Miten onnistua asiantuntijan perehdytyksessä ja pysyvyydessä?
Leimu, Sanni (2023)
Leimu, Sanni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236407
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ratkaisevat tekijät, joilla uuden työntekijän perehdyttäminen saadaan onnistumaan. Lisäksi tavoitteena oli tunnistaa työpaikoilla esiintyviä tekijöitä, jotka vaikuttavat työntekijöiden viihtyvyyteen ja siten heidän pysyvyyteensä työsuhteessa. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona OP Niinijokivarrelle, jossa lähitulevaisuudessa eläköityvät asiantuntijat korvataan rekrytoimalla uusi työntekijä.
Aiheisiin syvennyttiin perehdyttämiseen ja työviihtyvyyteen liittyvällä tietoperustalla. Sen avulla selvitettiin, miten perehdytys tulisi Suomen työturvallisuuslain mukaan hoitaa ja mitkä ovat perehdytyksen yleiset haasteet. Tietoperustassa käsiteltiin myös työtyytyväisyyden ja viihtyvyyden kehittämistä työpaikoilla.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kahden osuuspankin toimitusjohtajaa heidän kokemuksistaan ja näkemyksistään perehdyttämisen onnistumisesta sekä tekijöistä, jotka vaikuttavat työntekijöiden irtisanoutumispäätökseen.
Haastatteluista saatiin selville, että osuuspankkien perehdyttämiseen annetut yleiset ohjeet toimivat käytännössäkin, eikä niissä huomattu kehittämisen tarpeita. Toimeksiantajapankin tulevaisuudessa mahdollisesti nousevat ongelmat uuden työntekijän perehdyttämisessä johtuvat enemmän pankin pienestä koosta, eivätkä perehdyttämisohjeiden puutteellisuudesta.
Aiheisiin syvennyttiin perehdyttämiseen ja työviihtyvyyteen liittyvällä tietoperustalla. Sen avulla selvitettiin, miten perehdytys tulisi Suomen työturvallisuuslain mukaan hoitaa ja mitkä ovat perehdytyksen yleiset haasteet. Tietoperustassa käsiteltiin myös työtyytyväisyyden ja viihtyvyyden kehittämistä työpaikoilla.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kahden osuuspankin toimitusjohtajaa heidän kokemuksistaan ja näkemyksistään perehdyttämisen onnistumisesta sekä tekijöistä, jotka vaikuttavat työntekijöiden irtisanoutumispäätökseen.
Haastatteluista saatiin selville, että osuuspankkien perehdyttämiseen annetut yleiset ohjeet toimivat käytännössäkin, eikä niissä huomattu kehittämisen tarpeita. Toimeksiantajapankin tulevaisuudessa mahdollisesti nousevat ongelmat uuden työntekijän perehdyttämisessä johtuvat enemmän pankin pienestä koosta, eivätkä perehdyttämisohjeiden puutteellisuudesta.