Johtamisen ja lähiesihenkilötyön merkitys strategian toimeenpanossa: case Keskimaan marketkauppa
Rasi, Jukka (2023)
Rasi, Jukka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333779
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Strategian toimeenpano on tunnistettu strategiaprosessin haastavimmaksi vaiheeksi. Tämän lisäksi muutosten nopeutunut sykli toimintaympäristöissä, individualismin sekä merkityksellisyyden vaateen lisääntyminen asettaa strategian nopealle ja vaikuttavalle toimeenpanolle uusia haasteita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä Keskimaan johdon ja esihenkilöiden ymmärrystä keinoista, joilla strategian vaikuttavuutta myyjien arjessa voitaisiin lisätä, johtamisen ja esihenkilötyön avulla. Tutkimuksessa haluttiin korostaa kehittävää otetta, siksi Keskimaan marketkaupan myyjien ja esihenkilöiden osallistaminen tutkimuksen toteutukseen oli ensiarvoisen tärkeää. Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jonka aineiston keruussa käytettiin laadullisia ja määrällisiä tiedonkeruumenetelmiä.
Tutkimuksen viitekehys perustuu strategia käytäntönä- ja strategia prosessina -näkökulmiin. Strategia käytäntönä – näkökulma pitää sisällään yrityksen mikrotason, jossa strategisina toimijoina pidetään kaikkia strategiaan vaikuttavia ihmisiä, heidän toimiaan ja vuorovaikutustaan. Strategia prosessina – näkökulma kattaa yrityksen makrotason, eli strategian toimeenpanon organisoinnin, käytänteet, resurssoinnin ja johtamisen.
Tutkimus käsittää kaksi eri osaa. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa tutkittiin määrällisin tiedonkeruumenetelmin sitä, kuinka Keskimaan marketkaupan myyjät kokevat strategian vaikuttavan heidän arjen työhönsä. Samalla tutkimuksen ensimmäisen osan tuloksia käytettiin esiymmärryksen muodostamisessa tutkimuksen toista osaa varten. Tutkimuksen toisessa osassa, joka toteutettiin teemoitettuna ryhmäkeskusteluna, tutkittiin Keskimaan marketkaupan esihenkilöiden näkemyksiä keinoista, joiden avulla voidaan strategiasta tehdä koko henkilökuntaa osallistava, ideoita ja mahdollisuuksia hyödyntävä, jokaiselle työntekijälle merkityksellinen työkalu yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Keskimaan myyjät kokivat vahvasti strategian ohjaavan heidän arjen työtään. Lisäksi tulokset korostivat esihenkilötyön, vuorovaikutuksen ja esihenkilöiden esimerkin merkitystä strategian toimeenpanon vaikuttavassa onnistumisessa. Strategian ymmärrystä on mahdollista tukea aktiivisella viestinnällä ja yksilöllinen merkityksellisyys muodostuu viestinnän ja vuorovaikutuksen avulla. Esihenkilöiden on tulkattava strategia myyjien kielelle ja tarinoin sekä esimerkein, vuorovaikutuksen avulla sekä tehtävä strategiasta jokaiselle henkilökohtaisesti merkityksellinen. Yrityksen on luotava käytänteitä ja osoitettava resursseja avoimen kaksisuuntaisen vuorovaikutuksen mahdollistamiseksi läpi koko organisaation. Lisäksi yrityksen on huolehdittava riittävästä strategian viestinnästä ja luotava osallistavat mittarit, joihin myyjät voivat kokea vaikuttavansa. Yrityksellä on mahdollisuus hyödyntää myyjien ja esihenkilöiden laajaa luovuuden potentiaalia osallistamalla heitä strategian toimeenpanon suunnitteluun ja käytänteiden avulla mahdollistamalla hyvien ideoiden monistaminen muissa yksiköissä.
Strategian toimeenpano on tunnistettu strategiaprosessin haastavimmaksi vaiheeksi. Tämän lisäksi muutosten nopeutunut sykli toimintaympäristöissä, individualismin sekä merkityksellisyyden vaateen lisääntyminen asettaa strategian nopealle ja vaikuttavalle toimeenpanolle uusia haasteita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä Keskimaan johdon ja esihenkilöiden ymmärrystä keinoista, joilla strategian vaikuttavuutta myyjien arjessa voitaisiin lisätä, johtamisen ja esihenkilötyön avulla. Tutkimuksessa haluttiin korostaa kehittävää otetta, siksi Keskimaan marketkaupan myyjien ja esihenkilöiden osallistaminen tutkimuksen toteutukseen oli ensiarvoisen tärkeää. Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jonka aineiston keruussa käytettiin laadullisia ja määrällisiä tiedonkeruumenetelmiä.
Tutkimuksen viitekehys perustuu strategia käytäntönä- ja strategia prosessina -näkökulmiin. Strategia käytäntönä – näkökulma pitää sisällään yrityksen mikrotason, jossa strategisina toimijoina pidetään kaikkia strategiaan vaikuttavia ihmisiä, heidän toimiaan ja vuorovaikutustaan. Strategia prosessina – näkökulma kattaa yrityksen makrotason, eli strategian toimeenpanon organisoinnin, käytänteet, resurssoinnin ja johtamisen.
Tutkimus käsittää kaksi eri osaa. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa tutkittiin määrällisin tiedonkeruumenetelmin sitä, kuinka Keskimaan marketkaupan myyjät kokevat strategian vaikuttavan heidän arjen työhönsä. Samalla tutkimuksen ensimmäisen osan tuloksia käytettiin esiymmärryksen muodostamisessa tutkimuksen toista osaa varten. Tutkimuksen toisessa osassa, joka toteutettiin teemoitettuna ryhmäkeskusteluna, tutkittiin Keskimaan marketkaupan esihenkilöiden näkemyksiä keinoista, joiden avulla voidaan strategiasta tehdä koko henkilökuntaa osallistava, ideoita ja mahdollisuuksia hyödyntävä, jokaiselle työntekijälle merkityksellinen työkalu yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Keskimaan myyjät kokivat vahvasti strategian ohjaavan heidän arjen työtään. Lisäksi tulokset korostivat esihenkilötyön, vuorovaikutuksen ja esihenkilöiden esimerkin merkitystä strategian toimeenpanon vaikuttavassa onnistumisessa. Strategian ymmärrystä on mahdollista tukea aktiivisella viestinnällä ja yksilöllinen merkityksellisyys muodostuu viestinnän ja vuorovaikutuksen avulla. Esihenkilöiden on tulkattava strategia myyjien kielelle ja tarinoin sekä esimerkein, vuorovaikutuksen avulla sekä tehtävä strategiasta jokaiselle henkilökohtaisesti merkityksellinen. Yrityksen on luotava käytänteitä ja osoitettava resursseja avoimen kaksisuuntaisen vuorovaikutuksen mahdollistamiseksi läpi koko organisaation. Lisäksi yrityksen on huolehdittava riittävästä strategian viestinnästä ja luotava osallistavat mittarit, joihin myyjät voivat kokea vaikuttavansa. Yrityksellä on mahdollisuus hyödyntää myyjien ja esihenkilöiden laajaa luovuuden potentiaalia osallistamalla heitä strategian toimeenpanon suunnitteluun ja käytänteiden avulla mahdollistamalla hyvien ideoiden monistaminen muissa yksiköissä.