Lähtökohta-analyysit ja strategiaratkaisut pankin konttorille
Juntunen, Asko (2014)
Juntunen, Asko
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932526
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tarkoituksena on tehdä Pohjanmaan Osuuspankin Pateniemen konttorille kattavat lähtökohta-analyysit sekä tarkastella konttorin strategiaa. Lähtökohta-analyysit muodostuivat yritys-, markkina-, kilpailija- ja ympäristöanalyyseistä. Toinen keskeinen tehtävä on määrittää toimeksiantajakonttorille suuntaus- ja kilpailustrategiat sekä löytää konttorin kilpailuetu. Konttori on toiminut jo yli seitsemän vuotta, mutta konttorin toimintaympäristöä ei ollut tutkittu juuri lainkaan.
Opinnäyte rakentuu teoreettisesta tietoperustasta sekä kirjoittajan omakohtaisista kokemuksista ja havainnoista. Teoreettinen tietoperusta muodostuu lähtökohta-analyysien sekä strategisen markkinoinnin osatekijöistä. Tiedonkeruun avuksi konttorin henkilökunnalle järjestettiin teemahaastattelu, jotta nykytila saatiin kartoitettua.
Pohjanmaan Osuuspankin Pateniemen konttorille määritettiin lähtökohta-analyysit. Lähtökohta-analyysien perusteella voitiin todeta, että Pohjanmaan Osuuspankin Pateniemen konttorin markkinaympäristö on tarpeeksi laaja kannattavalle pankkitoiminnalle. Lisäksi kilpailijoiden fyysinen vähyys osaltaan helpottaa pankkipalvelujen tarjoamista markkinaympäristössä. Toisaalta tämän päivän tekniikka tuo mukanaan kilpailua, jonka seurauksena toimintakenttä laajenee ja, joissain tapauksissa, fyysisen konttorin merkitys vähenee.
Opinnäytteessä konttorin strategialinjauksia on määritelty muun muassa markkinoinnin seitsemän kilpailukeinon perusteella. Opinnäytteen tavoitteet saavutettiin löydettäessä konttorille kilpailuetu. Etua hyödyntämällä konttori pystyy kasvattamaan asiakaskuntaansa ja mahdollisesti myös laajentamaan toimintaansa alueellisesti. Opinnäytteessä annetaan toimeksiantajalle selkeitä ohjeita toiminnan kehittämisestä tulevaisuudessa. The aim of this thesis is to consider the strategy and to make the business analysis for the office of Pohjanmaan Osuuspankki Pateniemi. The business analysis includes a company analysis, a market analysis, a competitor analysis and an environment analysis. Another aim of the thesis is to determine the competitive strategy and to find the competitive advantage. The office has run the business over seven years but the operational environment was not investigated before.
The thesis consists of the theoretical context and the writer’s personal experiences and observations. The theoretical background includes the elements of both the basis analysis and the strategic marketing. The theme interview was arranged to define the present state of the office.
The results of the basis analysis show that the operational environment is big enough to the profitable banking business. In addition, the competition in the geographical area is minor, which eases the selling of the bank services. On the other hand, the new technologies of today make the field of competition to increase and the physical existence of the office may diminish.
The 7 Ps of marketing was used to define the strategic policy. The competitive advantage, which was one of the aims of this thesis, was found. If the office of Pohjanmaan Osuuspankki Pateniemi utilizes this advantage, the customer base of the office can be increased. The guidance for the future improvements are given.
Opinnäyte rakentuu teoreettisesta tietoperustasta sekä kirjoittajan omakohtaisista kokemuksista ja havainnoista. Teoreettinen tietoperusta muodostuu lähtökohta-analyysien sekä strategisen markkinoinnin osatekijöistä. Tiedonkeruun avuksi konttorin henkilökunnalle järjestettiin teemahaastattelu, jotta nykytila saatiin kartoitettua.
Pohjanmaan Osuuspankin Pateniemen konttorille määritettiin lähtökohta-analyysit. Lähtökohta-analyysien perusteella voitiin todeta, että Pohjanmaan Osuuspankin Pateniemen konttorin markkinaympäristö on tarpeeksi laaja kannattavalle pankkitoiminnalle. Lisäksi kilpailijoiden fyysinen vähyys osaltaan helpottaa pankkipalvelujen tarjoamista markkinaympäristössä. Toisaalta tämän päivän tekniikka tuo mukanaan kilpailua, jonka seurauksena toimintakenttä laajenee ja, joissain tapauksissa, fyysisen konttorin merkitys vähenee.
Opinnäytteessä konttorin strategialinjauksia on määritelty muun muassa markkinoinnin seitsemän kilpailukeinon perusteella. Opinnäytteen tavoitteet saavutettiin löydettäessä konttorille kilpailuetu. Etua hyödyntämällä konttori pystyy kasvattamaan asiakaskuntaansa ja mahdollisesti myös laajentamaan toimintaansa alueellisesti. Opinnäytteessä annetaan toimeksiantajalle selkeitä ohjeita toiminnan kehittämisestä tulevaisuudessa.
The thesis consists of the theoretical context and the writer’s personal experiences and observations. The theoretical background includes the elements of both the basis analysis and the strategic marketing. The theme interview was arranged to define the present state of the office.
The results of the basis analysis show that the operational environment is big enough to the profitable banking business. In addition, the competition in the geographical area is minor, which eases the selling of the bank services. On the other hand, the new technologies of today make the field of competition to increase and the physical existence of the office may diminish.
The 7 Ps of marketing was used to define the strategic policy. The competitive advantage, which was one of the aims of this thesis, was found. If the office of Pohjanmaan Osuuspankki Pateniemi utilizes this advantage, the customer base of the office can be increased. The guidance for the future improvements are given.