Luonnosta puuhaa perhepäivähoitoon
Lehtola, Jenni (2015)
Lehtola, Jenni
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033075
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään luonnon hyödyntämisen mahdollisuuksia perhepäivähoidossa. Opinnäytetyö sisältää teoriatiedon lisäksi ideakalenterin perhepäivähoitajalle. Opinnäytetyön aihe on muotoutunut puutarhatalouden opintojen lisäksi perhepäivähoitajaopintojen myötä. Opinnäytetyö on haluttu tehdä sekä luonnonvara-alalla että varhaiskasvatuksessa ajankohtaisesta ja mielenkiintoisesta aiheesta. Työtä olisi mahdollista jatkaa kasvattamalla tietoperustaa ja laajentamalla ideakalenteria tai sisällyttämällä työhön esimerkiksi lapsiryhmä- tai ikäryhmäkohtaisen kehitystehtävän.
Työn tarkoituksena oli koota luotettava tietoperusta lasten luonnossa oleskelun positiivisista vaikutuksista kasvatustyössä käytettäväksi. Tämän lisäksi luotu ideakalenteri antaa käytännön vinkkejä erilaisen luonto- ja ympäristökasvatuksen helppoon toteuttamiseen perhepäivähoidon arjessa. Kalenterin toimintaideoita ja niiden ympäristökasvatussisältöä on kirjattu lisäksi taulukkomuotoon tulosten pohdinnan helpottamiseksi.
Työn tietoperustaa varten on tutustuttu erilaisiin suomalaisiin, pohjoismaisiin ja kansainvälisiin väitöskirjoihin, tutkimuksiin, opinnäytetöihin ja muuhun kirjallisuuteen liittyen mm. varhaiskasvatuksen teoriaan, ympäristö- ja luontokasvatukseen, luonnon positiivisiin vaikutuksiin ihmisessä ja lapsen luontosuhteeseen. Työn teoriaosuus etenee loogisesti alkaen varhaiskasvatuksen ja perhepäivähoidon sisällöstä ja vahvuuksista sekä siitä miten luonto on nykyään osa perhepäivähoitoa. Tämän jälkeen keskitytään luonnon ja ympäristön vaikutuksiin lapsen oppimisen ja kasvatuksen kannalta.
Aihe on ajankohtainen ja herättää monenlaisia ajatuksia – luonnon puolesta ja ehkä vastaankin. Ei ole vielä tiedossa, miten esimerkiksi median lisääntynyt käyttömäärä näkyy tulevien sukupolvien luontosuhteissa. Opinnäytetyöstä käy kuitenkin selväksi, että lapsen luontosuhteeseen panostamisella on monia hyötyjä niin lapsuudessa kuin tulevassakin elämässä. Luonnosta saadaan energiaa ja iloa elämään sekä positiivisia vaikutuksia terveyteen. Luonnon tarjoamat oppimateriaalit ovat lähes rajattomat. In the thesis the benefits of nature in family day care are explored. The thesis consists of theory basis and a calendar with ideas of using nature in family day care. The subject of the thesis was formed by studying both horticulture and family day care. The thesis is made of a subject that interests the field of horticulture and early childhood education. This thesis could be expanded with more theory and adding more to the calendar. It would also be possible to include some kind of development mission to this work.
The goal of the thesis was to create this reliable information source about the positive effects of spending time in nature and that that information could be used in early childhood education. In addition the idea calendar gives practical tips for easy actualizing of nature education in family day care. The ideas and their environmental education content are also listed in a chart to ease the deliberation of the results.
Many different Finnish, Scandinavian and international doctoral theses, studies and researches and other literature that are related to early childhood education, environmental education, the positive effects of nature and the relationship with nature in early childhood were studied for the thesis. The theory of the thesis covers the strengths in family day care and how the nature is already being used as a part of family day care. In addition there is information how the nature and environment benefits learning and childhood education.
The subject of the thesis is current and raises many opinions about nature – both for and against. We don’t know yet how e.g. the increased time spent with media affects future generations’ relationships with nature. While reading the thesis it will be clear that there are many benefits with investing into a child’s relationship with nature. The positive effects will be shown both during childhood and later in life. From the nature people get energy and joy to their lives and positive health effects. The learning materials nature offers are almost indefinite.
Työn tarkoituksena oli koota luotettava tietoperusta lasten luonnossa oleskelun positiivisista vaikutuksista kasvatustyössä käytettäväksi. Tämän lisäksi luotu ideakalenteri antaa käytännön vinkkejä erilaisen luonto- ja ympäristökasvatuksen helppoon toteuttamiseen perhepäivähoidon arjessa. Kalenterin toimintaideoita ja niiden ympäristökasvatussisältöä on kirjattu lisäksi taulukkomuotoon tulosten pohdinnan helpottamiseksi.
Työn tietoperustaa varten on tutustuttu erilaisiin suomalaisiin, pohjoismaisiin ja kansainvälisiin väitöskirjoihin, tutkimuksiin, opinnäytetöihin ja muuhun kirjallisuuteen liittyen mm. varhaiskasvatuksen teoriaan, ympäristö- ja luontokasvatukseen, luonnon positiivisiin vaikutuksiin ihmisessä ja lapsen luontosuhteeseen. Työn teoriaosuus etenee loogisesti alkaen varhaiskasvatuksen ja perhepäivähoidon sisällöstä ja vahvuuksista sekä siitä miten luonto on nykyään osa perhepäivähoitoa. Tämän jälkeen keskitytään luonnon ja ympäristön vaikutuksiin lapsen oppimisen ja kasvatuksen kannalta.
Aihe on ajankohtainen ja herättää monenlaisia ajatuksia – luonnon puolesta ja ehkä vastaankin. Ei ole vielä tiedossa, miten esimerkiksi median lisääntynyt käyttömäärä näkyy tulevien sukupolvien luontosuhteissa. Opinnäytetyöstä käy kuitenkin selväksi, että lapsen luontosuhteeseen panostamisella on monia hyötyjä niin lapsuudessa kuin tulevassakin elämässä. Luonnosta saadaan energiaa ja iloa elämään sekä positiivisia vaikutuksia terveyteen. Luonnon tarjoamat oppimateriaalit ovat lähes rajattomat.
The goal of the thesis was to create this reliable information source about the positive effects of spending time in nature and that that information could be used in early childhood education. In addition the idea calendar gives practical tips for easy actualizing of nature education in family day care. The ideas and their environmental education content are also listed in a chart to ease the deliberation of the results.
Many different Finnish, Scandinavian and international doctoral theses, studies and researches and other literature that are related to early childhood education, environmental education, the positive effects of nature and the relationship with nature in early childhood were studied for the thesis. The theory of the thesis covers the strengths in family day care and how the nature is already being used as a part of family day care. In addition there is information how the nature and environment benefits learning and childhood education.
The subject of the thesis is current and raises many opinions about nature – both for and against. We don’t know yet how e.g. the increased time spent with media affects future generations’ relationships with nature. While reading the thesis it will be clear that there are many benefits with investing into a child’s relationship with nature. The positive effects will be shown both during childhood and later in life. From the nature people get energy and joy to their lives and positive health effects. The learning materials nature offers are almost indefinite.