Vastuullisuusviestinnän kehittäminen ja toteuttaminen Case: Tastory Origo
Peltonen, Veera; Savelainen, Titta (2023)
Peltonen, Veera
Savelainen, Titta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133288
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Tastory Origon vastuullisuusviestintää, sen kehittämistä ja toteuttamista. Tastory Origo on ravintola, joka ottaa toiminnassaan huomioon vastuullisuuden ja kestävän kehityksen monelta kantilta. Ravintolassa tarjoillaan ilmastoystävällistä ruokaa päivittäin. Opinnäytetyö rajataan koskemaan vastuullisuusviestintää yrityksen Instagram-tilillä. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää yrityksen jo nykyistä vastuullisuusviestintää sekä toteuttaa vastuullisuuskampanja Instagramissa. Tavoitteena on tuoda asiakkaiden tietoisuuteen Tastory Origon jo nykyiset vastuullisuustoimet. Viestinnän kohderyhmänä toimii Tastory Origon nykyiset Instagram-seuraajat.
Yritysvastuun perustana on YK:n kestävän kehityksen tavoitteet, joita on 17 kappaletta. Tavoitteiden tarkoituksena on poistaa äärimmäinen köyhyys ja ohjata kohti kestävää kehitystä, jossa huomioidaan niin talous, ympäristö kuin ihmiset tasavertaisesti. Yritysvastuu koostuu taloudellisesta, sosiaalisesta ja ympäristövastuullisuudesta. Vastuullisuusviestintä on yrityksen vastuullisuustoimista kertomista, jonka tarkoituksena on vakuuttaa asiakkaat tuotteen tai palvelun vastuullisuudesta. Vastuullisuusviestinnän tulee olla totuudenmukaista, jottei yritys syyllistyisi viherpesuun eli valheellisen vastuullisussinformaation levittämiseen. Vastuullisuusviestintää voi toteuttaa joko yrityksen tiloissa tai sosiaalisen median kanavissa, kuten Instagramissa. Instagram on Metan omistama sosiaalisen median alusta, joka toimii kuvien ja videoiden jakoalustana.
Opinnäytetyö toteutetaan toiminnallisena ja sen tuotoksena on vastuullisuuskampanjaan tehdyt kuvajulkaisut. Vastuullisuusviestintää toteutetaan neljän viikon mittaisella vastuullisuuskampanjalla Tastory Origon Instagram-tilillä. Kaikki kampanjan kuvat otetaan itse ja julkaistaan Instagramissa. Kampanjan aiheet ja teemat rajataan yhdessä toimeksiantajan kanssa. Julkaisuja tehdään kolme kertaa viikossa, neljän viikon ajan.
Vastuullisuuskampanjasta on hyötyä Tastory Origolle, sillä he voivat hyödyntää materiaaleja viestinnässään tulevaisuudessa. Vastuullisuuskampanjan aikana huomasimme, että säännöllisyys ja suunnitelmallisuus ovat tärkeitä ominaisuuksia vastuullisuusviestintää toteuttaessa. Tastory Origon kannattaa siis jatkaa vastuullisuusviestintäänsä säännöllisesti ja hyvän suunnitelman pohjalta.
Yritysvastuun perustana on YK:n kestävän kehityksen tavoitteet, joita on 17 kappaletta. Tavoitteiden tarkoituksena on poistaa äärimmäinen köyhyys ja ohjata kohti kestävää kehitystä, jossa huomioidaan niin talous, ympäristö kuin ihmiset tasavertaisesti. Yritysvastuu koostuu taloudellisesta, sosiaalisesta ja ympäristövastuullisuudesta. Vastuullisuusviestintä on yrityksen vastuullisuustoimista kertomista, jonka tarkoituksena on vakuuttaa asiakkaat tuotteen tai palvelun vastuullisuudesta. Vastuullisuusviestinnän tulee olla totuudenmukaista, jottei yritys syyllistyisi viherpesuun eli valheellisen vastuullisussinformaation levittämiseen. Vastuullisuusviestintää voi toteuttaa joko yrityksen tiloissa tai sosiaalisen median kanavissa, kuten Instagramissa. Instagram on Metan omistama sosiaalisen median alusta, joka toimii kuvien ja videoiden jakoalustana.
Opinnäytetyö toteutetaan toiminnallisena ja sen tuotoksena on vastuullisuuskampanjaan tehdyt kuvajulkaisut. Vastuullisuusviestintää toteutetaan neljän viikon mittaisella vastuullisuuskampanjalla Tastory Origon Instagram-tilillä. Kaikki kampanjan kuvat otetaan itse ja julkaistaan Instagramissa. Kampanjan aiheet ja teemat rajataan yhdessä toimeksiantajan kanssa. Julkaisuja tehdään kolme kertaa viikossa, neljän viikon ajan.
Vastuullisuuskampanjasta on hyötyä Tastory Origolle, sillä he voivat hyödyntää materiaaleja viestinnässään tulevaisuudessa. Vastuullisuuskampanjan aikana huomasimme, että säännöllisyys ja suunnitelmallisuus ovat tärkeitä ominaisuuksia vastuullisuusviestintää toteuttaessa. Tastory Origon kannattaa siis jatkaa vastuullisuusviestintäänsä säännöllisesti ja hyvän suunnitelman pohjalta.