Sosiaalisen median sisältösuunnitelma personal trainerille
Nikkinen, Elli (2023)
Nikkinen, Elli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534366
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli luoda toimeksiantajayrittäjälle selkeä ja yhtenäisyyttä lisäävä sosiaalisen median sisältösuunnitelma. Työ sai alkunsa toimeksiantajan tarpeesta parantaa sosiaali-sen median sisällöntuotantoa. Omat mielenkiinnon kohteeni olivat myös osasyy aiheen valintaan.
Työn lähtökohtana oli yrittäjän satunnainen ja spontaani postailu sosiaaliseen mediaan. Sisällön-tuotannosta puuttui suunnitelmallisuus. Yrityksellä ei myöskään ollut visuaalista ilmettä. Toimeksiantajan tavoitteita oli yhtenäistää sisältöä sekä kasvattaa yleisöä ja rakentaa brändi mielikuvaa vahvemmaksi. Suunnitelmallisen sekä strategisen sosiaalisen median sisällöntuotannon onnistumiseksi, täytyi koota selkeä tietoperusta työlle. Tietoperusta on rakennettu käyttäen sosiaali-sen median sekä sisältömarkkinoinnin kirjallisuuden lähteitä. Tietoperustassa on hyödynnetty myös visuaalisen viestinnän lähteitä. Sosiaalisen median alustoja on myös avattu tietoperustaan.
Tässä työssä tutkimus- ja kehittämismenetelminä toimi benchmarking, toimeksiantajan haastattelut sekä ideointityöpajat toimeksiantajan kanssa. Näiden menetelmien avulla pyrittiin selvittämään millainen sisältö toimii palveluita markkinoidessa sekä millaista brändi mielikuvaa toimeksi-antaja haluaa itselleen luoda. Benchmarkingissa havainnoitiin Instagramia ja Facebookia. Benchmarking kohteiksi valikoitui hyvinvointipalveluita sosiaalisessa mediassa markkinoivia taho-ja. Toimeksiantajan haastattelun päätehtävänä oli selvittää yrittäjän omia valmiuksia tuottaa sisältöä sekä sitä millaisena hän haluaa yleisön näkevän hänet sosiaalisen median sisältöjen perusteella. Ideointityöpajoissa yrittäjän kanssa toteutettiin asiakaspersoona kortit, joiden pohjalta ideoitiin myös sisältötyyppejä.
Käytettyjen menetelmien pohjalta saatiin konkreettista näyttöä siitä, millainen sisältö toimii palveluita markkinoidessa. Saatujen tuloksien pohjalta toteutettiin lopullinen tuotos eli sosiaalisen median sisältösuunnitelma. Lopullinen tuotos pitää sisällään visuaalisen ilmeen oppaan, sisältösuunnitelman sekä vuosikellon. Sosiaalisen median sisältösuunnitelman pohjalta, jokainen siihen oppaaseen perehtynyt henkilö pystyy tuottamaan toimeksiantaja yrityksen some kanaviin yhtenäistä ja selkeää sisältöä.
Työn lähtökohtana oli yrittäjän satunnainen ja spontaani postailu sosiaaliseen mediaan. Sisällön-tuotannosta puuttui suunnitelmallisuus. Yrityksellä ei myöskään ollut visuaalista ilmettä. Toimeksiantajan tavoitteita oli yhtenäistää sisältöä sekä kasvattaa yleisöä ja rakentaa brändi mielikuvaa vahvemmaksi. Suunnitelmallisen sekä strategisen sosiaalisen median sisällöntuotannon onnistumiseksi, täytyi koota selkeä tietoperusta työlle. Tietoperusta on rakennettu käyttäen sosiaali-sen median sekä sisältömarkkinoinnin kirjallisuuden lähteitä. Tietoperustassa on hyödynnetty myös visuaalisen viestinnän lähteitä. Sosiaalisen median alustoja on myös avattu tietoperustaan.
Tässä työssä tutkimus- ja kehittämismenetelminä toimi benchmarking, toimeksiantajan haastattelut sekä ideointityöpajat toimeksiantajan kanssa. Näiden menetelmien avulla pyrittiin selvittämään millainen sisältö toimii palveluita markkinoidessa sekä millaista brändi mielikuvaa toimeksi-antaja haluaa itselleen luoda. Benchmarkingissa havainnoitiin Instagramia ja Facebookia. Benchmarking kohteiksi valikoitui hyvinvointipalveluita sosiaalisessa mediassa markkinoivia taho-ja. Toimeksiantajan haastattelun päätehtävänä oli selvittää yrittäjän omia valmiuksia tuottaa sisältöä sekä sitä millaisena hän haluaa yleisön näkevän hänet sosiaalisen median sisältöjen perusteella. Ideointityöpajoissa yrittäjän kanssa toteutettiin asiakaspersoona kortit, joiden pohjalta ideoitiin myös sisältötyyppejä.
Käytettyjen menetelmien pohjalta saatiin konkreettista näyttöä siitä, millainen sisältö toimii palveluita markkinoidessa. Saatujen tuloksien pohjalta toteutettiin lopullinen tuotos eli sosiaalisen median sisältösuunnitelma. Lopullinen tuotos pitää sisällään visuaalisen ilmeen oppaan, sisältösuunnitelman sekä vuosikellon. Sosiaalisen median sisältösuunnitelman pohjalta, jokainen siihen oppaaseen perehtynyt henkilö pystyy tuottamaan toimeksiantaja yrityksen some kanaviin yhtenäistä ja selkeää sisältöä.