen eri osa-alueita. Teoriaosuuksien jälkeen markkinointiviestintäsuunnitelma käydään läpi käytännössä ja lopussa esitellään kuukausikohtainen ja yleisluontoinen aikataulutus markkinointiviestinnällisille toimenpiteille valituissa kanavissa.
Lähdemateriaalina on käytetty monipuolisesti sekä suomen- ja englanninkielisiä että painettuja ja sähköisiä lähteitä. Työssä on pyritty käyttämään viime vuosina julkaistuja lähteitä mahdollisimman paljon, jotta työn pohjana käytetyt tiedot olisivat mahdollisimman ajantasaisia.
Käytännön toimenpiteistä tullaan keskustelemaan ja niitä myös toteuttamaan tulevaisuudessa yhdessä toimeksiantajan kanssa. Jotkut valituista toimenpiteistä tullaan ulkoistamaan, riippuen yrityksen resursseista ja ajankäyttömahdollisuuksista.
Opinnäytetyöprosessi lähti liikkeelle yrityksen tarpeesta kehittää digitaalista markkinointiviestintäänsä, erityisesti verkkosivuja ja Facebook-markkinointia. Lopulta päädyttiin kuitenkin laatimaan kokonaisvaltainen digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma, jonka tarkoituksena on auttaa yritystä yhtenäistämään ulkoista markkinointiviestintäänsä. Suunnitelman toivotaan myös olevan apuna toimeksiantajalle tulevien vuosien markkinointiviestintää suunniteltaessa.
Opinnäytetyö on toteutettu kirjoituspöytätutkimuksena. Teoreettinen viitekehys muodostuu markkinoinnin ja digitaalisen markkinointiviestinnän teoriasta, digitaalisen markkinointiviestinnän kanavien läpikäynnistä sekä sisältösuunnittelusta verkossa. Lähtökohta- ja tilanneanalyysit sisältävät yritys-, tuote- sekä arvo-, asiakas- ja kilpailuanalyysit. Näiden analyysien tulokset tiivistetään lopuksi SWOT-analyysiin. Lähtökohta-analyysien muodostamisessa on käytetty apuna toimeksiantajan antamia tietoa yrityksestä, sen toiminnasta sekä tuotteista ja internetistä saatuja tietoja erityisesti kilpailuun ja markkinatilanteeseen liittyen. Lähtökohta-analyysien jälkeen käydään läpi markkinointiviestinnän suunnittelun teoriaa ja sen eri osa-alueita. Teoriaosuuksien jälkeen markkinointiviestintäsuunnitelma käydään läpi käytännössä ja lopussa esitellään kuukausikohtainen ja yleisluontoinen aikataulutus markkinointiviestinnällisille toimenpiteille valituissa kanavissa.
Lähdemateriaalina on käytetty monipuolisesti sekä suomen- ja englanninkielisiä että painettuja ja sähköisiä lähteitä. Työssä on pyritty käyttämään viime vuosina julkaistuja lähteitä mahdollisimman paljon, jotta työn pohjana käytetyt tiedot olisivat mahdollisimman ajantasaisia.
Käytännön toimenpiteistä tullaan keskustelemaan ja niitä myös toteuttamaan tulevaisuudessa yhdessä toimeksiantajan kanssa. Jotkut valituista toimenpiteistä tullaan ulkoistamaan, riippuen yrityksen resursseista ja ajankäyttömahdollisuuksista.