Tietojohtaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa
Hämäläinen, Heidi (2023)
Hämäläinen, Heidi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033123
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa korostetaan tarvetta tarkalle tiedolle palveluiden vaikutuksista ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin. Tietojohtaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa tarkoittaa tietoon perustuvaa päätöksentekoa ja tiedon hyödyntämistä johtamisessa näillä aloilla. Tietojohtaminen kattaa monia näkökohtia, mukaan lukien tietojärjestelmät, tiedonkeruu, analytiikka, ja tiedon käyttö päätöksenteossa. Sen toteutuminen edellyttää kattavaa tietopohjaa ja päätöksentekoa, joka perustuu sekä ajantasaiseen että laadukkaaseen tietoon. Sosiaali- ja terveydenhuollolla on käytettävissään laajat tietovarannot, joista tietoa voidaan hyödyntää päätöksenteon tukena.
Tietojohtaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa on jatkuvasti kehittyvä alue, ja sen tavoitteena on parantaa hoidon laatua, tehokkuutta ja potilasturvallisuutta. Tämä edellyttää vahvaa yhteistyötä eri sidosryhmien, kuten sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten, johdon ja tietotekniikan asiantuntijoiden välillä.
Tämän opinnäytetyö on toteutettu tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa painotus oli tutkimusosiossa. Kehittämistyön lähestymistapaus oli konstruktiivinen tapaustutkimus. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tietojohtamisen toteumista sosiaali- ja terveydenhuollossa. Tavoitteena oli tuottaa koulutusmateriaali tietojohtamisesta sosiaali- ja terveydenhuollon kontekstissa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja näillä aloilla työskenteleville. Tutkimuksellisen kehittämistyön tutkimusosio toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistoon valittiin yhdeksän tieteellisestä artikkelia (N=9). Katsaukseen valitut käsittelevät tietojohtamista sosiaali- tai terveydenhuollossa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka tuloksena muodostui kaksi pääteemaa, jotka ovat tietojohtamista sosiaali- ja terveydenhuollossa estävät tekijät ja tietojohtamista sosiaali- ja terveydenhuollossa edistävät tekijät. Tietojohtamisen toteutumista sosiaali- ja terveydenhuollossa estävät tekijät liittyvät tietojärjestelmiin, tiedon luonteeseen ja tiedon rakentumiseen. Tietojohtamista edistävät tekijät liittyvät tietojärjestelmiin, tiedon jakamiseen, kokoamiseen ja siirtämiseen, johtopäätösten tekemiseen tiedosta sekä päätöksentekemiseen.
Tietojohtaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa on jatkuvasti kehittyvä alue, ja sen tavoitteena on parantaa hoidon laatua, tehokkuutta ja potilasturvallisuutta. Tämä edellyttää vahvaa yhteistyötä eri sidosryhmien, kuten sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten, johdon ja tietotekniikan asiantuntijoiden välillä.
Tämän opinnäytetyö on toteutettu tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa painotus oli tutkimusosiossa. Kehittämistyön lähestymistapaus oli konstruktiivinen tapaustutkimus. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tietojohtamisen toteumista sosiaali- ja terveydenhuollossa. Tavoitteena oli tuottaa koulutusmateriaali tietojohtamisesta sosiaali- ja terveydenhuollon kontekstissa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja näillä aloilla työskenteleville. Tutkimuksellisen kehittämistyön tutkimusosio toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistoon valittiin yhdeksän tieteellisestä artikkelia (N=9). Katsaukseen valitut käsittelevät tietojohtamista sosiaali- tai terveydenhuollossa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka tuloksena muodostui kaksi pääteemaa, jotka ovat tietojohtamista sosiaali- ja terveydenhuollossa estävät tekijät ja tietojohtamista sosiaali- ja terveydenhuollossa edistävät tekijät. Tietojohtamisen toteutumista sosiaali- ja terveydenhuollossa estävät tekijät liittyvät tietojärjestelmiin, tiedon luonteeseen ja tiedon rakentumiseen. Tietojohtamista edistävät tekijät liittyvät tietojärjestelmiin, tiedon jakamiseen, kokoamiseen ja siirtämiseen, johtopäätösten tekemiseen tiedosta sekä päätöksentekemiseen.