Kielisuihkutusta inarinsaameksi varhaiskasvatuksessa : vähemmistökieli tutuksi saamelaisten kotiseutualueella
Kesti, Jonna (2023)
Kesti, Jonna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133464
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on kielisuihkutus inarinsaameksi varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustuttaa suomenkielisessä varhaiskasvatusryhmässä olevia lapsia inarinsaamen kieleen kielisuihkutuksen avulla. Opinnäytetyötä varten olen suunnitellut, toteuttanut ja arvioinut viisi kielisuihkutustuokiota, joiden pohjalta opinnäytetyön tuotos eli tuokioiden ohjeet syntyivät.
Tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli saada lapset innostumaan ja kiinnostumaan inarinsaamen kielestä. Henkilökohtaisena tavoitteena oli kehittää omia ryhmänohjaustaitoja sekä päästä suunnittelemaan lapsille mielekästä toimintaa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään lapsen kielen kehitystä sekä leikin vaikutusta kielen oppimiseen. Lisäksi tarkastellaan minkälaisia näkökohtia varhaiskasvatuslaki ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet sisältävät kieleen liittyen.
Kielisuihkutustuokiot toteutettiin pienryhmässä kuudelle noin 5-vuotiaalle lapselle. Jokaisella tuokiolla oli eri teema, jonka sanastoon tutustuimme. Näitä teemoja olivat tervehdykset ja tutustumissanat, numerot, värit, eläimet sekä kehonosat. Jokainen tuokio sisälsi alkukeskustelun, kaksi eri leikkiä sekä loppukeskustelun. Opinnäytetyön raporttiin on kuvattu tuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi. Liitteistä löytyy ohjeet kielisuihkutustuokioiden pitämiselle.
Kielisuihkutustuokiot saivat positiivista palautetta lapsilta sekä tuokioille osallistuneelta työntekijältä. Tuokioiden kesto, sisältö ja teemat todettiin hyviksi, mutta yhdellä tuokiolla opeteltavien sanojen määrää voisi vähentää. Kokonaisuutena kielisuihkutustuokiot koettiin kivoina ja hyödyllisinä.
Tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli saada lapset innostumaan ja kiinnostumaan inarinsaamen kielestä. Henkilökohtaisena tavoitteena oli kehittää omia ryhmänohjaustaitoja sekä päästä suunnittelemaan lapsille mielekästä toimintaa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään lapsen kielen kehitystä sekä leikin vaikutusta kielen oppimiseen. Lisäksi tarkastellaan minkälaisia näkökohtia varhaiskasvatuslaki ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet sisältävät kieleen liittyen.
Kielisuihkutustuokiot toteutettiin pienryhmässä kuudelle noin 5-vuotiaalle lapselle. Jokaisella tuokiolla oli eri teema, jonka sanastoon tutustuimme. Näitä teemoja olivat tervehdykset ja tutustumissanat, numerot, värit, eläimet sekä kehonosat. Jokainen tuokio sisälsi alkukeskustelun, kaksi eri leikkiä sekä loppukeskustelun. Opinnäytetyön raporttiin on kuvattu tuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi. Liitteistä löytyy ohjeet kielisuihkutustuokioiden pitämiselle.
Kielisuihkutustuokiot saivat positiivista palautetta lapsilta sekä tuokioille osallistuneelta työntekijältä. Tuokioiden kesto, sisältö ja teemat todettiin hyviksi, mutta yhdellä tuokiolla opeteltavien sanojen määrää voisi vähentää. Kokonaisuutena kielisuihkutustuokiot koettiin kivoina ja hyödyllisinä.