Laboratoriotyön muutokset ja bioanalyytikon tulevaisuuden osaamisvaatimukset
Koopman, Henna (2015)
Koopman, Henna
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133316
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa luotiin kuva laboratoriotyön muutoksista ja bioanalyytikon tulevaisuuden osaamisvaatimuksista. Sosiaali- ja terveysalalla ja siten myös kliinisessä laboratoriotyössä ja laboratoriohenkilökunnan työn sisällössä tapahtuu jatkuvasti muutoksia, joten niiden vaikutuksia laboratoriotyön sisältöön ja osaamisvaatimuksiin täytyy arvioida uudelleen. Opinnäytetyön aihe on valittu Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikön bioanalytiikan koulutusohjelman aihe-ehdotelmista.
Työn tavoitteena oli tuottaa tutkimustietoa laboratoriotyön muutoksista ja bioanalyytikon tulevaisuuden osaamisvaatimuksista noin 10 vuoden kuluttua. Kliinisessä laboratoriotyössä on tapahtunut viimeisten vuosien aikana paljon kehitystä ja muutoksia, ja tapahtuu esimerkiksi teknologian jatkuvan kehityksen myötä jatkossakin.
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tutkimustulokset muodostettiin kahden kliinisen laboratorioalan asiantuntijan haastattelujen perusteella. Haastattelut toteutettiin avoimina haastatteluina ilman varsinaisia kysymyksiä, jotta ne eivät ohjaisi haastateltavan vastauksia liiaksi.
Haastateltavien mukaan laboratorioala elää todellista murrosvaihetta, joka on ollut vallalla jo jonkin aikaa. Laboratorioiden automatisoituminen lisääntyy myös tulevaisuudessa, mikä voi tarkoittaa sitä, että työntekijöitä analyysimääriin nähden tarvitaan vähemmän. Kuitenkin suuri eläkepoistuma on tulossa, eli työvoimaa siitä huolimatta tarvitaan. Tuloksista ilmenee myös huoli ammattitaitoisen henkilökunnan saatavuudesta tulevaisuudessa, sillä osa työpaikoista kuihtuu pelkiksi näytteenottopisteiksi, jotka eivät välttämättä houkuttele korkeakoulututkinnon suorittanutta kokopäiväiseen työhön. Toisaalta isommissa yksiköissä tieto- ja laiteteknisen osaamisen vaatimukset kasvavat.
Tämän tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää bioanalytiikan koulutusohjelman opetussuunnitelman sisällön kehittämisessä ja arvioitaessa tämän hetkisen koulutuksen sisällön sopivuutta työelämän tarpeisiin. Social and health care and also the clinical laboratory work and laboratory personnel’s work content is changing all the time, so the influence of that change on work in a laboratory and also on competence requirements must be re-evaluated.
The purpose of this study was developing information about future changes in laboratory work and a Biomedical Laboratory Scientist’s competence requirements approximately after 10 years.
This qualitative research was committed by an open interview of two experts of a clinical laboratory. The research material was analyzed by using the method of content analysis.
The results of this study revealed that automation in laboratories is going to increase also in future, which can mean that laboratory personnel may not be needed as much as now. However, the baby-boom generation is going to retire in near future, so workforce is still going to be needed. Also the worry of availability of competent personnel is real as it might be difficult to get professionals in little laboratories where the work is almost only sample taking. On the other hand, in bigger units the requirements of controlling information and device technology is going to increase.
The results of this study may be used when developing the curriculum for the Degree Programme in Biomedical Laboratory Science and also when evaluating the appropriateness of the current curriculum to meet the needs of working life.
Työn tavoitteena oli tuottaa tutkimustietoa laboratoriotyön muutoksista ja bioanalyytikon tulevaisuuden osaamisvaatimuksista noin 10 vuoden kuluttua. Kliinisessä laboratoriotyössä on tapahtunut viimeisten vuosien aikana paljon kehitystä ja muutoksia, ja tapahtuu esimerkiksi teknologian jatkuvan kehityksen myötä jatkossakin.
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tutkimustulokset muodostettiin kahden kliinisen laboratorioalan asiantuntijan haastattelujen perusteella. Haastattelut toteutettiin avoimina haastatteluina ilman varsinaisia kysymyksiä, jotta ne eivät ohjaisi haastateltavan vastauksia liiaksi.
Haastateltavien mukaan laboratorioala elää todellista murrosvaihetta, joka on ollut vallalla jo jonkin aikaa. Laboratorioiden automatisoituminen lisääntyy myös tulevaisuudessa, mikä voi tarkoittaa sitä, että työntekijöitä analyysimääriin nähden tarvitaan vähemmän. Kuitenkin suuri eläkepoistuma on tulossa, eli työvoimaa siitä huolimatta tarvitaan. Tuloksista ilmenee myös huoli ammattitaitoisen henkilökunnan saatavuudesta tulevaisuudessa, sillä osa työpaikoista kuihtuu pelkiksi näytteenottopisteiksi, jotka eivät välttämättä houkuttele korkeakoulututkinnon suorittanutta kokopäiväiseen työhön. Toisaalta isommissa yksiköissä tieto- ja laiteteknisen osaamisen vaatimukset kasvavat.
Tämän tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää bioanalytiikan koulutusohjelman opetussuunnitelman sisällön kehittämisessä ja arvioitaessa tämän hetkisen koulutuksen sisällön sopivuutta työelämän tarpeisiin.
The purpose of this study was developing information about future changes in laboratory work and a Biomedical Laboratory Scientist’s competence requirements approximately after 10 years.
This qualitative research was committed by an open interview of two experts of a clinical laboratory. The research material was analyzed by using the method of content analysis.
The results of this study revealed that automation in laboratories is going to increase also in future, which can mean that laboratory personnel may not be needed as much as now. However, the baby-boom generation is going to retire in near future, so workforce is still going to be needed. Also the worry of availability of competent personnel is real as it might be difficult to get professionals in little laboratories where the work is almost only sample taking. On the other hand, in bigger units the requirements of controlling information and device technology is going to increase.
The results of this study may be used when developing the curriculum for the Degree Programme in Biomedical Laboratory Science and also when evaluating the appropriateness of the current curriculum to meet the needs of working life.