Digitaalinen markkinointisuunnitelma henkilöstöpalvelualan yritykselle soveltamalla SOSTAC- ja RACE-malleja
Mattila, Anni (2023)
Mattila, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735041
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehostaa HR Solutions Finland Oy:n digitaalista markkinointia ja luoda selkeä sekä käytännönläheinen markkinointisuunnitelma yrityksen digitaalisen markkinoinnin tarpeisiin. Toimeksiantaja oli suomalainen henkilöstöpalveluyritys, joka on toiminut alalla vuodesta 2010 tarjoten räätälöityjä henkilöstöresursseja yrityksille.
Opinnäytetyön tietoperustassa pyrittiin monipuolisesti esittelemään ne menetelmät, teoriat ja tiedot, jotka muodostavat kehittämistyön ja digitaalisen markkinointisuunnitelman perustan. Mukaan pyrittiin tuomaan ne tiedot, jotka hyödyttävät toimeksiantajaa ja joita voidaan soveltaa käytännön työssä. Tietoperustassa käydään läpi muun muassa digitaalisen markkinoinnin osa-alueita ja kanavia sekä tarkastellaan kehitystyössä käytettäviä menetelmiä. Lisäksi käydään läpi PR Smithin SOSTAC-suunnittelumallia ja Dave Chaffeyn RACE-suunnittelumallia sekä kyseisten mallien integrointia.
Kehitystyön menetelmät valittiin huolellisesti, ja niihin kuuluivat palvelumuotoilun menetelmät, PESTELE- ja SWOT-analyysit sekä TOWS-matriisi. Lisäksi menetelmiin kuuluivat kilpailija-analyysi, asiakastyytyväisyyskysely, avainsanatutkimus ja ostajapersoonat. Näitä menetelmiä hyödynnettiin muun muassa strategisten päätösten tukemisessa, markkinaympäristön ja nykytilanteen kattavassa analysoinnissa, menestysmahdollisuuksien arvioinnissa sekä segmentoinnissa.
Opinnäytetyön keskeinen tuotos oli markkinointisuunnitelma, joka mahdollistaa digitaalisen markkinoinnin tehokkaan hyödyntämisen liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Lisäksi se auttaa kohdentamaan markkinointiresurssit kannattavasti sekä kehittämään toimeksiantajan asiakashankintaa ja asiakassuhteiden ylläpitoa. Suunnitelmassa edetään SOSTAC-mallin mukaisessa järjestyksessä, ja siihen integroidaan RACE-malli, jolloin perinteinen myyntisuppilo seuraa SOSTAC-mallin jokaisessa vaiheessa mukana.
Opinnäytetyön tietoperustassa pyrittiin monipuolisesti esittelemään ne menetelmät, teoriat ja tiedot, jotka muodostavat kehittämistyön ja digitaalisen markkinointisuunnitelman perustan. Mukaan pyrittiin tuomaan ne tiedot, jotka hyödyttävät toimeksiantajaa ja joita voidaan soveltaa käytännön työssä. Tietoperustassa käydään läpi muun muassa digitaalisen markkinoinnin osa-alueita ja kanavia sekä tarkastellaan kehitystyössä käytettäviä menetelmiä. Lisäksi käydään läpi PR Smithin SOSTAC-suunnittelumallia ja Dave Chaffeyn RACE-suunnittelumallia sekä kyseisten mallien integrointia.
Kehitystyön menetelmät valittiin huolellisesti, ja niihin kuuluivat palvelumuotoilun menetelmät, PESTELE- ja SWOT-analyysit sekä TOWS-matriisi. Lisäksi menetelmiin kuuluivat kilpailija-analyysi, asiakastyytyväisyyskysely, avainsanatutkimus ja ostajapersoonat. Näitä menetelmiä hyödynnettiin muun muassa strategisten päätösten tukemisessa, markkinaympäristön ja nykytilanteen kattavassa analysoinnissa, menestysmahdollisuuksien arvioinnissa sekä segmentoinnissa.
Opinnäytetyön keskeinen tuotos oli markkinointisuunnitelma, joka mahdollistaa digitaalisen markkinoinnin tehokkaan hyödyntämisen liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Lisäksi se auttaa kohdentamaan markkinointiresurssit kannattavasti sekä kehittämään toimeksiantajan asiakashankintaa ja asiakassuhteiden ylläpitoa. Suunnitelmassa edetään SOSTAC-mallin mukaisessa järjestyksessä, ja siihen integroidaan RACE-malli, jolloin perinteinen myyntisuppilo seuraa SOSTAC-mallin jokaisessa vaiheessa mukana.