Sisältömarkkinoinnin vuosikello yrityksen Instagramille
Saaranen, Hanna (2023)
Saaranen, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835274
Tiivistelmä
Sisältömarkkinoinnin rooli sosiaalisen median kanavissa on yleistynyt jatkuvasti. Sisältömarkkinointi tarkoittaa kanaviin tuotettua sisältöä, jonka tarkoituksena on lisätä hakukoneoptimointia, tarjota asiakkaille lisäarvoa ajankohtaisella sisällöllä sekä sitouttaa asiakkaita yritykseen. Sosiaalisen median alustat hyödyntävät kasvavissa määrin sisällön hakukoneoptimointia, joka puolestaan vaikuttaa julkaisuiden näkyvyyteen ja löydettävyyteen. Ainoastaan maksullisen mainonnan hyödyntäminen ei pian enää riitä, vaan yritysten on erottuakseen panostettava myös sisältömarkkinoinnin keinoihin sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kohdeyritykselle Instagramin sisältömarkkinoinnin vuosikello, joka ohjaa sisältömarkkinoinnin tavoitteellista tekemistä arjessa. Sisältömarkkinoinnin vuosikello suunniteltiin ja räätälöitiin henkilökunnan tarpeisiin, joiden työtehtäviin sisältömarkkinoinnin toteutus kuuluu.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui puolistrukturoituhaastattelu sekä benchmarking. Puolistrukturoidussa haastattelussa selvitettiin yrittäjän tietoja ja toivomuksia Instagramin sisältömarkkinoinnin vuosikellon suhteen sekä kartoitettiin yrityksen lähtötilannetta. Benchmarkingilla perehdyttiin kilpailijoihin, joista valikoitui 3 lähempää tarkastelua varten. Benchmarkingin avulla opittiin kilpailijoilta sekä etsittiin omaa kilpailuetua. Teoriaosuuden aineistona työssä käytettiin alan kirjallisuutta sekä sähköisiä artikkeleita.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Instagramin sisältömarkkinoinnin vuosikello Yrityksen X tarpeisiin. Sisältömarkkinoinnin vuosikello koostui kahdesta osiosta. Ensimmäiseen osioon luotiin tärkeimmät sisältömarkkinointia ohjaavat asiat kuten tavoitteet, mittarit, asiakaspersoonat, REAN-malli, brändi, sisällöntuotannon ohjeistukset sekä valmiita postaus ideoita. Toinen osio koostui itse vuosikellosta, joka toteutettiin kalenteri tyylisesti vuodelle 2024, aina kuukausi näkymä kerrallaan. Vuosikelloon kirjattiin kaikki tärkeimmät sesongit ja huomiot, ja siihen jätettiin tilaa myös arjen tarkemmalle suunnittelulle. Yritys X sai käytännönläheisen Instagramin sisältömarkkinoinnin vuosikellon, jonka avulla sisältömarkkinoinnin suunnitteleminen ja toteutus helpottuu hektisessä arjessa sekä on mahdollista saavuttaa kilpailuetua.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui puolistrukturoituhaastattelu sekä benchmarking. Puolistrukturoidussa haastattelussa selvitettiin yrittäjän tietoja ja toivomuksia Instagramin sisältömarkkinoinnin vuosikellon suhteen sekä kartoitettiin yrityksen lähtötilannetta. Benchmarkingilla perehdyttiin kilpailijoihin, joista valikoitui 3 lähempää tarkastelua varten. Benchmarkingin avulla opittiin kilpailijoilta sekä etsittiin omaa kilpailuetua. Teoriaosuuden aineistona työssä käytettiin alan kirjallisuutta sekä sähköisiä artikkeleita.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Instagramin sisältömarkkinoinnin vuosikello Yrityksen X tarpeisiin. Sisältömarkkinoinnin vuosikello koostui kahdesta osiosta. Ensimmäiseen osioon luotiin tärkeimmät sisältömarkkinointia ohjaavat asiat kuten tavoitteet, mittarit, asiakaspersoonat, REAN-malli, brändi, sisällöntuotannon ohjeistukset sekä valmiita postaus ideoita. Toinen osio koostui itse vuosikellosta, joka toteutettiin kalenteri tyylisesti vuodelle 2024, aina kuukausi näkymä kerrallaan. Vuosikelloon kirjattiin kaikki tärkeimmät sesongit ja huomiot, ja siihen jätettiin tilaa myös arjen tarkemmalle suunnittelulle. Yritys X sai käytännönläheisen Instagramin sisältömarkkinoinnin vuosikellon, jonka avulla sisältömarkkinoinnin suunnitteleminen ja toteutus helpottuu hektisessä arjessa sekä on mahdollista saavuttaa kilpailuetua.