Asiantuntijapalveluiden markkinointisuunnitelma
Rapeli, Elina (2023)
Rapeli, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835377
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kasvuyritykselle H2H (Human-to-Human) -markkinointimallin näkökulmalla markkinointisuunnitelma. H2H-markkinointimallissa ihminen on aina keskiössä. Tavoite oli tuottaa toimeksiantajayritykselle markkinointisuunnitelma, jota he voivat käyttää työkaluna myös asiakasyrityksillensä kotimaan markkinoilla, jotta asiakkaat voivat hakea voittavaa etua omilla liiketoimintakentillään. Markkinointisuunnitelman toimivuutta pilotoidaan ensin toimeksiantajayrityksessä ja kehitetään tarvittaessa vastaamaan toimivaa työkalua asiakastyössä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli asiantuntijapalvelumarkkinaa organisaatiolii-ketoimintakentässä, sen H2H-markkinointimallin toimintatapaa, vaikutteita toimivaan markkinointisuunnitelmaan, mittareita ja markkinointistrategiaa. Kyseessä oli opinnäytetyö, jonka kehitystyönä oli markkinointisuunnitelman tekeminen asiantuntijapalveluita tuottavalle kasvuyritykselle. Markkinointisuunnitelma laadittiin teoriasta johdetun viitekehyksen, haastatteluiden ja toimeksiantajayritykseltä saadun tiedon perusteella.
Menetelmien avulla kerätty tieto ja sen analysointi onnistui hyvin ja tietopohja produktin toteuttamiseen oli hyvin kattava. Valittujen menetelmien kautta saatiin selvitettyä markkinoilla toimivia taktisia keinoja vaikuttavampaan markkinointiin ja löydettiin modernin markkinoinnin vaikuttavia toiminnallisuuksia. Yritykseltä saadun datan kautta, kohderyhmää ja markkinakenttää pystyttiin tutkimaan, ja näiden avulla rakentamaan monipuolista ja yksityiskohtaista vaikutusta hakevaa markkinointisuunnitelmaa. Haastatteluiden analysoinnin kautta pystyttiin etsimään käytännössä toimivia vaikuttavuustekijöitä sekä taktisille että strategisille markkinoinnin toiminnallisuuksille.
Opinnäytetyö onnistui hyvin ja opinnäytetyön tavoite saavutettiin. Teoreettisen viitekehyksen ja menetelmien avulla löydettiin ratkaisumalleja ja pystyttiin luomaan ansiokas markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelman avulla voidaan kasvattaa brändin tunnettuutta ja vauhdittaa toimeksiantajan kasvustrategiaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli asiantuntijapalvelumarkkinaa organisaatiolii-ketoimintakentässä, sen H2H-markkinointimallin toimintatapaa, vaikutteita toimivaan markkinointisuunnitelmaan, mittareita ja markkinointistrategiaa. Kyseessä oli opinnäytetyö, jonka kehitystyönä oli markkinointisuunnitelman tekeminen asiantuntijapalveluita tuottavalle kasvuyritykselle. Markkinointisuunnitelma laadittiin teoriasta johdetun viitekehyksen, haastatteluiden ja toimeksiantajayritykseltä saadun tiedon perusteella.
Menetelmien avulla kerätty tieto ja sen analysointi onnistui hyvin ja tietopohja produktin toteuttamiseen oli hyvin kattava. Valittujen menetelmien kautta saatiin selvitettyä markkinoilla toimivia taktisia keinoja vaikuttavampaan markkinointiin ja löydettiin modernin markkinoinnin vaikuttavia toiminnallisuuksia. Yritykseltä saadun datan kautta, kohderyhmää ja markkinakenttää pystyttiin tutkimaan, ja näiden avulla rakentamaan monipuolista ja yksityiskohtaista vaikutusta hakevaa markkinointisuunnitelmaa. Haastatteluiden analysoinnin kautta pystyttiin etsimään käytännössä toimivia vaikuttavuustekijöitä sekä taktisille että strategisille markkinoinnin toiminnallisuuksille.
Opinnäytetyö onnistui hyvin ja opinnäytetyön tavoite saavutettiin. Teoreettisen viitekehyksen ja menetelmien avulla löydettiin ratkaisumalleja ja pystyttiin luomaan ansiokas markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelman avulla voidaan kasvattaa brändin tunnettuutta ja vauhdittaa toimeksiantajan kasvustrategiaa.