Virtsanäytteenotto : verkko-opintomateriaalia opiskelijoille
Törmänen, Mervi (2023)
Törmänen, Mervi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735172
Tiivistelmä
Laboratoriotutkimuksilla on merkittävä rooli terveyden- ja sairaanhoidossa ja virtsa on yksi eniten käytetyimmistä näytemateriaaleista. Sen avulla voidaan esimerkiksi tutkia eri elinten toimintaa, selvitellä aineenvaihduntasairauksia tai tehdä raskaus- ja huumausainetestejä. Näytteen laadukkuus on pitkälti riippuvainen preanalytiikasta ja näytteenoton onnistumisesta, joten on tärkeää, että laboratorion henkilökunta on tähän hyvin perehdytetty.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Oulun ammattikorkeakoulun bioanalytiikkaopiskelijoille selkeää ja laadukasta verkko-opiskelumateriaalia opintojensa tueksi. Tavoitteena oli tukea tulevien näytteenottajien ammattitaitoa, sekä parempilaatuisten näytteiden johdosta tuottaa hyötyä myös potilaille ja koko terveydenhoidon alalle.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui Weebly-palvelimen avulla luotu nettisivusto, johon koottiin tiivis tietopaketti aiheesta. Verkkototeutuksen laatukriteereiksi valittiin tekstin ja rakenteen selkeys, sisällön yhtenäisyys, sisältöä tukeva visuaalisuus, sekä oppimista edistävä ote. Materiaalin läpikäyneiltä opiskelijoilta kerätty palaute kertoi, miten kriteerit olivat täyttyneet ja miten opiskelijat olivat kokeneet materiaalin hyödyllisyyden.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Oulun ammattikorkeakoulun bioanalytiikkaopiskelijoille selkeää ja laadukasta verkko-opiskelumateriaalia opintojensa tueksi. Tavoitteena oli tukea tulevien näytteenottajien ammattitaitoa, sekä parempilaatuisten näytteiden johdosta tuottaa hyötyä myös potilaille ja koko terveydenhoidon alalle.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui Weebly-palvelimen avulla luotu nettisivusto, johon koottiin tiivis tietopaketti aiheesta. Verkkototeutuksen laatukriteereiksi valittiin tekstin ja rakenteen selkeys, sisällön yhtenäisyys, sisältöä tukeva visuaalisuus, sekä oppimista edistävä ote. Materiaalin läpikäyneiltä opiskelijoilta kerätty palaute kertoi, miten kriteerit olivat täyttyneet ja miten opiskelijat olivat kokeneet materiaalin hyödyllisyyden.