Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Aktiivinen kokija vai passiivinen seuraaja: vuorovaikutuksellinen yleisösuhde kahdenvälisessä tanssiteoksessa

Kallio, Taru (2023)

 
Avaa tiedosto
Kallio_Taru.pdf (240.6Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Kallio, Taru
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434192
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin esiintyjän ja katsojan välistä vuorovaikutussuhdetta ja sen muodostumista kahdenvälisen tanssiteoksen esitystilanteessa. Tavoitteena oli löytää keinoja ja menetelmiä, joilla edistää esitystilanteessa esiintyjän ja katsojan välille muodostuvaa yleisösuhdetta aktiivisemmaksi ja vuorovaikutuksellisemmaksi. Työn tavoitteena oli myös kehittää opinnäytetyön tekijää taiteilijana ja esiintyjänä, sekä yhdistää pedagogista näkökulmaa taiteilijan työhön.

Tutkimus tapahtui taiteellisen tutkimuksen periaattein, eli taiteellista työtä, kahdenvälistä Duetto-tanssiteostatehdessä kerättiin myös kokemuksellista ja subjektiivista tietoa opinnäytetyön kirjallisen osuuden materiaaliksi. Kirjallinen ja taiteellinen työ tukivat prosessin aikana toistensa edistymistä selkeässä vuoropuhelussa. Teoriatiedon kerääminen kirjallisten lähteiden ja asiantuntijahaastatteluiden muodossa kehittivät taiteellisen työn prosessia, ja taiteellisessa työssä esiin tulleet havainnot toivat subjektiivista kokemustietoa osaksi kirjallista työtä. Esiintyjän ja katsojan vuorovaikutusta tutkittiin työssä katseen- ja tilankäytön, taidekasvatuksen ja peilisoluteorian näkökulmista.

Prosessissa syntyi valmis teos, Duetto – tanssiteos yhdelle tanssijalle ja yhdelle katsojalle. Tekijä löysi taiteellisessa prosessissa taiteellispedagogisen otteen, jota hyödynsi osana esiintyjäntyötä teoksen demoesityksissä. Kahdenvälisen teoksen vuorovaikutuksellisen esiintyjäntyön huomattiin hyötyvän pedagogisesta, kuuntelevasta ja ohjaavasta olemisen tavasta. Samalla kysymys katsojan aktiivisuudesta tai passiivisuudesta tanssiteoksessa selkeytyi ja täsmentyi. Opinnäytetyön tekijä pääsi haastamaan itseään monipuolisesti ammatillisesti, ja koki prosessin loppupuolella kehittyneensä ammatissaan. Teokselle suunniteltiin jatkoa jo prosessin aikana, ja onkin oletettavaa, että se jatkaa matkaansa luoden kulttuurihyvinvointia ja parantaen tanssin saatavuutta ja saavutettavuutta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste