Liiketoiminnan kehittäminen Business Model Canvasia käyttäen : Case: graafisen alan mikroyritys
Haipus, Elina (2014)
Haipus, Elina
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932524
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä oli kyse tutkimuksellisesta kehittämistyöstä, jossa lähestymistapana käytettiin konstruktiivista tutkimusta sekä piirteitä tapaustutkimuksen lähestymistavasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää graafisen alan mikroyrityksen nykyistä liiketoimintaa palveluliiketoimintalähtöiseen ajatteluun perustuvan liiketoiminnan kehittämisen työkalua Business Model Canvasia käyttäen. Päämenetelmää tukevia tiedonkeruumenetelmiä olivat sähköpostikysely avainasiakkaille sekä työntekijöiden teemahaastattelut.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa yhdessä yrityksen avainhenkilöiden kanssa workshopissa kohdeyritykselle kuvaus heidän nykyisestä liiketoimintamallistaan ja liiketoimintamallin tahtotilasta. Kuvauksien pohjalta määritettiin akuuteinta huomiota kaipaavat kehittämiskohteet, joille työn lopussa esitettiin teoriaan pohjautuvia kehitystoimia. Osuus sisälsi myös pääpiirteisen markkinoinnin aloittamisen tehtävälistauksen. Työn viitekehys koostui graafisen alan, yrittäjyyden, liiketoiminnan kehittämisen ja kehittämiskohteiksi määritettyjen aiheiden teorioista.
Työssä saavutettiin sille asetetut tavoitteet. Tämä opinnäytetyö antoi liiketoimintamallin kuvauksien avulla konkreettisen, tiivistetyn kuvauksen yrityksen osa-alueista sekä kokonaisuus oli käytännön työkalu, jolla yrityksen liiketoimintaa voidaan alkaa kehittämään kannattavammaksi. Työssä esitettiin yritykselle useita kehittämisehdotuksia muun muassa liittyen markkinointiin ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamiseen. Sen jälkeen kun liiketoiminta on saatu kannattavammaksi, liiketoiminnan kehittämistä voitaisiin jatkaa ottamalla asiakkaat mukaan kehitystyöhön sekä tarkastelemalla kasvuyrittäjyyden mahdollisuutta. The thesis was a development project with a constructive approach, also containing some characteristics of a case study approach. The object of this thesis was to develop the current business of micro enterprise by using a business development tool called Business Model Canvas (BMC). The case enterprise is over 30-year-old family business, operating in the printing industry. The BMC is a strategic management and entrepreneurial tool based on a customer oriented approach. Supportive research collection methods included an email survey to key customers and a semi-structured interview, also known as a theme interview, to employees.
The aim of the thesis was produce, in a workshop together with the enterprise’s key people, a portrait of the current business model and a suggestion for future business model. Based on the models, the most critical business development targets were determined. The development ideas, based on the theory, were presented in the end part of the thesis. That part also contained a list of things to do in order to start marketing. The theoretical framework of the thesis consisted of theories related to entrepreneurship, printing trade, business development and marketing.
In this development task the aims were achieved. By business models this thesis provides a concrete, summarized portrait of the case enterprise’s business areas. In addition this work presented a practical business development tool for the company, on the way to making the company more profitable. In this report, several development ideas were presented for example related to marketing and to new business opportunity recognition. The business development work could continue by involving customers more actively. When the case enterprise`s business is more profitable again, also consideration of the potential to expand the business could take place.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa yhdessä yrityksen avainhenkilöiden kanssa workshopissa kohdeyritykselle kuvaus heidän nykyisestä liiketoimintamallistaan ja liiketoimintamallin tahtotilasta. Kuvauksien pohjalta määritettiin akuuteinta huomiota kaipaavat kehittämiskohteet, joille työn lopussa esitettiin teoriaan pohjautuvia kehitystoimia. Osuus sisälsi myös pääpiirteisen markkinoinnin aloittamisen tehtävälistauksen. Työn viitekehys koostui graafisen alan, yrittäjyyden, liiketoiminnan kehittämisen ja kehittämiskohteiksi määritettyjen aiheiden teorioista.
Työssä saavutettiin sille asetetut tavoitteet. Tämä opinnäytetyö antoi liiketoimintamallin kuvauksien avulla konkreettisen, tiivistetyn kuvauksen yrityksen osa-alueista sekä kokonaisuus oli käytännön työkalu, jolla yrityksen liiketoimintaa voidaan alkaa kehittämään kannattavammaksi. Työssä esitettiin yritykselle useita kehittämisehdotuksia muun muassa liittyen markkinointiin ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamiseen. Sen jälkeen kun liiketoiminta on saatu kannattavammaksi, liiketoiminnan kehittämistä voitaisiin jatkaa ottamalla asiakkaat mukaan kehitystyöhön sekä tarkastelemalla kasvuyrittäjyyden mahdollisuutta.
The aim of the thesis was produce, in a workshop together with the enterprise’s key people, a portrait of the current business model and a suggestion for future business model. Based on the models, the most critical business development targets were determined. The development ideas, based on the theory, were presented in the end part of the thesis. That part also contained a list of things to do in order to start marketing. The theoretical framework of the thesis consisted of theories related to entrepreneurship, printing trade, business development and marketing.
In this development task the aims were achieved. By business models this thesis provides a concrete, summarized portrait of the case enterprise’s business areas. In addition this work presented a practical business development tool for the company, on the way to making the company more profitable. In this report, several development ideas were presented for example related to marketing and to new business opportunity recognition. The business development work could continue by involving customers more actively. When the case enterprise`s business is more profitable again, also consideration of the potential to expand the business could take place.