Digitaalisen koulutuspalvelun asiakaslähtöinen suunnittelu, case: palvelumuotoilun verkkokurssi
Koljonen, Irja (2023)
Koljonen, Irja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133534
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää mikro- ja pienyrittäjille sekä yrittäjyyttä harkitseville suunnattua palvelumuotoilun verkkokoulutusta. Kehitettävän verkkokoulutuksen avulla yrittäjät voivat oppia hyödyntämään palvelumuotoilun menetelmiä oman liikeidean testaamiseen ja tuotteensa tai palvelunsa kehittämiseen. Lisäksi palvelumuotoilun verkkokoulutus voi kehittää yrittäjien kykyjä ostaa ulkopuolisilta palveluntarjoajilta tarpeellisia vaiheita palvelumuotoilun prosessista.
Kehittämistehtävä käynnistyi palvelumuotoilun merkityksen tunnistamisella nykyajassa. Koronapandemia vahvisti keskittymistä verkkokoulutuksen kehittämiseen osaksi kirjoittajan omaa liiketoimintaa. Kehittämistehtävän viitekehys koostuu verkkopedagogiikasta, palvelumuotoilusta ja oppimismuotoilusta. Nämä tarjoavat työkaluja ja menetelmiä tehokkaan ja käyttäjäystävällisen verkkokoulutuksen suunnitteluun. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tapoja aloittavat mikro- ja pienyrittäjät tai yrittäjyyttä harkitsevat pitävät mielekkäinä liiketoimintansa kehittämiseen ja oman ammatillisen osaamisensa kasvattamiseen. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on kerätä yrittäjien ajatuksia kehitettävän palvelumuotoilun verkkokoulutuksen osalta. Tiedonkeruussa menetelmänä toteutettiin kysely mikro- ja pienyrittäjille ja yrittäjyyttä harkitseville. Kyselyn vastauksia analysoitiin laadullisilla menetelmillä.
Kyselyn vastausten perusteella yrittäjät priorisoivat oman osaamisensa kehittämisessä aikatauluriippumattomia verkkokursseja, opiskelua kirjoista ja webinaareja. Vastausten perusteella Palvelumuotoilun verkkokoulutus kiinnostaa mikro- ja pienyrittäjiä ja kohderyhmän edustajat ajattelivat olevansa valmiita myös maksamaan kuvatusta verkkokoulutuksesta. Kyselyn vastausten ja kirjallisuuden perusteella laadittiin suositukset Palvelumuotoilun verkkokoulutuksen kehittämiselle. Lisäksi verkkokoulutuksen liiketoimintamahdollisuuksia tarkasteltiin Business Model Canvaksen avulla. Kyselyn tulokset ja Business Model Canvaksen kautta saatu ymmärrys rohkaisevat jatkamaan koulutuksen kehittämistä ja sen kaupallistamista osana opinnäytetyön kirjoittajan liiketoimintaa. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää myös muiden yrittäjille suunnattujen digitaalisten palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa.
Kehittämistehtävä käynnistyi palvelumuotoilun merkityksen tunnistamisella nykyajassa. Koronapandemia vahvisti keskittymistä verkkokoulutuksen kehittämiseen osaksi kirjoittajan omaa liiketoimintaa. Kehittämistehtävän viitekehys koostuu verkkopedagogiikasta, palvelumuotoilusta ja oppimismuotoilusta. Nämä tarjoavat työkaluja ja menetelmiä tehokkaan ja käyttäjäystävällisen verkkokoulutuksen suunnitteluun. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tapoja aloittavat mikro- ja pienyrittäjät tai yrittäjyyttä harkitsevat pitävät mielekkäinä liiketoimintansa kehittämiseen ja oman ammatillisen osaamisensa kasvattamiseen. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on kerätä yrittäjien ajatuksia kehitettävän palvelumuotoilun verkkokoulutuksen osalta. Tiedonkeruussa menetelmänä toteutettiin kysely mikro- ja pienyrittäjille ja yrittäjyyttä harkitseville. Kyselyn vastauksia analysoitiin laadullisilla menetelmillä.
Kyselyn vastausten perusteella yrittäjät priorisoivat oman osaamisensa kehittämisessä aikatauluriippumattomia verkkokursseja, opiskelua kirjoista ja webinaareja. Vastausten perusteella Palvelumuotoilun verkkokoulutus kiinnostaa mikro- ja pienyrittäjiä ja kohderyhmän edustajat ajattelivat olevansa valmiita myös maksamaan kuvatusta verkkokoulutuksesta. Kyselyn vastausten ja kirjallisuuden perusteella laadittiin suositukset Palvelumuotoilun verkkokoulutuksen kehittämiselle. Lisäksi verkkokoulutuksen liiketoimintamahdollisuuksia tarkasteltiin Business Model Canvaksen avulla. Kyselyn tulokset ja Business Model Canvaksen kautta saatu ymmärrys rohkaisevat jatkamaan koulutuksen kehittämistä ja sen kaupallistamista osana opinnäytetyön kirjoittajan liiketoimintaa. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää myös muiden yrittäjille suunnattujen digitaalisten palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa.